Haih! Panas giler ari ni.. dah nak masuk musim kering la ni. Aku terus masuk ke dalam kereta Father. Aku hidupkan enjin kereta dan terus memusingkan knob air cond ke maksimum. Fuh lega...
Tiba-tiba ada panggilan untuk aku.
" Weh! Jaja!!! Waa mana kau menghilang? Aku yang dok lama-lama kat barat kau pulak belum balik kat Malaysia"
" Ala Kasih... ahaha aku baru landing kot semalam. Eh, jum lunch sama-sama? McD ke KFC ke?"
Aku dah agak mesti budak ni ajak makan restoran fast food.
" Okay la. Set. Aku drive dulu. Kau nak aku ambik kau ke? " tanya ku.
" Tak yah la. Tunang aku hantarkan nanti " jawabnya lemah.
" Eh? Kau dah tunang Ja? Asal tak cakap? "
" Ahahaha, nanti lah aku cer!! See u there! " katanya girang.
Tunang? Asal Jaja tak cakap kat aku? Jaja yang aku tahu, dia jenis tak suka memendam rasa. Something fishy.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Setelah mengambil beberapa pek kecik garam dan lada, aku terus duduk di hadapan Jaja yang sedang khusyuk mengunyah McChicken yang ketiga. Tapi still badan melidi! Geram aku.
" Wuish, craving statiesfied aku. Heaven doh "
" Asal kau tak makan McD sana? " soalku. Jaja mengambil tisu lalu lapkan mulutnya terkena sos cili.
" Aku was-was. Ye la, McD sana kita tak tau diorang serve pork ke tak. So, ambik jalan selamat, aku tak makan la McD! Haha"
" Jaja, kau janji kan nak cerita pasal tunang kau " tanya ku. Serta merta senyuman Jaja mati. Jaja hanya memberi senyuman yang terpaksa dan mengeluh.
" Aku bertunang dengan Bolhan.. kau tahu kan siapa Bolhan? "
Aku hanya menganggukkan kepala dan membiarkan Jaja menyambung cerita nya.
" Okay... Masa aku mula-mula tunang, dia okay je... selalu biar aku jalan-jalan dengan office mate aku, pegi shopping buku sorang-sorang. Dia tak kisah pun.. Until one day, aku jalan-jalan kat KLCC sebab ada sale Kinokuniya. You know... entah dari mana Bolhan tarik tangan aku dan dia jerit suruh aku balik."
" Eh, apasal pulak? "
" Tak tau... aku mintak reason kenapa dia buat aku macam tu... dia tak jawab dan kadang-kadng dia pukul aku. "
" Jaja, kenapa kau tunang dengan Bolhan? "
" Aku.. uh... kena paksa... Kalau tau.. Mak Ayah tak nak mengaku aku anak diorang. " serta merta Jaja menangis di hadapan ku.
" Astaghfirullah... banyak-banyak mengucap Ja.. aku tahu kau tabah. "
" Kenapa kau lama sangat pergi Kasih.. lima tahun aku tahan sengsara... Tujuan aku pergi kat Amerika nak berjauhan dengan semua orang! Bukannya aku kerja " luahnya.
" Maafkan aku.. Maafkan aku Jaja.. "
Jaja memberi senyuman kepada aku dan memegang tangan aku.
" Kau banyak berubah Kasih.. dan aku hairan apa yang buat kau begini. There is something hiding inside you. Tell me apa yang berlaku dalam tempoh lima tahun tu. " kata Jaja dengan hairan.
" Ok.. kau janji eh... jangan pecah rahsia "
############################
" Kasih "
Aku menoleh kebelakang dan hati aku bertambah sakit. Dengan segera aku unlock kunci kereta tetapi gagal, Zeck menarik lengan aku dengan cepat.
" Kau nak apa, Zech" kataku. Zech mendekati aku tetapi aku mula menolak badannya sedikit.
YOU ARE READING
Hikayatku dan Hujanmu
Random" You won't know how I miss you when you gone" - Qi " Aku terpaksa bukannya aku sengaja." Kasih Kasih dan Qi merupakan buddys yang rapat semenjak tingkatan satu sehingga tingkatan lima. Dalam diam, Kasih jatuh cinta kepada Qi . Malang tidak berbau...