" Zeck."
Aku menoleh. Kelihatan Mak sedang membuat kerja di ruang tamu rumah.
" So, how was your school?" tanya Mak.
" Great. okay." kataku sambil lewa.
" Anak si betina sial? Sama sekolah dengan Zeck kan?" tanya Mak. Aku tahu, Mak masih bencikan Qi dengan maknya. Ahh! Mak anak memang patut dilayan begitu! Padan muka!
" Ya, but we are different classes."
" I see. Anyway, buang masa je kita cakap pasal keluarga malang tu. This weekend, is your father's birthday. So, let's have a plan. Shall we?" kata Mak dengan gembira.
" Yeah, sure Mak. Zeck nak buat revission dulu."
" Okay."
Di dalam bilikku, aku merenung salah satu gambar yang ku ambil secara senyap.
Gambar Kasih di atas pentas semasa dia mempersembahkan lagu Lucky dengan Qi. Letih aku memujuk Cikgu Borhan untuk berikan gambar ni. Nasib la cikgu tu percaya dengan aku.
I am truly in love with Kasih. But, kenapa semua yang aku suka, mestilah orang itu yang merampasnya. Qi, I really hate that guy.
############################
Semasa makan malam, Ayah dengan Mak masing-masing mendiamkan diri.
" You, kalau you diam je, baik tak payah balik rumah!" marah Mak tiba-tiba. Ayah menanggalkan cermin matanya lalu mengusap mukanya dengan tangan kiri.
" Maria, awak ni dah kenapa? I diam je and tengah makan. Apa u nak?"
" I want u to forget her!"
" Astaghfirullah Maria. I dah cerai dengan Suhaila. Kesian la Rizqi, he is also my son. Anak sulung I" kata Ayah perlahan. Kau tengokla Qi, dia tak pernah nak mention nama aku! Asyik-asyik kau je! Sial!
" Still, I tak puas hati." kata Mak.
" Maria. You suruh I ceraikan dia, I ceraikan. You suruh I letak nama u sebagai waris utama, I dah letak dah. U nak apa lagi Maria?"
" You tak pernah anggap I isteri you"
" We should stop talking right now." marah Ayah sambil meninggalkan meja makan.
" RASHID!!!! DAMN!" jerit Mak sambil membaling sudu le arah Ayah tetapi tidak mengena ke arahnya.
YOU ARE READING
Hikayatku dan Hujanmu
De Todo" You won't know how I miss you when you gone" - Qi " Aku terpaksa bukannya aku sengaja." Kasih Kasih dan Qi merupakan buddys yang rapat semenjak tingkatan satu sehingga tingkatan lima. Dalam diam, Kasih jatuh cinta kepada Qi . Malang tidak berbau...