Ke Empat Puluh

186 3 0
                                    

" Hai, Sayang "

Aku menghentak loker dengan kuat. Zeck?! Haish, mana dia tahu aku belajar kat sini. Dengan segeranya, aku menjauhi dirinya.
Entah bagaimana Zeck sempat menyambar tangan aku.

" Kau nak apa? Sudahlah, jangan kacau aku! " marahku.

" Relaks la.. jum kita dating? Rindu nya I dekat you, Kasih "

Tangan Zeck mula mengusap pipi Kasih . Kasih mula menepis tangan Zeck yang sudah mencemar kesucian pipinya. Tanpa membuang masa, Kasih menendang 'private part ' Zeck dengan kuat. Fuh! Thank you, Sifu. Steps yang bagus!

" Aduih! Sial!! Wei!!! Kau bodoh ke apa!!!!? " teriak Zeck kesakitan sambil menunduk badannya. Sakit la tue.

" Kau yang bodoh! Weh! Kau gila ka? Sentuh pipi aku macam kau punya bini! Eh, kau paksa lah hati aku seribu tahun pun, no way! "

" Aku offer kau duit! Lebih banyak dari Qi punya! "

What? Murah ke aku? Aku ni perempuan simpanan ka?

" Eh hello, aku bukan benda. My pride is very expensive. Kau ingat kau sebut duit, terus aku nak dekat kau? Dah la Zeck. Aku memang sayang Qi. Please, jangan ganggu kami. "

Zeck menghela nafas. Makin geram dengan jawapan Kasih. Punyalah lima tahun, aku tunggu kau, Kasih.

" Apa yang kurangnya aku, Kasih? Aku memang ikhlas dengan kau. Please, give me a second chance? Look, I dah kerja! He is still studying! I mampu tanggung you, belikan you macam-macam you nak! What? Apa yang dekat dia, I tak da!? "

Kasih tergamam dengan soalan Zeck. Memang sah budak ni tak sedar diri.

" Zeck, you sedar tak apa yang you cakap? Semua benda yang you cakap, semua tu la yang I tak suka. You memandang rendah kelemahan orang, sedangkan itulah kelebihan dia. Yes, he is humble bukan macam kau. Dia berdikari sebab tu dia further study, and kerja bawahan dulu. Bukan macam kau, terus naik jadi pengurus. Kaya, duit or pangkat , aku tak pandang. Yang aku pandang, keikhlasan dan kejujuran. Kau ingat, aku tak tahu kau pergi Zouk? Oh, yes, kau sama dengan Bolhan. Kaki kelab"

" Kurang ajar kau!!! " Zeck mula mengangkat tangannya untuk menampar muka Kasih. Tetapi sempat di halang oleh seseorang.

Qi yang dalam perjalanan ke kantin untuk berjumpa Kasih terserempak dengan kejadian di hadapan matanya.

" Kau lelaki dayus! Puih! Apa kelas lu main pukul-pukul perempuan? "

Kasih mula mengundur diri untuk berdiri di belakang Qi. Kasih ketakutan!

" Lu tak payah masuk campur! Kasih! I bagi u warning! "

Zeck mula meninggalkan Qi dan Kasih.

" Kau okay ke tak? " risau Qi. Aik, kenapa budak ni diam?

" Kasih? Kenapa kau diam?"
Ya Allah, menangis???? Heh, ni ke Kasih? Kasih yang dulu tak reti nak menangis. Dulu hati dia  kental! Yang ni? Menangis?

" Aku takut... Qi.. Tak tau nak buat apa "

Qi hanya mendiamkan diri dan dia masih mengingati kisah gelap nya.

############################

" Qi, sini jap "

Aku menoleh dan melihat Kak Ngah kepada Kasih memanggilku. Aku terus meninggalkan kerja dan menghampiri Kak Ngah.

" Ada apa Kak? "

Kak Ngah menyerahkan satu buku catatan yang sangat aku kenal. Hikayat Kasih?

" Kalau Qi nak tahu kisah lima tahun dulu, ni lah jawapannya. Jawapannya ada di page last sekali. Sebab Kasih dia tinggalkan buku ni.  "

Dengan lemah, aku menyambut Hikayat Kasih itu dan membaca muka surat terakhir.

" Wahai Hikayatku,
Hari ni merupakan hari bersejarah aku meninggalkan kawan baikku, Qi. Secara terpaksa. Aku takut dengan ugutan Zeck yang pernah membuat kaki kananku terseliuh. Apatah lagi dengan ugutannya. Aku berharap dengan tindakan aku ini, Qi tidak di apa-apakan. "

Selesai aku membaca hikayat itu, aku terus mengembalikan kepada Kak Ngah.

" Time tu, muka dia pucat. Tiba-tiba dia pergi kat Father dan merayu untuk ikut Father ke luar negara. Kami pun hairan sebab perangai dia tak pernah begini." kata Kak Ngah.

Barulah aku faham. Ini semua angkara Zeck.

############################

" Dah okay dah? " tanya Qi.

Aku mengangguk kepala dan menghembus cendolku di tisu.

" Eeeee, pengotor betul lah " kata Qi sambil memberi tisu kepada aku.

" Aku menyesal juga balik Malaysia. Aku ingatkan Zeck dah tak da perasaan kat aku " kataku lemah.

" Kita kahwin"

Whats? Aku segera menoleh ke arah Qi.

" Kau gila? Aku baru nak study, kau tu baru nak start praktikal. HAHAHA!! lucu "

" Kau lupa eh? Kau punya hukuman belum habis Kasih. So, apa yang aku nak kata, kau follow je aku kahwin. Kisah kau nak nangis kawen paksa tu kira belakang "

" Bapak siot main paksa. Weh, aku bukannya heroin novel. Kau ingat lepas kau cakap macam tu aku nak menangis. Tersedu-sedu siap ada song background?"

Aku mula rasa geram. Geram dengan perangai Qi yang melebih.

" Kalah la tu. Diam je "

" OK! FINE! KITA KAHWIN!"

" Oh!!!! Ok! Deal " senyum Qi.

Astaga... mimpi aku makin nightmare di siang hari.

Hikayatku dan HujanmuWhere stories live. Discover now