♤ BAB 25 ♤

65 4 0
                                    

“KAU dah ready Ana?” jerit Saleha bersama lagak menyinsing lengan baju ke paras siku.

“Aku dah lama ready!” jerit Jane riang. Dia juga bertingkah sama seperti Saleha. Qistina pula hanya bersorak riang di sebelah.

Jane mencapai bola jaring yang tiba di hadapannya. Saleha juga tidak ketinggalan. Aku takkan kalah Ana! Bisik hatinya.

Jane pamer senyum sombong. Aku pun takkan beri peluang!

Bersama semangat berkobar-kobar, Jane menolak dengan kuat bola jaring tersebut ke udara agar tepat membolosi jaring yang tersedia di hadapan.

Bola tersebut masuk melepasi jaring!

Satu mata! Yes! Dan dia tidak berlengah. Bola baru tiba, Jane capai laju dan terus mengisi ruang jejaring dengan sekuat hati. Saleha juga sama.

Qistina bersorak riang saat melihat kedua-dua mereka itu bersaing menjaringkan bola.

Nampaknya, Jane dan Saleha berlawan sengit mengejar mata. Riuh suara mereka berbunyi tidak menghiraukan orang lain. Betul-betul tercapai objektif mereka pada malam ini.

Buat seketika, Qistina menoleh ke belakang. Memandang Laila yang sedang duduk sendiri di kerusi yang tersedia. Langkah diatur menuju ke arah gadis itu.

“Akak tak nak main sekali?” soal Qistina. Dia betul-betul tidak menyangka yang Laila akan ikut sekali malam ini sedangkan ini adalah rancangan Jane.

Rancangan untuk mereka melepaskan stres. Rancangan untuk mereka mencipta momen sebelum meneruskan hari esok. Esok, segala-galanya akan berubah.

Laila pamer senyum manis. “Kau pergilah main Qis. Tak payah lah kau kisahkan akak dekat sini!” ujar Laila. Dia kemudian memandang jauh ke luar Arcade Game yang mereka kunjungi saat ini.

Qistina tidak menghiraukan Laila sebaliknya, dia tarik kerusi untuk duduk. “Akak, Qis nak tanya sesuatu boleh?”

“Apa dia Qis?” Laila jawab tanpa mengalihkan pandangannya tadi.

“Kenapa akak layan Kak Ana kasar? Akak kenal kan dia macam mana? Kenapa akak tuduh dia macam tu?”

“Qis, kita tak payah bincang pasal tu boleh tak?”

“Tapi kak, Qis nak tahu kenapa? Akak dengan kak Ana baik selama ni! Kenapa akak berubah hati tiba-tiba? Esok. Esok adalah harinya yang kita mungkin takkan jumpa dia lagi! Akak masih nak teruskan bergaduh dengan kak Ana? Qis kesian dekat dia kak! Setiap hari, bila dia lalu aje depan bilik akak, mesti dia menangis. Qis tak suka tengok semua tu!” jelas Qistina.

Laila mengeluh berat. Dia tidak menjawab soalan-soalan Qistina itu sebaliknya memandang Jane dari kejauhan dengan perasaan sayu. Selama ini, gadis itu yang menenangkannya tatkala hati tidak senang. Tidak kuat. Laila akhirnya bangun. Menuju ke arah Jane yang rancak bermain.

Qistina kaget. Kenapa dengan Laila? Matanya mengekori lagak Laila.

Laila tepuk lembut belakang bahu Jane. Saat ini wajahnya sudah basah dengan air mata. Tidak dia hiraukan mereka yang asing melihatnya.
Menunggu respon Jane juga mengambil masa.

Jane yang terkejut dengan tepukan halus di bahunya terhenti terus dia dengan permainan bola jaring itu. Saleha juga sama. Jane akhirnya paling tubuh menghadap gerangan yang berbuat demikian. Dan buat seketika, Jane banjir dengan air mata.

Melihatkan Laila yang tidak henti-henti merembeskan air mata, meranapkan jiwanya. Segera tubuh Laila ditarik ke dalam pelukan. Dia tak tahu. Tak tahu apa yang membuatkan Laila menangis sebegitu rupa di tempat awam sebegini. Yang dia tahu sekarang, Laila perlukan dia.

| C🐧|TOGETHER Where stories live. Discover now