KeTujuhBelas

202 3 0
                                    

" Kasih, apa aku patut buat eh?"
Aku memandang wajah Qi dengan kesian.
" Kau kena tabah, Qi. Ibu kau lemah tu"
Selepas Mak tiri Qi menyerang rumah Ibu Qi, Ibu Qi tiba tiba pengsan.
" Qi kena tabah... Ibu Qi... tak boleh stress dan jangan suruh dia buat kerja banyak sangat. Aunty akan jaga Qi." sayu Mother.
" Thanks Aunty, Kasih."
" Now, Qi, you kena focus on your SPM. Tinggal 2 minggu lagi. About your mother, Aunty akan jaga. Dont worry" kata Mother.
Qi hanya senyum dan mengangguk lemah.
############################
Dalam perjalananku ke perpustakaan, aku melihat sekeliling sekolah. Sunyi. Memang biasalah, exam dah semakin dekat, student pun ramai yang balik awal. Yang stay back pun tak ramai.
" Kasih!"
Aku menoleh dan aku berdebar. Berdebar kerana menahan amarahku kepada Zeck.
" Kau ni tak tahu malu kan?" aku melepaskan marahku.
" Relaks la, tak mati pun mak Qi tu. Kau buat apa kat rumah dia? Siap bawak mak lagi"
Aku senyum sinis dan memulakan projek tipu sunat.
" Salahke... nak jenguk bakal mak mentua? "
Tanpa aku sedari, Zeck menolakku dengan kuat sehingga aku dapat mendengar ada bunyi yang patah. Kaki kanan ku rasa kebas dan ngilu... Ya Allah.. aku terseliuh.. aku memandang Zeck dengan benci dan pada masa yang sama, Zeck datang menghampiri aku.
" Ini baru sikit, Kasih. Baru sikiiit je. Kalau kau nak tahu, aku ada plan lepas SPM ni... banyak.."
Budak ni dah gila ke apa. Sial.. dah la kaki aku terseliuh...
" Kau jangan nak buat apa-apa ngan Qi." kataku perlahan kerana menahan sakit.
" Well, senang. Stay away dari dia or dia pergi selamanya. How is it?" katanya sinis.
" Okay! Deal!" kata ku kuat.
" Good. Ingat. Lepas SPM!" katanya kuat lalu menendang kaki kanan aku. Alamatnya, terjerit la aku.

Hikayatku dan HujanmuWhere stories live. Discover now