DLM : 19

5.8K 430 226
                                    

“AYAH

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

“AYAH...”

“Kenapa ni Daneen?” tanya Aidan mulai risau.

Periuk besar yang diusungnya, didaratkan kemudian dia mendekati Daneen dengan selangkah kakinya. Muka Daneen merah menyala. Risau dia.

“Daneen, tell me what happened?”

Suasana yang hinggar binggar bertukar hening.

“Daneen ada bagi kertas tadi, Daneen nak bagi kat ayah tapi Daneen salah orang. Daneen ingat tu ayah, tapi bukan!” Laju dan lancar Daneen menerangkan. Tangannya ketika itu menggigil.

Aidan berkerut seribu. Dia benar-benar tak faham apa yang Daneen terangkan. Bagi kertas apa pula?

“Terang slow-slow, aku tak lari mana pun.” Aidan memujuk seraya meminta Daneen menerangkan secara tenang dan perlahan-lahan tanpa kalut.

“Ini kakak tu, abang.”

Suara Dania menyapa lubang pendengarannya. Daneen kalih dengan pantas. Susuk tubuh kecil Dania dan figura seorang lelaki memimpin tangan Dania.

Malu jangan katalah, dia rasa nak sorok muka bawah katil. Boleh pula dia tersalah orang! Bakal adik ipar pula tu!

“Nah along, aku rasa kertas ni untuk kau.”

Huh! Malunya!

“Kertas apa angah?” soal Aidan tertanya-tanya. Kertas kecil itu bertukar tangan.

“Kau bacalah,” balas Hayden mempersilakan seraya memeluk tubuh. Dia melepaskan Dania pergi bermain semula dengan rakan-rakan lalu menyorot pandangan pada Daneen.

Dah satu jam Daneen skodeng ayah memasak, Daneen naik balik nak ambil kertas. Nak cuit ayah tak berani.

Boleh tak ayah datang kat taman sekejap? Daneen nak bual dengan ayah, Daneen janji tak lama, kejap je. Daneen rindu sangat kat ayah. Datang tau! Daneen tunggu!

Daneen, bakal isteri Ammar Aidan.

Aidan menyimpul senyuman membaca setiap bait kata yang tertera di kertas itu. Khusyuk sangat dia memasak tadi sampai tak perasan rupanya diri diperhati.

Dia pandang muka Daneen. Senyuman terus terhias di bibir. Comel Daneen ni!

Dia merasakan mereka berdua itu berada dalam keadaan serius. Riak wajahnya terus berubah. Hilang senyuman di wajah kacak itu. Aidan berdehem mengembalikan situasi tadi.

“Dia ingat angah tu along. Kak long baru jelas kat along dia tersalah bagi, tengok muka kak long tu. Merah sangat. Jelas-jelas dia malu, tersalah orang. Macam angahlah waktu kecil,” jelas Aidan seraya menepuk bahu Hayden.

Hayden mengelak. Dia tak selesa. Wajahnya masih serius. Dia memulakan langkahnya melintasi Aidan, namun tiba di sebelah Aidan, dia berbisik.

“Hati-hati la along, ini baru tersalah orang, lepas ni aku takut dia salah suami pulak.” Hayden menepuk bahu Aidan.

Isteri TeristimewaWhere stories live. Discover now