" Ju?"
Aku membuka mata perlahan-lahan. Kenapa semua keluarga aku kat dalam bilik aku.
" Kenapa semua kat sini " tanyaku.
" Ju pengsan!!! Haa... nasib Rizqi sambut kamu! Haa degil! Kenapa tak makan tadi! " Mother mula menangis...
" She is fine Mother.. Abang dah bagi ubat kat dia tadi.. " pujuk Kak Long kepada Mak. Kak Ngah hanya bersetuju dengan Kak Long.
Aku baru teringat insiden aku sebentar tadi. La.. teruk betul gastrik aku sampai pengsan. Qi yang sambut aku? Waseh! Malu!
" Kenapa Ju tak makan... berapa kali Father pesan makan tu at least sesuap nasi. Ni tak.. biar je perut kosong.. " tegur Father.
" Sorry semua.. heheh " sengih aku.
" Tengok? Sengih lagi dia. " Father hairan.
###########################
Selepas mandi , aku mula risau dengan insiden berlaku ke atas Kasih. Memang sah la dia tipu aku. Dia memang skip waktu makan dia. Dengan segeranya aku mendial nombor ayah Kasih.
" Assalamualaikum pak cik "
" Waalaikumusalam Rizqi! Haaa kenapa call.. ada problem ke dengan menu untuk esok? " tanya ayah Kasih.
" Eh tak... Qi nak tanya pasal Juwita.. sudah sedar ke dia? Sihat ke? " tanya ku.
" Alhamdulilah.. dia semakin sihat.. baru je makan bubur dengan ubat.. itupun dia makan bubur sesuap je! Risau betul pak cik dengan dia"
" Yeke.. alhamdulilah kalau macam tu.. Okaylah.. saya nak rehat dulu ye pak cik.. assalaamualaikum."
" Terima kasih sekali lagi Qi... Waalaikumusalam "
Memang tidak dapat di sangkal lagi.. aku masih menyimpan rasa sayang kepada Kasih. Cuma.. aku keliru dengan perangai nya kini. 100% berubah! Lebih kepada hipokrit. Kalau diingatkan waktu siang tadi.. memang Kasih cantik orang nya tambah-tambah lagi makeup yang membantu alis matanya menyerlah.
Mula-mulanya, aku agak terkejut juga melihat baju kurung dan selendang yang dipakai oleh Kasih sepadan dengan baju melayu aku. Aku memang dapat rasakan Kasih memang jodoh ku. Wallahua'lam. Walaupun baju kami sepasang, perkara itu sudah cukup membuat aku gembira.
############################
Selesainya Majlis Persandingan , aku terus mengarahkan pelayan-pelayan menyajikan juadah untuk para tetamu. Kelihatan Kasih sedang berjalan ke arah kanopi ditemani oleh Kak Long nya. Tanpa berlengah, aku terus memanggil dua orang pelayan untuk menghidangkan makanan kepada Kasih dan Kak Long.
Tidak lama kemudian, aku membawa air suam bersama buah-buahan yang tidak asidik kepada mereka berdua.
" Waaa Rizqi, so sweet. Macam tau je Kak Long suka buah tembikai. " puji Kak Long. Kasih hanya senyum apabila melihatku. Sakit pun senyum!
" Ala Kak Long, nak bawak buah limau takut orang tu pengsan sekali lagi"
" Alolo, sawit nye korang! Okay lah Kak Long nak lari dulu " kata Kak Long sambil menjauhlan dirinya daripada kami berdua.
" Uh, Kak Long.. janganlah.. " suara Kasih kelihatan lemah dan Kak Long hanya membuat tak tahu dengan sengaja.
Kasih hanya mengeluh dengan perangai Kak Long sebentar tadi.
" Thank you for saving me from falling. " kata Kasih dengan serius. Aik? Ikhlas ke tu?
" Macam tak ikhlas je? Dah la penipu. When I ask you have you eaten your lunch, what did you say? Oh yeah dah makan. " balasku dengan kejam. Riak wajh Kasih kelihatan takut dengan sindiran aku.
" Why do you care? Eh, aku tak perlu pun pertolongan kau. I'm out." kata Kasih.
" At least I am caring about you but did you ever care about me? What did you do to me for five years ago? You left me and it is damn hurts."
" After all I did is for your own good. Don't you ever asked me again. Kau tak faham dengan keadaan aku."
Aku perasan mata Kasih mula merah. Menangis. Sejak bila hati perempuan ini lemah?
YOU ARE READING
Hikayatku dan Hujanmu
Casuale" You won't know how I miss you when you gone" - Qi " Aku terpaksa bukannya aku sengaja." Kasih Kasih dan Qi merupakan buddys yang rapat semenjak tingkatan satu sehingga tingkatan lima. Dalam diam, Kasih jatuh cinta kepada Qi . Malang tidak berbau...