Kelapan

268 4 0
                                    

" Kalau aku cakap, aku suka kat kau, kau nak jawap apa?"
Hisy, soalan Zack terngiang-ngiang di otakku. Hilang sekejap masalah aku dengan Qi.
" Ju... Jum makan. Father dah tunggu tu" kata Mommy kepadaku. Aku hanya mengangguk perlahan dan bangun daripada tempat pembaringan aku.
" Ju... Mommy tengok kamu ni, tak ceria macam selalu... kenapa? Gaduh dengan Qi? " tanya Mommyku.
" Mommy, kalau orang cakap yang dia suka kat kita... Dia jujur ke memain?" tanyaku perlahan kepada Mommy. Mommy senyum lalu duduk di sebelahku.
" Listen here, masa Father confessed to Mommy... Mommy tak percaya tau... But, I don't know... that time... Mommy look at your Father's eyes.. Dia ikhlas. From there, I fall in love with him. So, Ju, eyes can't lie" ujar Mommyku.
" Thank you Mommy. I appreciate your tips" senyumku. Maknanya, aku kena buat homework pasal Zack ni. Dia ikhlas ke dia hendak nak mempermainkan aku?
Keesokkan hari, as usual, aku akan bercerita dalam Hikayatku.
" So, what is your answer?" ada suatu suara menyedarkan aku dari dunia khayalan.
Zack berdiri disebelahku dengan sabar menanti jawapanku.
" You won't believe me kan? From the first time, I was attracted at you.. Kasih, awak lain tau, awak tak macam bebudak kat sekolah ni" Zack meluahkan segala rasanya. Ketika itu, aku mengambil kesempatan melihat mata Zeck. Pada masa itu, aku dapat merasakan... Dia ikhlas dengan kata-katanya.
" Zack, saya rasa awak patut kenal diri saya dahulu. Kita kawan dulu okay?" kataku perlahan.
Zack senyum dan mengangguk tanda setuju.

Di dalam kelas, Jaja memanggilku. Tanpa membuang masa, aku pergi ke arah Jaja dan aku terdiam. Di hadapanku, Qi sedang memerhatikanku.
" Qi nak cakap dengan kau. Okayla weh, aku nak chau dulu." Jaja melarikan diri. Jaja.... Siap kau nanti!
" Nak apa?" sinisku.
" Sampai bila nak jadi gini?" ujar Qi perlahan.
" Kan kau cakap kau nak jauh dari aku , so that kau dapat girlfriend kan? What for aku nak rapat dengan kau, Qi? Kau sedar tak? Aku dengar conversation kau and it hurts?" marahku.
" Kasih, aku minta maaf dan aku tahu aku patut membidas kata Zizul" katanya perlahan.
Sungguh aku katakan, ucapan yang Qi katakan tadi terus membuang perasaan marahku. No matter apa yang Qi buat, aku sayanh dia. But, aku hanya masa yang terhad. Aku takut kalau lepas habis sekolah, Qi lupakan aku.
" Aku... minta maaf jugak. Aku tahu, aku emotional, tapi serius, aku kecik hati" ujarku perlahan.
" So... kosong-kosong?"
" Of courselah Qi... kosong-kosong jugak"

Hikayatku dan HujanmuWhere stories live. Discover now