Kesakitan seorang suami jika ada isterinya
pasti sikap manjanya melebihi apa yang orang lain lihat.
Begitu jugalah isteri jika ada suami yang tersayang auto manjanya menonjolakn diri.
PINTU diketuk dari luar mengejutkan Hayfa. Dia ingin bangun daripada baringannya namun dihalang oleh suaminya. Diketatkan lagi pelukan tersebut. Ghazi yang masih lagi memejamkan mata dilihat oleh Hayfa.
"Sayang nak ke mana?"
"Kejap abang. Ada orang ketuk pintu. Saya nak pergi tengok." kata Hayfa. Tangannya berusaha untuk merungkaikan pelukan pada tubuhnya. Ghazi pula semakin memberatkan tangannya.
"Nanti-nantilah sayang." balas Ghazi lagi. Tangannya rasa berat untuk diangkat. Kepalanya juga sudah terasa berpinar-pinar.Berat sangat.
"Ya Allah abang. Kejap je. Nanti saya datang balik."berjaya juga Hayfa melepaskan pelukan daripada suaminya. Rambut dirapikan. Kaki diatur menuju ke pintu lalu membukanya.
"Iza. Ya Iza. Ada apa?"tanya Hayfa setelah wajah adik iparnya meyapa kornea mata. Haiza tersenyum melihat wajah kakak iparnya seperti ceria saja lagaknya.
"Sayang."rengekkan daripada dalam bilik itu membuatkan kepala Haiza mengintai ke dalam. Sengihan Haiza semakin melebar ketika suara rengekan abangnya kedengaran mengada-ngada.
"Sayang. Nak peluk."
"Ya Abang. Sekejap."jawab Hayfa melihat seketika ke arah suaminya sebelum beralih semula kepada adik iparnya. Tersenyum dia menahan malu dengan perangai lelaki itu.
"Sejak bila along jadi macam tu kaklong."
Kepala yang tidak gatal digarunya.
"Entahlah Iza. Mengada betul."balas Hayfa lagi dengan soalan Haiza. Wajah itu usah dikata ceria habis.
"Sayang cepatlah. I want my hug." terdengar lagi suara itu yang tak henti-henti merengek inginkan dirinya. Berbahang wajahnya dengan Haiza.
"Tak apalah kaklong biar Iza je yang sediakan sarapan harini. Kaklong layanlah along tu. Tapi ingat jangan melebih pula ya sebab kaklong masih lagi dalam pantang." usik Haiza dengan nada yang disengajakan tinggi supaya abangnya itu dapat dengar sama.Hatinya juga berasa senang dengan keadaan apa yang dilihatnya. Kakak iparnya sudah dapat menerima abangnya semula.
Alhamdulillah.
"Sayang."
"Abang ni kenapa? Bangun cepat. Mandi. Lepastu qada' solat." kata Hayfa kepada suaminya yang masih lagi terbaring sambil mata dipejam. Hayfa mengambil tuala suaminya lalu bergerak ke arah lelaki itu. Suara rengekan itu kedengaran agak lemah bagi Hayfa. Dia mendekati suaminya. Dipegang tangan itu kemudian tangan naik menyentuh dahi suaminya pula.
"Ya Allah. Abang. Panasnya badan abang. Abang demam ni." disentuh-sentuh tubuh itu. Gelisah dirinya melihat suaminya seperti ini. Riak wajah kerisauan terpancar.
"Taklah sayang. Abang okay je."
"Okay apanya abang. Panas macam ni."balas Hayfa tidak dapat menerima apa yang dikatakan suaminya. Dekat mana yang okay kalau pucat lesi dengan bahang panas macam ni.
"Ya Allah."
"Abang bangun. Abang mandi dulu ya. Kejap lagi tidur balik."katanya sambil mengelus rambut suaminya itu. Ghazi perlahan-lahan membuka matanya walaupun terasa berat.
YOU ARE READING
Cinta Yang Ku Harapkan (C)✅
Non-FictionAjal. Maut. Jodoh. Pertemuan. Itu adalah takdir dari sang pencipta-Nya. Begitu jugalah pertemuan di antara seorang lelaki dengan seorang perempuan dalam keadaan yang menyayatkan hati. Namun,mereka disatukan atas permintaan seorang abang yang sangat...