Kedua

564 7 1
                                    

Aku toleh ke belakang dan... JENG! JENG! JENG! Qi dibelakang ku sambil merenung perbuatan ku.
"Weh! lain kali beri salam boleh tak? Ni dah macam pocong nak spy mangsa dulu! Ko dah kenapa Qi?" marahku untuk menutup debaran di hati.
" Yang kau pulak? Tulis nota kat blok KH ni buat apa? Dah hilang tabiat? Buat lah kat kelas! Apa yang ko syok tulis tu, meh aku baca sikit" Qi hampiri aku untuk ambik Hikayatku ( as known as diari).
" Eh eh eh, mengada, ko ni agak agakla weh, ko tahu kan aku tengah tulis Hikayat aku. Private la Qi" kataku sambil tolak badan Qi.
" Baiklah Kasih, now, aku ada hot story nak share ngan kau"
" Oh yeke? Cerita la. Kalau tak hot, kau kena belanja aku air soya tin" kataku selamba. Qi tersengih lalu membuka bicara.
" Ada budak junior, namanya Selina kalau tak silap"
" Ha, kenapa si Selina?" aku tanya.
" Tadi, masa aku on the way cari kau, dia approach aku sambil bawa surat warna pink and satu kotak biskut Famous Amos" Qi sambung.
" Famous Amos!? Wuu sedap gila siot! Ada tinggal untuk aku tak?" aku mencelah. Qi menjegil matanya lalu mencubit lengan aku. Sakit gila and nasib baik la lengan aku berlapik.
" Ada lah aku tinggal untuk kau and let me finish my story. You know right, I hate people cuts my talk." Qi cuba memberi amaran kepada aku. Aku hanya mengangguk dan membiarkan Qi meneruskan cerita dia.
" Lepas tu, aku tanyalah dia kenapa surat warna pink and the fanous amos thingy bagi kat aku. Selina cakap lah, dia sukakan aku since first day perjumpaan kelab catur. Aku tolak dialah. The end" Qi menutup katanya.
" Weh, sumpah aku katakan, ko kena belanja air soya tin lepas ni." aku membalas katanya. But actually dalam hati melompat lompat sebab Qi reject Selina. Happy moment. Qi merenung aku seolah-olah tidak faham apa yang ku katakan
" Maksud kau, kau tak terkejut ke cerita aku?"
" Come on lah Qi, aku tahu la cerita kau and I am not suprised at all. Look, kau dah la tinggi, rambut ikal and hensem, then pelajar contoh sekolah ni. Sesiapa pun kat sekolah ni, confirm suka dengan kau." aku jujur kepada Qi.
" Is it include you, Kasih? Ko suka dengan aku? Qi bertanya.
Oh My Hati, soalan apakah itu?
" Hahaha, bongok, come on la Qi.. you and I buddys kan? Pfft, suka sebagai buddys tu adalah." bohongku.
Qi hanya tersenyum dengan kata-kataku. Tetapi mata Qi, seolah-olah sedih dengan kenyataanku. Ataupun aku hanya bermimpi.
" Thanks Kasih, kau lah sahabat dan musuhku di sekolah ni" katanya.
Tiba-tiba, hujan lebat turun.
" Hujan.." kataku lalu melihat Qi yang sudah tersenyum lebar melihat hujan lebat.
" Kasih, kau suka hujan jugak kan?" Qi bertanya.
" Eh ko ni, dah nak lima tahun kot kawan. Ye aku suka hujan." jawabku kasar. Aku tahu dia sengaja bertanyakan soalan itu kepadaku.
" I love rains too." Dia senyum.
Aku tak tahu nak cakap apa. Kalau orang lain, memang lari lah hujan lebat macam ni kerana takut baju atau beg sekolah basah tapi bagi aku dan Qi, ia merupakan satu hadiah yang Tuhan bagikan. Hujan merupakan salah satu rahmat. Itulah kata Ustazah Syifa katakan. Pernah sekali, aku dan Qi main air hujan sehingga Qi kena demam teruk. Masa tu, jenih mulutku menjawab setiap pertanyaan ibu Qi.

Hikayatku dan HujanmuWhere stories live. Discover now