Keesokkan harinya merupakan hari Sabtu,Eliya meminta izin untuk pergi ke sekolah bagi mengikuti aktiviti kokurikulum."Liya..biar Eddie hantarkan Liya ke sekolah..ya?"tanya Eddie ketika melihat Eliya sedang menyarung kasut sekolahnya.Eliya memandang kearah Eddie lalu mengangguk lemah..tanpa berkata apa-apa dia masuk ke dalam kereta.Eddie mengambil kunci kereta dari Encik Farid lalu memulakan perjalanan mereka.Setelah sekian lama masing-masing mendiamkan diri akhirnya Eddie bersuara..
"Liya..Liya marahkan Eddie ke?.."
"taklah..buat apa nak marahkan Eddie..Eddie tak salah pun.."
"maaflah..Eddie tak dapat nak buat apa-apa untuk menolak hajat atuk tu..
"Tak apa..Eddie pun mangsa keadaan.."
"erm..Liya..Eddie nak tanya..boleh?.."
"tanyalah..sejak bila pula kena minta izin bagai ni.."
"Liya jawab soalan Eddie ni jujur tau.."Eliya hanya mengangguk.
"Liya ada teman lelaki ke?.."
Eliya memandang kearah Eddie yang sedang tekun memandu namun terus melarikan pandangannya ke luar tingkap.Eddie perasan akan tindakkan Eliya itu.
"tak apalah kalau Liya tak boleh nak jawab soalan Eddie ni..tapi satu je Eddie nak ingatkan..selepas kita kahwin nanti Eddie tak kesah kalau Liya still berhubung dengan lelaki tu sebab maybe Liya masih muda dan inginkan kebebasan tapi satu je Eddie nak..tolong jangan kecewakan parents kita..ya?.."
"baiklah kalau itu yang Eddie nak dan terima kasih sebab memahami Liya.."ujar Eliya sebelum keluar dari perut kereta yang berhenti di hadapan pagar sekolahnya.Eddie masih menunggu Eliya sehingga gadis itu berjalan memasuki pagar sekolah namun dia memberhentikan niatnya untuk pulang ke rumah selepas melihat seorang remaja lelaki menunggu Eliya dihadapan sekolah sambil melambai ke arah gadis itu dengan senyuman manis. 'pasti tu teman lelaki Eliya..'hati Eddie bermonolog.Dia mengenggam stereng kereta kuat lalu memecut kereta laju pulang ke rumah.
Eliya duduk di sebuah bangku berdekatan dengan padang sekolahnya pada waktu rehat.Tiba-tiba bahunya disentuh oleh seseorang.
"Eh..Abby..kau pergi mana lama tak Nampak..mentang-mentang aku dah keluar asrama..terus tak Nampak batang hidup kau dah ya..sampai hati.."
"laa..mana nak nampaknya..asyik-asyik duk berkepit dengan si budak yang hot tu sapa nama dia lupa lak.."
"Zack.."
"hah..si Zafril tu..aku dengar cerita korang baru je couple kan?.."
"erm..tapi ada something yang jadi tapi aku tak sanggup nak tinggalkan si Zafril aku tu.."
"apa yang jadi?"
"atuk aku sakit..aku rasa tentu kau ingat pada abang angkat aku tu kan?.."
"mestilah..abang angkat kau yang hensome gila tu mana boleh aku lupa..yang muka cam kacukkan sikit tu kan..sape
nama die..lupa pula..tak silap aku Eddie kan?""yup..atuk aku suruh aku nikah dengan dia.."
"what?!..are you sure?!..wah..bestnya kau..untung laa..."
Eliya menunjal kepala sahabatnya itu..
"kau ni..aku tengah sedih ni..kau boleh suka pula.."
Rabiatul tergelak lalu menggaru kepalanya yang tidak gatal itu.
"bukan ke Eddie ada kat Amerika?.."
"ye la..tapi dah tamat pengajian dah..sekarang dah ada kat Malaysia la.."
"ooh..habis tu semua orang tahu tentang hal ni ke?"
"tu la..tarikh nikah belum ditetapkan lagi tapi aku ingat tak nak hebohkan kat seluruh sekolah..takut nanti kena berhenti persekolahan la pula..kau tolong aku ye..rahsia ni antara kita berdua je..okay?..promise?.."ujar Eliya lalu mengeluarkan jari kelengkingnya.Jari kelengking mereka bertautan..
"janji.."
YOU ARE READING
Jangan !!! Dia Suamiku
RomanceTareti buat sinopsis  ̄︿ ̄ Baca jela kalau nak tau kisah hahaha ≧▽≦ Selamat Membaca. ♡