5 tahun kemudian. Australia. (23/4/16)
" Father, I got a letter."
Father melihatku dengan ceria." Dapat tawaran belajar Ju?"
" Yep... I got from UPSI"" Wow, my princess going to be a teacher! Congrats Ju!" Father ku girang. Aku terus memeluk Father dan aku rasa sesuatu.
Aku rasa sebak. Result SPM memanglah cemerlang tetapi aku yang menangguhkan diplomaku kerana aku masih mengikut Fatherku menguruskan syarikat ternakan halal. Australia memang terkenal dengan produk tenusu dan daging. Kebetulan, selepas SPM, Father mendapat tawaran ladang murah di Australia daripada rakan rapatnya, Danny Abdullah.
" Maafkan Father, Ju. Sebab Father, Ju lambat proceed diploma Ju."
" It is okay. Ju kena balik ke Malaysia. Father... izinkan?" kataku perlahan.
Father ketawa perlahan.
" Agaknya.. lama juga Father tak balik ke Malaysia... Nak jumpa cucu.. " senyum Father." So.. Father balik jugakke?" kataku girang. Father mengangguk perlahan.
" Tempah tiket. Kita balik sekarang"
" Mentang-mentangla Father kaya" kataku perlahan
" I heard that" jerit ayahku.
So, Malaysia, wait for me.
############################
Malaysia. (24/4/16)
" Riz! Ayam steam 2! Ayam roasted 2!"
" Okay, ready!" jerit ku kuat. Sudah lima tahun aku kerja part time kat Gerai Nasi Ayam Ngah. Aku dapat offer kerja sini dari Pak Ngah Hamid, adik Ibu aku.
" Riz... esok Riz ada kelas?" tanya Pak Ngah Hamid. Aku menoleh dan menggelengkan kepala.
" Esok, Riz tak da kelas. Jadi. Riz plan nak tolong Pak Ngah la." senyumku.
" Pak Ngah baru nak ajak kau pergi airport"
" Kenapa? Ada orang asing ke?" tanyaku.
" Eh tak lah.. kawan Pak Ngah baru balik Malaysia. Dia nak buat suprise kat keluarganya. Dia lucu tau" seloroh Pak Ngah.
" Oh, okay. Bawak kereta Avanza?" tanyaku sambil menghiris timun untuk hidangan sampingan.
" Bawa je la kereta Avanza. Takut barang diorang banyak."
Kenapa... hatiku rasa berdebar? Adakah dia yang balik? Eh.. apa aku cakap ni.
******************************
5 tahun lepas.Dalam perjalanan aku pulang ke rumah, aku sangat marah dengan Kasih kerana mungkir janji dengan aku.
" Rizqi!"
Zeck senyum kepada aku. Mimpikah aku melihat adik tiri aku senyum?" Wa nak cakap... Wa minta maaf?" sedih Zeck. Eh... macam tipu je.
" Wa maafkan." kataku lalu terus meninggalkan Zeck di lorong jalan kaki. Tiba-tiba aku dapat rasakan satu pukulan yang sangat kuat di kepalaku. Mata aku berpinar-pinar dan kepalaku sangat pening.
" Tu lah... sombong sangat... Mampus la lu sorang-sorang. Bodoh Kasih percaya wa seratus peratus" suara yang aku dengar sebelum pandangan aku gelap.
3 hari kemudian... Aku sedar dan aku melihat sekeliling. Ibuku sedang membaca Yasin dan matanya kembang.
" Ibu..."
" Ya Allah... Riz.. anak Ibu.. dah sedar..." Ibu terus memeluk aku.
" Ibu.. kenapa Riz kat hospital.." kataku perlahan.
" Kau kena pukul.. Polis cakap kau kena rompak.. tapi nasibla kau tak apa apa. Ya Allah.. risau Ibu!" sayu Ibuku.
" Ibu.. Riz dah bangun ni... jangan sedih okay?" kataku. Aku melihat sekeliling dan mencari seseorang yang aku pernah rapat.
" Kasih... mana ibu?" tanyaku.
" Riz... Kasih kan dah pergi Australia?"
Tiba-tiba.. hati aku sangat sakit. Bagai ada pisau yang sedang menikam di dada aku.
" Ibu.. sampai hati dia... Dia tinggalkan Riz... Dia... mungkir janji.." sedihku.
" Ya Allah, Riz.. Dia kena pergi Riz. Riz kena faham"
" Tak! Dia pembohong Ibu!!" aku menjerit.
" Rizqi! Ya Allah... bawa bersabar nak.." Ibu terus memelukku dan sambil bersalawat demi menenangkan perasaan marahku.
YOU ARE READING
Hikayatku dan Hujanmu
Random" You won't know how I miss you when you gone" - Qi " Aku terpaksa bukannya aku sengaja." Kasih Kasih dan Qi merupakan buddys yang rapat semenjak tingkatan satu sehingga tingkatan lima. Dalam diam, Kasih jatuh cinta kepada Qi . Malang tidak berbau...