Chapter 07 - Reason

1.1K 126 8
                                    

---

Tempat ni buat aku tenang sangat-sangat. Angin yang nyaman , tumbuhan pun banyak ditanam di sekitar kawasan ni. Jujur , aku tak sangka ada tempat setenang ni di sekolah.

"Hanbin.. saya peliklah. Macam mana awak boleh tiba-tiba bisu? Sedangkan... ramai orang kata yang awak ni periang masa kecil-kecil dulu."

Aku hayunkan kaki aku ke depan dan belakang secara silih berganti. Al maklumlah , aku ni bukannya tinggi sangat. Duduk atas bangku yang tinggi ni pun , kaki aku masih tak dapat cecah tanah. Sadis , kan?

"Mana awak tahu? Kita pernah kenal ke?"

Hanbin mendekatkan wajahnya pada aku. Matanya dikecilkan sedikit. Aku undurkan badan aku ke belakang. Makin tak keruan aku jadinya bila tenung bibir dia lama-lama. Nak je cium sekali.

"T-tak adalah.. kenal Minwoo kan? Dia yang beritahu saya."

Aku cipta alasan yang mudah. Aku sendiri pun tertanya-tanya macam mana Hanbin boleh tiba-tiba jadi bisu sedangkan dulu dia boleh bercakap. Bunyinya agak tak logik. Tapi itulah apa yang Hanbin lalui sampai sekarang. Macam tragik juga. Risau aku nak tanya dia.

"Tapi kalau awak taknak cerita , saya takkan paksa."

Aku risau pula tengok Hanbin sekarang ni. Dia macam tak selesa bila aku tanya soalan tu.

"Dulu , saya sama macam kanak-kanak lain. Boleh bercakap , periang , dan nakal jugak. Tapi semenjak satu kemalangan ni , saya jadi trauma. Trauma paling teruk pernah saya rasa. Dan disebabkan tulah saya bisu. Saya hilang keupayaan untuk bercakap."

Aku cuba fahamkan satu-persatu ayat yang Hanbin sampaikan melalui bahasa isyarat tu. Aku kemudiannya mengangguk faham.

"Apa yang jadi?"

"Masa hari jadi saya yang ke-9 , omma bawak saya keluar makan malam. Masa tu saya gembira sangat sebab boleh jumpa appa. Dia selalu keluar outstation. Jadi , itulah peluang untuk sambut hari jadi saya bersama dia. Malam tu , saya dan omma dalam perjalanan nak pergi ke sana. Kami berdua menyanyi dan ketawa riang sama-sama. Entah bagaimana , ada pula kereta yang tiba-tiba rempuh pembahagi jalan dan masuk dalam lorong bertentangan. Dua-dua kereta tu remuk teruk. Lepas kemalangan tu , saya dapat tahu omma dah tak ada lagi. Saya tak bercakap dengan sesiapa pun sejak tu. Doktor kata , saya masih trauma. Dan sampai sekarang , saya masih tak boleh bercakap."

Hati aku terkesan mendengar ceritanya. Aku tak sangka trauma tu beri kesan teruk pada Hanbin sehingga saat ni.

"Maaf , saya tak patut tanya."

Aku usap lembut belakang badan Hanbin. Aku tahu aku tak patut tanya soalan tu dari mula lagi , kan?

Hanbin pusingkan badan dia menghadap aku. Terperanjat aku bila dia tiba-tiba saja tarik aku ke dalam pelukan dia. Aku teragak-agak untuk suruh dia lepaskan aku. Lagipun angin dia tengah tak baik sekarang. Salah aku juga. Tu aku tahu.

Lambat-lambat tangan aku menjalar di sekeliling pinggang Hanbin. Aku turut membalas pelukan tu. Comel juga bila dia peluk aku macam ni. Aku cuba tenangkan Hanbin sebelum masa rehat hari tu tamat.

---

[ Chapter 08 - Promise ]

Kissable [ MalayFic ] ✓Where stories live. Discover now