Bab 2 : Musuh Baru

429 22 9
                                    

Kringgggggggggg.....

Bunyi loceng menandakan waktu rehat bermula. Aku menoleh ke belakang memberi isyarat pada Jasmin dan Esya untuk keluar ke kantin bersama.

"Mawar!! " namaku di panggil, keras bunyi nada suaranya. Aku menoleh ke belakang, Aliya memanggilku.

"Kau jangan cuba rampas Rayqal dari aku " kata Aliya, amaran dilontarkan padaku.

"Mana ada aku rampas..." belum sempat aku habiskan kataku Jasmin menjawab "Aliya, kau jangan perasan lah. Rayqal tak cakap pun kau tu kekasih dia. Tadi tu cikgu Ahmad yang suruh diaorang kongsi buku, bukan Mawar yang minta pun " ternyata Jasmin tahu Aliya cemburu ketika Mawar dan Rayqal berkongsi buku tadi.

"Kau jangan masuk campur" Aliya menuding jari pada Jasmin kemudian ke arahku. "Ingat Mawar,  i m warning you " Aliya terus berlalu meninggalkan kami.

"Ish, geram betul aku dengan Aliya tu. Siap nak bagi amaran pada kau " getus Jasmin.

"Tak pe lah beb. Bukannya aku ada apa-apa pun dengan si Rayqal tu. Jadi takde apa yang aku nak takutkan. Thanks sebab bantu aku tadi "

"Takde kaitan sekarang, nanti berkait pulak " kata Esya mencelah mencuit bahuku.

"Eh , kau ni esya, ke situ pulak. Rayqal tu hensem, tak de dia nak kat aku ni " kataku sambil memuncungkan mulut.

"Mana tahu kalau rezeki kau..hehe " balas Esya.

"Tak lapar ke cik kak dua orang oi..Jum lah ke kantin" Jasmin menarik tangan aku dan Esya. Mindaku melayang membayangkan kata-kata Esya. Aku dan Rayqal!!!! OMG!!!!

Di kantin aku, Jasmin dan Esya duduk di satu meja makan yang menempatkan empat kerusi.

"Yeay, masa makan " kataku lalu mencedok mi goreng dan terus menikmatinya.

"Ish, tak sabar-sabar kau tu " kata Esya. Jasmin hanya tersenyum memerhatikan aku dan Esya.

Kelihatan Rayqal baru hendak beredar dari kaunter kantin. Aliya dari jauh memanggil nama Rayqal mengajaknya duduk bersama di meja dia dan kawan-kawannya. Rayqal tersenyum dan terus melangkah sambil membawa makanannya. Namun, langkah Rayqal terhenti di meja kami. Kenapa pulak si Rayqal ni berhenti di sini, gumam hatiku. Terasa jantungku berdegup laju.

"Aliya, takpe lah. Saya duduk di sini dengan Mawar. Terima kasih sebab pelawa saya tadi ye " kata Rayqal melemparkan senyumnya pada Aliya "Saya duduk sini ye, boleh? " tanya Rayqal pada kami bertiga.

"Boleh, duduklah " Jawab Jasmin.

"Sorry ganggu you all makan" Rayqal meminta maaf.

"Taklah. Mana ada ganggu. Kami baru makan ni, bolehlah kita makan bersama sambil bersuai kenal " Esya menjawab, ada segaris senyuman di bibirnya untuk Rayqal. Entah kenapa aku jadi kaku, tak banyak cakap. Mataku memandang Rayqal. Hensem betul dia ni, berdarah kacukan kut, aku membuat kesimpulam sendiri.

"Saya Jasmin. Dan ini Esya..Mawar awak dah kenal tadi kan. Rayqal, kenapa tak nak duduk dengan Aliya tadi? " Tanya Jasmin, direct to the point. Ini yang aku suka pada Jasmin ni, dapatlah aku nak tahu kenapa Rayqal tak nak duduk di meja Aliya tadi dan kenapa nak duduk sini. Bravo Jasmin..hehe

"Segan pulak nak duduk dekat sana. Hehe tak apa kan saya duduk sini, dapat berkenalan dengan awak semua" kata Rayqal.

"Betul tu" jawab Esya.

"Kawan awak ni memang pendiam ke Jasmin dan Esya? " soalan Rayqal menyebabkan aku tersedak. Hampir terkeluar mi di dalam mulutku. Malunya!!

"Awak ok Mawar?" Tanya Rayqal padaku.

"Ya..saya ok" ringkas jawapanku.

"Takde lah pendiam si Mawar ni Rayqal, dia kelaparan ni, sebab tu tak banyak cakap " jawab Esya, cover line untukku. Good job Esya, selamat aku.
Jasmin mengelengkan kepalanya.

" Rayqal first time ke datang sini? " tanya Jasmin.

" Ye, ini kali pertama. Saya ikut pakcik saya yang dipindahkan ke sini " kata Rayqal.

"Owh. Pakcik awak kerja sebagai apa?" Esya pula bertanya.

"Cikgu. Makcik, isteri pakcik saya orang Sarawak. Sebab tu pakcik minta dipindahkan ke Sarawak ni. Saya dari kecil dah kehilangan ibu dan bapa. Sebab tu saya tinggal bersama pakcik saya" cerita Rayqal tanpa di minta, bagai tahu persoalan yang bermain di minda kami.

"Mawar, nanti ajar saya bahasa sarawak ye " kata Rayqal padaku yang dari tadi menyepi.

"Oo..ok" kataku. Jasmin dan Esya tersenyum padaku. Terasa kehangatan dimukaku. OMG! I m blushing. Aduh, mana nak letak muka ni. Rayqal masih tersenyum melihatku. Alamak,alangkah indahnya dunia..hehe tetapi aku teringatkan sesuatu yang mematikan senyumanku, masalah yang akan timbul.. ALIYA

Nota CintaWhere stories live. Discover now