Seminggu kemudian..
Eddie duduk dibirai katilnya lalu membuka diarinya sebelum mendail nombor Zafril.Beberapa minit kemudian kedengaran suara Zafril dihujung talian.
"hello..Zafril..ni aku..Eddie.."ujar Eddie.
"erm..kau nak apa call aku?.."soal Zafril kasar.
"aku nak kau terang kat aku perkara sebenar tentang kau dan isteri aku.."Tiba-tiba kedengaran tawa sinis Zafril dihujung talian.
"ooh..selepas enam bulan kau tinggalkan dia seorang baru sekarang kau nak tahu tentang hal sebenar..dahsyat..memang dahsyat..aku tak sangka ada lelaki yang macam kau ni dalam dunia..selepas bertindak baru nak siasat hal sebenar..hisy..aku tak faham kenapalah Eliya tu cintakan kau sangat..kalau aku jadi dia dah lama aku tinggalkan lelaki yang menyakitkan hati macam kau ni.."ujar Zafril geram.Kalaulah Eddie berada dihadapannya kini pasti dia akan belasah Eddie sampai lembik.
"Zafril..aku call kau ni bukan sebab nak cari gaduh atau nak bertengkar pasal Eliya..aku tahu aku dah tersilap langkah..aku harap kau tolong aku untuk ceritakan hal sebenar yang terjadi..dan pasal hari tu..maafkan aku sebab aku terlalu ikutkan perasaan marah dan cemburu aku.."ujar Eddie.
"erm..apa yang kau nak tahu?.."tanya Zafril acuh tak acuh.
"aku nak tahu cerita sebenar dari A hingga Z tentang apa yang terjadi antara kau dan Eliya..aku tak nak kau selindung apa-apa pun dari pengetahuan aku.."ujar Eddie lagi.Akhirnya Zafril menceritakan hal sebenar mengenai kejadian pada malam yang dia bertemu Eliya.
PERTH,AUSTRALIA
Eliya melihat kakinya yang berbalut.Sebentar tadi dia telah dibawa ke klinik kerana kesakitan dipergelangan kaki yang amat menganggu dirinya.Dia terimbau kembali kenangan dia bersama Eddie ketika berbulan madu di Langkawi.Perlahan air mata Eliya menitis lagi. 'Eliya..kenapalah kau lemah sangat..mungkin Eddie dah nikah bahkan mungkin dia dah pergi berbulan madu dengan isteri baru dia..buat apa kau nak fikirkan pasal dia lagi..entah-entah dia dah tak ingatkan kau lagi..'.Sedang Eliya sedang asyik termenung bahunya ditepuk.Eliya tersedar dari lamunannya.Dia melihat gerangan yang menepuk bahunya sebentar tadi ternyata ianya Albert.Jejaka itu menghulurkan sehelai tisu buat Eliya.Eliya tergelak kecil lalu mengambil tisu tersebut dan mengesat air matanya.
"are you crying because you're in pain?..if you are..I will be very regretful for making a beautiful girl like you to cry.."ujar Albert yang kacak bermata biru itu.Eliya hanya menggelengkan kepalanya sambil tersenyum.
"don't worry..it's true that I'm in deep pain but it's not your fault.."balas Eliya.Albert tersenyum lagi membuatkan hati Eliya sedikit tenang melihat senyuman jejaka kacak berketurunan inggeris itu.
"ouh..it must be love problem,right?..I'm sure that guy will be very regretful for making a sweet girl like you to shed a tears for him.."ujar Albert lembut seakan-akan memujuk.
"wow..you are very good in guessing.."balas Eliya.
"so tell me,where are you from?.."soal Albert ceria dan peramah seperti semalam.
"I'm from Malaysia..and you?.."
"well..I'm from Brazil actually.. but my parents stayed here for long time so, now we are Australian.."beritahu Albert ramah.
"which part are you from?"soal Eliya lagi.
"we lived in Gold Coast but since I'm continuing my studies so now I'm renting an apartment near by here.."balas Albert lagi.
"by the way,where are your friend?..her name is Abby,right?"
"yeah..she's on her way here.."ujar Eliya dengan senyuman yang sentiasa menghiasi bibirnya ketika berada disamping Albert.Dia senang dengan kehadiran Albert walaupun mereka baru sahaja mengenali satu sama lain.
YOU ARE READING
Jangan !!! Dia Suamiku
Storie d'amoreTareti buat sinopsis  ̄︿ ̄ Baca jela kalau nak tau kisah hahaha ≧▽≦ Selamat Membaca. ♡