Aku melihat diriku di dalam cermin. Rambut ku ikatkan kemas. Aku tersenyum sendiri.
"Cantik dah tu. Cepat turun bawah untuk sarapan" kata abang Asyraf. Sejak bila dia berada di depan pintu bilik ku pun aku tidak tahu. Aku segera turun ke dapur.
"Selamat pagi mama, papa!" kataku sesudah sampai di meja makan.
"Eh Mawar, tak pakai baju sekolah ke hari ini?" tanya papa.
"Abang lupa ke? Hari ini kan Mawar pergi lawatan, sebab tu dia tak pakai baju sekolah" jawab mama, wakil kepadaku. Papa mengangguk sambil senyum.
"Lupa pulak papa. Izzue ikut ke?" tanya papa lagi. Soalan papa yang kedua hampir membuatku tersedak air susu yang baru menjengah di dalam mulutku.
"Izzue tak ikut pergi lawatan papa. Dia tak de dalam senarai pelajar yang terpilih pergi lawatan" jelasku.
"Oh macamtu" kata papa.
"Kenapa papa tanya tentang Izzue?" tanyaku ingin kepastian.
"Papa tanya sebab.." papa menjawab sambil mengunyah makanan.
"Papa tu tanya sebab nak mintak abang Izzue jaga akak lah. Itupun akak tak dapat tangkap ke?" tiba-tiba Amsyar menyampuk. Budak ni memang nak kena. Aku menjegilkan mata pada Amsyar. Papa dan mama ketawa kecil mendengar jawapan Amsyar.
"Haa..dah ada orang tolong jawab, jadi tak payahlah papa jawab lagi kan?" Ujar papa sambil mengenyitkan mata pada Amsyar. Alahai bersekongkol pulak dua beranak ni. Aku memuncungkan bibir.
"Papa, muncung itik dah sampai. Ambil gunting kasi kerat!" kata abang Asyraf sambil menunjukkan jarinya lagak seperti gunting. Aku menutup mulutku menggunakan tangan. Kami semua akhirnya ketawa.
"Dah lah tu usik princess mama ni, makan cepat. Nanti lambat pulak ke sekolah" ujar mama sambil menuangkan lagi air pada cawan papa.
"Baik bos" jawab Amsyar. Amsyar ni kalau tak menjawab jugak tak sah. Sesi makan diteruskan sebelum papa menghantar kami semua ke sekolah.
☆☆☆☆☆☆☆
"Lambat betullah kau ni Mawar" ujar Jasmin sebaik saja melihat kehadiranku di tempat letak kereta di mana semua pelajar yang pergi lawatan menunggu.
"Lambat? Mana ada lambat, jam baru jer pukul tujuh sepuluh minit pagi tau" jawabku, hairan kenapa aku dilabelkan lambat pulak.
"Lambatlah tu. Kau tahu tak aku dan Esya ni dah ada kat sini sebelum pukul tujuh lagi" kata Jasmin sambil memeluk bahu Esya.
"Betul betul betul" jawab Esya mengukuhkan lagi kata-kata Jasmin.
"Eleh korang tu yang terlebih awal" kataku sambil memukul sedikit bahu Jasmin. Jasmin memukul bahuku semula sambil ketawa.
"Mana partner kau Mawar?" soalan cepu mas dari Esya.
"Partner?" aku sengaja bertanya semula, buat-buat tidak faham. Aku tahu orang yang Esya maksudkan adalah Rayqal.
"Kau jangan nak tipu aku Mawar, buat-buat tak faham pulak. Muka kau tu tak ada ciri-ciri penipu langsung" kata Esya sambil menjegilkan matanya padaku.
"A'ah. Betul tu" Jasmin pulak bersuara. Ada penyokong pulak si Esya ni. Kalau dah dua orang ni bergabung, tak kuasa aku nak melawan.
"Korang ni. Manalah aku tahu Rayqal tu kat mana. Dalam perjalanan kut" jawabku. Jasmin dan Esya ketawa.
"Akhirnya kau mengaku jugak Rayqal tu partner kau" ujar Esya lagi.
"Kau ni sengaja nak kenakan aku. Nanti aku merajuk baru tahu" kataku sambil mencebik bibir.