Hujan pada waktu petang sangat lebat. Jalan raya di depan sekolah sudah dipenuhi air limpahan dari longkang besar.
" Kasih, kau tak balik lagi ke" Aisyah tanya. Aku menggeleng perlahan sebab aku ada mission sebelum aku nak balik.
" Kau nak balik ke Aisyah? Lebat gila hujan ni" kata aku.
" Ler. Kau lupa ke Kasih? My Romeo ambik aku.. Ah! Panjang umur dia.. Okayla Kasih. Aku chau dulu." kata Aisyah sambil mengambil beg Nike nya.
" Okay.. eh thanks tau sebab tolong ajar Kimia tadi!" teriakku sebab bunyi hujan terlalu kuat. Aisyah hanya memberi isyarat ok kepada aku. Untungkan Aisyah? gadis lemah lembut, seorang bijak and ada boyfriend dari Tingkatan Enam Atas.
Aku pulak... Jadi kentang la wey. Anyway, Aisyah dah balik and aku seorang je yang kat Pondok Menunggu. Aku mulakan langkah aku untuk mission yang aku paling suka ialah LARI DALAM HUJAN! Hmm.. tenang rasa hati.. bila titisan air hujan terkena di mukaku.. Yes.. sangat tenang... segala masalah aku hadapi seolah-olah menghilang dari akalku. Qi.
Aku berhenti. Why so suddenly aku teringatkan dia. Hujan semakin lebat dan aku rasa sunyi.
Aku akui aku rasa sunyi bila sehari kami berdua tak berjumpa. Automatically, aku menangis dan terduduk di dalam hujan.. Aku suka sangat kat Qi tapi dia tak pernah perasan yang aku selalu ambil tahu hal dia..
Itukah kawan?
Aku rasa dikhianati.
" Kasih?"
Aku mendongak dan terdiam. Zack?
" Kau nak apa?" soalku biasa.
" Kau buat apa ni?" soalnya bodoh. Muka Zack menunjukkan dia keliru dengan perbuatan ku.
" Oh, tak.. rumah aku tak da shower air hujan macam ni, tu yang nak rasa macam mana mandi hujan ni" kataku dengan selamba. Zack semakin tercengang dengan aku sambil memegang payung. Memang sah mamat ni mat jambu. Payung Hello Kitty.
" Jum, tumpang aku. Mak aku yang jemput aku dari sekolah. Lagipun, mak aku nak bawak aku gi McDonald" kata Zack dengan riang.
" Kau ni... nak cakap kau tak da otak tapi kau ada... Weh bangang, kau nampak tak baju aku basah? Sorry, lain kali la kau ajak aku makan bersama" sindirku.
Zack hanya tersenyum kambing.
" Dahla.. bosan aku main hujan"
" Kasih, kalau aku cakap... aku suka kat kau, kau nak jawap apa nanti eh?" soal Zack kepada aku .
Soalan Zack sebentar tadi bagaikan panahan petir di kepalaku. Aku nak jawap apa?
YOU ARE READING
Hikayatku dan Hujanmu
Random" You won't know how I miss you when you gone" - Qi " Aku terpaksa bukannya aku sengaja." Kasih Kasih dan Qi merupakan buddys yang rapat semenjak tingkatan satu sehingga tingkatan lima. Dalam diam, Kasih jatuh cinta kepada Qi . Malang tidak berbau...