Luvun päähenkilöt:
Ilo Kangas (9v), Jami Vänninen (9v)
Me oltiin muutettu äidin kaa kesällä Tampereelle. Hervantaan. Koko pienen ikäni mä olin asunut Lieksassa, ja nyt äiti oli raahannut minut tänne siksi, kun oli löytänyt Tampereelta unelmiensa miehen. No, mikäs siinä, mutta mun veljet ja harvat kaverit olivat jääneet sinne Lieksaan..
No okei, ei mulla ollut ketään ollut sielläkään, kaikki olivat aina kartelleet mua, kun mä olin aina ollut vähän.. erilainen. Olin toivonut, että täällä olisi toisin, mutta tässä mä istuin yksin uuden kouluni pihassa olevassa keinussa, odottaen koulun alkamista. Vaikutti jo nyt siltä, että kolmosluokka alkaisi samalla tavalla kuin ykkösluokka ja kakkosluokka olivat alkaneet. Yksinäisesti. Muut juttelivat ja leikkivät iloisesti pihassa keskenään odotellessaan koulun alkua, kun taasen mä istuin yksin keinussa ja tuijotin jalkojeni alla olevia pikkukiviä. Kukaan ei ollut tänään eikä kyllä koko kesänäkään lähestynyt mua tai osoittanut minkäänlaista halua tutustua muhun tai leikkiä mun kaa..
"Moi", lausahti aivan yllättäen - kuin salama kirkkaalta taivaalta - pojan ääni edestäni, mun ihan säikähtäessä sitä ja kohottaessa katseeni lyhyehköön poikaan, jolla oli vihreät silmät ja ruskea tukka.
"Moi", mä vastasin, katsellen luokseni tullutta poikaa sen vihreisiin silmiin omilla sinivihreilläni.
"Kuka sä oot?" poika kysyi minulta vähän töksäyttäen, ei kuitenkaan mitenkään epäystävällisesti.
"Mä oon Ilo. Mä aloitan tänään tässä koulussa, oon kolmosluokalla", mä kerroin, esittäen sitten vastakysymyksen: "Sä?"
"Mä oon Jami, ja minäkin oon kolmosluokalla. Ootko sä missä ryhmässä?" Jamiksi itsensä esitellyt poika kysyi seuraavaksi. Huomasin sen näpläävän samalla levottomana takkinsa hihoja. Se vaikutti vähän jännittyneeltä.
"3B:llä kai", mä vastasin muistellen sitä viestiä, jonka äiti oli Wilmassa saanut mun koulunkäyntiin liittyen.
"Mä kans", Jami tokaisi, jääden sen jälkeen silmäilemään mua vähän tutkivasti. Nyt MUA alkoi vähän jännittää. Arvasin jo, ennen kuin Jami edes avasi suunsa, että mitä se kysyisi. "Ootko sä tyttö vai poika?"
"Mä en oikeastaan tiedä", mä vastasin täysin rehellisesti, ja mun täydelliseksi yllätykseksi Jami ei vaikuttanut edes hätkähtävän sitä.
"Okei, ei sillä oo kyllä väliäkään", Jami totesi ja henkäisi lähes samaan hengenvetoon hienoisesti värähtävällä äänellä: "Olisitko sä mun kaveri?"
"Joo, tottakai", mä vastasin iloisesti hymyillen, Jamin vastatessa mun hymyyn, ennen kuin se istahti viereiseen kiikkuun. Sen jälkeen me oltiin hetki hiljaa ja tuijoteltiin vain muita, minä hymyillen ja Jami totisena. En saanut hymyä pois kasvoiltani enää, kun olin vain niin iloinen siitä, että olin saanut kaverin. Ja jotenkin musta tuntui, että Jamikin oli ihan yhtä iloinen asiasta, vaikka se vakavakasvoinen olikin, toisin kuin mä.
"Mulla ei oo ollut aiemmin yhtäkään kaveria", Jami tokaisi sitten hetken hiljaisuuden jälkeen yllättäen, vähän silleen töksäyttäen taas. Mä käänsin katseeni muista siihen, hymyni hyytyessä hieman.
"Ai.. No nyt on", mä virkoin kannustavalla äänellä, Jamin kohdistaessa katseensa muhun ja hymyillessä mulle pienesti. "Miksi sulla ei oo kavereita..?"
"En mä tiedä. Kaikki vain kiusaa ja karttelee mua.." Jami mutisi vaisuna, laskien samalla tummuneen katseensa jalkoihinsa, joita heilutteli ilmassa. No ilmankos Jami oli vähän synkkä.. "Ehkä ne kiusaa mua siks, kun mä oon niin pieni ja siksi helppo uhri.. Tai ehkä ne kiusaa ja karttelee mua siks, kun mä yritin viime vuonna pussata yhtä poikaa.. Tai molemmista syistä.. En minä tiedä.."
"No höh. Onpa muut tyhmiä.." mä kommentoin hiljaa, jatkaen sitten lämpöä äänessäni: "Mutta nyt sä et oo enää yksin niitä kaikkia vastassa. Nyt sulla on minut. Ja mulla sinut. Sinäkin oot mun eka kaveri täällä. Eka kaveri MILLOINKAAN oikeastaan. Mitäs jos luvataan, että ollaan vaikka AINA kavereita?"
"Oikeesti?" Jami henkäisi ihmeissään, keskittäen katseensa takaisin muhun pieni toivonpilke vihreissä silmissään.
"Joo. Miksi ei?" mä hymähdin ja tarjosin Jamille pikkurillini pikkurillivalaa varten. "Aina kavereita?"
"Aina kavereita", Jami vastasi jotenkin todella, TODELLA iloisena, ja tarttui pikkurillillään omaani, vannoen pikkurillivalan kanssani.
Ja loppu olikin sitten historiaa. Se oli meidän ikuisen ystävyyden alku.
VOUS LISEZ
Niin hiton onnelliset veljekset
AléatoireOnni, Riemu, Ilo & Auvo - Niin hiton onnelliset veljekset . ''Tää on meidän neljän tarina. Tai ei tää eheä tarina ole, vaan sekalainen sakki eripituisia pätkiä meidän elämän varrelta. Meidän neljän niin hiton onnellisen veljeksen. Jotka ei oo oikees...