Season 2 - 1

1.2K 147 1
                                    

Aku terbangun dari tidur tatkala merasa cahaya matahari masuk ke dalam mata.

Aku menenyeh mata untuk menghilangkan ngantuk. Lalu aku pandang di sebelah aku. Kelihatan Jin sedang tertidur lena.

Aku bangun dan menuju ke katil baby di penjuru bilik. Kelihatan Hanseok sudah pun terjaga sejak tadi. Matanya bulat memandang aku.

Aku ambil dia dan sandarkan pada bahu aku. Sesekali aku tepuk punggung nya yang dilapisi pampers.

Aku letakkan dia di atas katil. Seperti sudah tahu akan tugasnya setiap pagi, Hanseok merangkak ke atas badan Jin.

Hanseok menepuk nepuk dada Jin beberapa kali sebelum merangkak lagi betul betul di bawah wajah Jin.

Tangan mungil nya menepuk nepuk pipi dan hidung Jin. Seolah olah menyuruh manusia yang satu ini untuk bangun.

"Paa.."

Jin terjaga lalu memandang Hanseok sambil mengukirkan senyuman. Pipi Hanseok dicium singkat lalu mengangkat dia dan memberikan kepada aku.

"Perlu ke suruh Hanseok yang kejut saya?" rungutnya. Aku hanya tergelak kecil.

"Perlu lah. Appa dia tak reti nak bangun kan?"

"Palli, pagi ni saya ada kelas" ujar aku sambil membuka butang baju dan mencabut seluar Hanseok.

Aku ambil tuala lalu melangkah ke bilik air. Tiba tiba tubuh aku ditolak perlahan dan pintu ditutup dan dikunci. Aku pandang belakang. Jin.

Ngeh.

[Skip]

Usai mandi dan bersiap, aku menyarungkan baju Hanseok. Tangannya ligat bermain dengan locengnya.

Nasib baik di kampus ada tadika. Jadi mudah untuk aku menghantar Hanseok.

Tiba tiba dia melepaskan locengnya dan menarik narik baju aku. Seperti dia meminta sesuatu.

Aku tersenyum singkat lalu menyelak kemeja yang aku pakai. Dan mula menyusukan Hanseok.

Walaupun Hanseok sudah berusia 7 bulan, namun aku belum mengajarnya untuk minum susu formula.

"Sayang.."

"Kejaplah"

Aku betulkan kemeja aku dan melangkah keluar dari bilik.

Aku melabuhkan punggung di atas kerusi dan menikmati sarapan sementara Jin bermain dengan Hanseok di ruang tamu.

Tiba tiba aku lihat Hanseok merangkak ke dapur. Cepat cepat aku gendongnya. Tak lama kemudian Jin mendekati aku.

"Maaf maaf, tadi saya angkat call, tengok tengok Hanseok dah sampai ke dapur" ujar sedikit bersalah.

"Takpe, lain kali jaga sikit. Dia ni bila dah dapat lutut, merayau" aku menghulurkan Hanseok kepada Jin.

Aku ambil pinggan dan gelas kotor dan letakkan di dalam singki.

"Bakul dia dah ambil?" soal aku.

"Dah ada dalam kereta"

[Skip]

"Kelas awak sampai pukul berapa?" soal Jin memecahkan kesunyian.

"Sampai pukul 11" jawab aku singkat.

"Em awak.." panggil aku manja. Jin memandang tepat ke arah aku.

"Awak nak apa?"

"Boleh tak saya nak pergi mall dengan Minji? Ala bolehlahh.. Nanti saya bawa Hanseok sekali"

"Untuk?"

"Ala jalan jalan je. Bolehlah"

Tiba tiba loceng Hanseok berbunyi. Seolah olah menyuruh Jin mengizinkan aku.

Ngeh. Pandai je.

"Boleh, tapi make sure awak balik sebelum saya balik. Saya nak tengok isteri saya bila saya balik. Boleh?"

"Okay boleh. Gomawo awakk. Lebiu muah" aku mengucup pipinya singkat.

Pacuan empat roda ini berhenti di hadapan tadika.

Aku ambil bakul yang berada di tempat duduk belakang lalu keluar dari kereta. Pipi Hanseok aku cium lama.

"Jangan nakal nakal tau" pesan aku sementara Hanseok leka dengan locengnya. Tiba tiba dia memegang rambut aku.

"Maa.."

Aku ketawa kecil. Haih comel betul dia.

Tbc

History Teacher || K.S.J || (S2/S2)Where stories live. Discover now