" Kasih! Oi Kasih! Wait for me!" jerit Zack.
Terkejut aku dibuatnya. Why so suddenly.
" Nak kenal boleh? Um, well saya baru tahun ni masuk sekolah. So kiranya budak baru la kan? Hai, I am Zackaria Syah. Kelas 5 Delimma. Nice to meet you, Kasih" kata Zack sambil menghulurkan tangan kanannya.
" Assalamualaikum Zack, dan saya tak boleh salam lelaki ajnabi. Nice to meet you" sinisku. Macam bunyi ustazah da...
" Ala, kau bertepuk tampar dengan Qi, boleh pulak? So, dia suami kau la tu? Boleh bertepuk-tampar" Zack membidas kata aku.
" Eh, eh, dia buddys aku, dia tahu lah perangai aku macam mana. Dia cubit or tampar aku pun tempat yang berlapik. Ye, aku tahu la dari mata kasar korang memang tak elok, tapi try to think it very specific, baju kurung sekolah aku berlapik kecuali tapak tangan aku. Get it?" marahku. Hoi! Qi tahulah aku ni jaga batas.
" Kasih, I am sorry. Aku punya mulut memang laser. " Zack meminta maaf.
" You better watch out. Aku tak suka orang tuduh-tuduh aku ngan Qi. Kami ni kawan rapat as known as Best Buddys Forever." marahku sambil melangkah jauh dari Zack. From the first place, aku tahu Zack memang mulut laser.
Tidak ku sangka, petang ini ada kelas tambahan fizik. Laaaa...... baru nak balik dengan Qi.
Dengan langkah malasku, aku pergi ke kelas 5 Amanah untuk berjumpa Qi. Tibanya aku di deoan pintu kelas 5 Amanah, aku terdengar perbualan Qi dengan kawan sekelasnya.
" Kau rasa Kasih tu tomboy ke, Qi?"
" Ada kot" Qi ketawa sedikit.
" Aku bukannya apa Qi. Cuba kau tengok dia tu, tak cantik macam kakak-kakak dia." kata kawan sekelasnya lagi.
" Eh, kau mana tahu?" ujar Ah Lee yang tengah sapu kelas.
" Aku stalk diorang punya Instagram la! Yang pertama tu, dah la cute. Uish untung husband dia. Yang kedua tu, tak lama lagi nak graduate Master. Tak ke gila macam tu?" puji rakan sekelas Qi. Ya Tuhan, setiap bicara budak tu tadi, hati aku retak.
" Setiap manusia ada kelainan, Zizul. Aku tahu Kasih ni berjaya kelak. Cuma, dia tu jenis kepala ringan and dia tak suka pressure" Qi mencelah.Oh, so nama budak mulut laser tu Zizul lah ye? Nanti kau setan.
" Qi, aku tengokkan kau ni rapat sangat dengan si Kasih. Maybe, kalau kau jauh sikit dari dia, confirm tau kau dapat girlfriend."Zizul cuba tukar topik. Eee, kalau ikutkan hati aku dah lama aku sergah diorang.. ha.. baru tahu how is my feeling right now.
" Aku... susah nak cakap. Maybe betul kot kata kau. Orang tengok kami ni macam belangkas. Tu yang tak da suka ngan aku" Qi menjawab. Oh My Crush, kau jawab macam tu?!
" Uh, Qi... Kasih... kat luar" Ah Lee yang baru perasan aku berdiri di depan kelas.
" Halo Kasih, jom balik! Lama aku tunggu kau, bengong. Mana beg sekolah kau?" tanya Qi. Apa punya reaction kau ni? Kau sedar tak apa yang kau cakap tadi? Aku lihat di dalam kelas, budak lelaki tadi, berpura-pura membaca buku nota sastera yang terbalik itu. Agak-agakla wei.Qi hairan dengan perubahan sikap aku. I know because the way he knitted his eyebrows.
" Kau! Budak lelaki sana!Kau jangan buat tak tau. Aku dengar segala-galanya perbualan kau dengan Qi! Manusia apa kau ni! Kalau kau tak puas hati dengan aku, face to face la wei!" teriakku sambil berjalan menghadap budak itu. Oh, now I know who is talking shit infront of my crush, Adli Azizul as known as anak manja Mak Ngah Rogayah. Ha, tahu pucat muka kau.
" Kasih, apa ni? Kau tak sepatutnya curi dengar perbualan kami. It is a boys talk." Qi cuba menahan lengan aku. Aku senyum sinis kearah Qi dan tolak tangan dia dari lengan aku.
" Oh, kau back up dia? Wow, Qi, what kind of friend kau ni? Kau sanggup nak buang aku sebab nak dapat girlfriend or whatever experiences kau nak? Qi, kalau kau rasa perbuatan kau betul. Go ahead and aku rasa, relationship ni tak kemana pun. Dah! mulai sekarang aku tak nak muka kau muncul depan aku!" marahku sambil keluar dari kelas 5 Amanah.
" Kasih! Kau dah salah faham! Aku tak maksudkan macamtu!"
Tapi, ayat tersebut tidak mampu memujuk hati aku yang retak.
" Kasih!!!!!"
YOU ARE READING
Hikayatku dan Hujanmu
Random" You won't know how I miss you when you gone" - Qi " Aku terpaksa bukannya aku sengaja." Kasih Kasih dan Qi merupakan buddys yang rapat semenjak tingkatan satu sehingga tingkatan lima. Dalam diam, Kasih jatuh cinta kepada Qi . Malang tidak berbau...