AIDAN tangkas mencapai baju sarungnya kemudian menuruni anak tangga dan menuju ke pintu utama. Peluh yang merinik didahi dikesat sekilas. Dia tunduk dan mencari seliparnya. Merata-rata dia melilau di sekitar ruangan letak kasut. Dia syak gara-gara Daneen. Daneen pakai!
Pintu almari kasut dibukanya lalu mengeluarkan seliparnya. Lampu suluh dibawa bersama. Dia berlari anak menuju ke luar sambil tangannya menyeluk poket dan mengeluarkan Alat Kawalan Pintu Pagar Automatik (Auto Gate Remote Control).
Belum sempat dia menekan, halwa telinganya menangkap dua suara. Dia cuba mengamati suara itu. Salah seorang daripada suara terselit suara Daneen.
Itu suara Daneen! Tapi siapa suara lagi seorang? Aisyah ke?
Matanya melilau sekitar laman rumahnya. Namun tidak langsung kelihatan kelibat Daneen. Dia berlari menuju ke pintu utama dan menekan suis lampu seluruh laman.
"Daneen!"
Langkahnya terbantut. Dia kaku di situ. Susuk tubuh bersama seraut wajah di hadapannya membuatkan dia diam seribu bahasa.
"Ma... mama..."
AIDAN menggaru kepalanya yang tidak gatal. Dalam masa yang sama dia menghembus nafas, tanda dia betul-betul berada di dalam masalah. Dia dilanda masalah. Masalah besar! Wajah Puan Sri Hana menjamah di ruang mata membuatkan dia tidak berupaya berfikir. Otaknya bagai terhenti mengalirkan idea.
"Nama saya Daneen, tok..."
Aidan terkejut. Begitu juga Puan Sri Hana. Tika itu, membulat besar mata Daneen yang sememangnya semula jadi bulat dan besar. Dia juga terkejut dengan panggilan yang digunakan.
"Eh tak, tak! Bukan tok, bukan! Puan, nama saya Daneen, Daneen Inara." Lancar Daneen bertutur dan membetulkan semula kesilapannya.
"Nama auntie, Puan Sri Hana. Panggil mama, kawan-kawan along dah biasa panggil auntie 'mama'," balas Puan Sri Hana memperkenalkan dirinya.
"Muka auntie macam familiar. Like Dato Sri Vida, I am me, I am me, I am me! Ayam mee tu!" Dengan riang Daneen membuat pertunjukkan di situ. Datang dah tingtong dia.
YOU ARE READING
Isteri Teristimewa
RomancePerpisahan tanpa diduga membuatkan gadis bernama Daneen hidup berseorangan. Dia tiada arah tuju. Di dalam hujan lebat, tanpa tidak sengaja dia menjadi tawanan seorang lelaki misteri. "Buka mata nampak ayah, macam mana Daneen tak peluk. Ayah kan ayah...