" Macam mana kau cuai sangat ni Kasih?" Qi menyoal.
" Mana lah aku tahu, masa aku jalan aku terpijak kulit pisang kat balkoni sekolah" tipuku. Selepas kejadian itu, aku terpaksa berdiri sendiri dan berjalan dengan perlahan untuk ke parking kereta . Nasiblah Cikgu Laila yang dalam perjalanan ke keretanya memapahku lalu menghantarku balik ke rumah.
Sampai kat rumah, sekeluarga terkejut dengan kaki kananku yang mula membengkak dan membiru. Dengan pantas, Kak Long dengan perutnya besar berlari anak-anak mengambil handphone menelefon doktor peribadi.
In the end, doktor cakap kena pergi scan sebab takut ada tulang retak.
Selepas pulang dari hospital, aku sudah melihat Qi menunggu di hadapan gate bersama Mother." Kau dengar tak ni!?" marah Qi.
Aku terpinga-pinga.
" Dengar..." tipuku. Muka Qi mula merah dan lalu dia menampar kaki kananku yang berbalut.
" Sakit la bodo!!!" jeritku sambil menangis. Ngilu la bodo.
Qi gelak terbahak-bahak dengan karenah aku.
" Weh, lain kali, mata tu kat depan bukan kat blakang" seloroh Qi sambil memberi tisu kepada aku. Terharu siot.
" Ye.. lain kali aku berhati-hati." kataku sambil menghembus cencolku kat hidung.
" eeee pengotor." kata Qi.
" Kau lagilah pengotor. "############################
Selepas selesainya gelombang terakhir SPM, aku mula risau dengan amaran yang diberikan oleh Zeck. Kaki kananku mula sembuh tapi pergerakan aku masih belum stabil.
" Wei Nenek! Macam mana exam? Bleh jawap ke tak?" tanya Qi selepas dia menyimpan barang milikku kedalam beg aku.
" Alhamdulilah... aku tawakal" kataku sambil tutup mata." Hisy, blaja last minit la tu" katanya.
" Eleh, macam la kau tu prepare sangat. Kau hutang aku matematik tau... pukul 3 pagi lagi aku ajar kau guna skype. Banyak kuota wifi aku kena makan woo" aku mula mengungkit." Ala... kau kan tahu aku ni lemah sikit bab-bab kira"
" Hisy, mcm mana kau nak jadi tauke Nasi Ayam ni" kata aku perlahan.
" Kau.. akan selalu keep in touvh dengan aku kan, Kasih?" tanya Qi. Aku terdiam. Kerana, aku masih ingat dengan amaran Zeck.
" Aku.. tak janji la..."
Tiba-tiba Qi memberhentikan jalannya. Mukanya merah kerana marah.
" Why?"
" aku... kena pergi jauh"
" Why?"
Aduh mamat ni. Kasi satu penampar aci tak?" Rizqi, aku kena pergi jauh dengan Father. Cuma Mother dengan Kak Long je yang tinggal kat sini."
" Kau pergi mana? Kau janji kan Kasih? Kau janji nak selalu lepak dengan aku? Kerja part time sama-sama kan?" suara Qi mula meninggi.
" Aku kena pergi ke Australia... Fatherku minta aku menemannya selama 2 tahun Qi." kataku. Qi mengusap rambutnya dan mula kusut.
" Aku rasa... dah sampai masa nya kot... kita jalan ikut haluan sendiri? Sampai bila Qi, kita nak jadi BFF? One day, kau akan jadi suami and aku jadi wife orang. Kau kena fikir semua itu, Qi. Right now."
" Bila flight kau?" suaranya mendatar.
" Esok pagi"
Lalu, Qi terus berjalan meninggalkan aku tanpa menoleh ke belakang sedikit pun. Aku tahu dia kecewa dan marah dengan aku. Tetapi aku terpaksa.
YOU ARE READING
Hikayatku dan Hujanmu
Random" You won't know how I miss you when you gone" - Qi " Aku terpaksa bukannya aku sengaja." Kasih Kasih dan Qi merupakan buddys yang rapat semenjak tingkatan satu sehingga tingkatan lima. Dalam diam, Kasih jatuh cinta kepada Qi . Malang tidak berbau...