Tuan Mahmud berdiri memegang tongkatnya di sebelah cermin pejabatnya. Pemandangan bandar dari tingkat 25 itu seakan menenangkannya. Melihatkan kereta lalu-lalang yang bagaikan semut di tanah, semua itu seakan memberi satu bentuk emosi yang sukar hendak disebutkan. Dan dengan kepalanya yang kusut sebegitu, memang sangat diperlukan emosi seperti itu.
Dia berjalan ke arah telefon dan mula menghubungi setiausahanya.
"Helo, Claire. Khusyairi here?"
"Yes, he is here, Tuan Mahmud."
"Call him to see me now. Say it's urgent."
"Yes, Tuan."
Dua minit selepas itu, sampailah Khusyairi ke bilik Tuan Mahmud. Dia mengetuk pintu terlebih dahulu sebelum masuk dan duduk di kerusi bertentang dengan Tuan Mahmud. Tuan Mahmud masih memandang ke luar tingkap berfikir bermacam-macam perkara.
"Yes?"
"Dik, abang nak tanya somethinglah."
Khusyairi tahu sekiranya Tuan Mahmud sudah mula membahasakan dirinya sebagai 'abang', maknanya benda yang akan dibincangkan ini lebih daripada bersifat peribadi. Jadi Khusyairi pun mula bertanya dalam nada tidak formal.
"Apa dia, bang?"
"Adik rasa abang bersalah ke atas kematian Ramona dulu?"
"Dah 20 tahun dan abang masih nak cakap pasal benda tu lagi? Bang, polis sendiri dah clarifykan yang Ramona tu meninggal sebab kemalangan domestik. Dia terjatuh kan?"
"Tapi kalau kitorang tak bergaduh pagi tu, dia takkan jatuh daripada tangga tu dan dia mesti akan ada dengan kita semua sekarang ni. Abang yang mulakan pergaduhan tu semua."
"Have you ever say sorry to her even after she dead?"
Tuan Mahmud terdiam. Semasa arwah Cik Puan Ramona masih hidup sekalipun, memang jarang rasanya untuk dia mengungkapkan perkataan memohon maaf daripada isterinya itu. Dia dengan egonya sendiri tanpa pernah mengaku sebarang kesalahan. Kalau adapun, kata maaf untuk perkara yang tak berapa signifikan.
Semasa itu, mereka masih muda. Muda, bodoh, mentah dan tinggi dengan ego dan kesombongan. Mahmud dengan egois seorang suami manakala isterinya tinggi dengan ego kewanitaan. Mereka kalah dengan itu. Ego itulah yang akhirnya mengorbankan nyawa seorang wanita.
"Adik tahu yang abang sayangkan Ramona. Semua orang sayang dia, bang. Siapa je yang tak suka dia kan? Even Faris pun tergilakan dia dulu."
Faris. Banyak sebab untuk Tuan Mahmud untuk membenci sepupunya itu. Apatah lagi selepas dia tahu bahawa lelaki itulah yang mendermakan sperma kepada arwah Cik Puan Ramona. Seringkali dia terfikir dalam ramai-ramai manusia, mengapa mesti lelaki itu yang dipilih oleh isterinya dahulu. Tak ada calon lain yang lebih boleh diharapkan lagikah berbanding lelaki durjana itu.
Sejarah Tuan Mahmud dengan Faris sebenarnya sudah terlalu lama berlalu. Terlalu lama ianya mampu kembali ke tahun 1980. Ketika itu, Tuan Mahmud berumur 10 tahun dan Faris berumur 14 tahun. Ibu Faris dan ayah Tuan Mahmud merupakan adik-beradik dan mereka juga rapat maka keraplah untuk Tuan Mahmud dan Faris untuk berjumpa.
Faris yang ketika itu baru mendaftar di sebuah sekolah berasrama penuh sangat teruja untuk berjumpa dengan Tuan Mahmud. Tapi, ada satu ajaran yang dibawanya pulang dari sekolah tersebut. Ajaran yang mengubah hidup Tuan Mahmud yang masih suci ketika itu.
Faris akan mengajak sepupunya itu untuk duduk berdua di dalam bilik yang dikunci dari dalam. Di situ, Faris akan menyuruh Tuan Mahmud untuk mengocokkan 'senjata'nya dan juga untuk melakukan aksi 'makan pisang' kepadanya. Tuan Mahmud yang ketika itu baru berusia 10 tahun itu juga diajar untuk mengocok 'senjata'nya itu sehingga budak itu mengalami mimpi basahnya pada tahun yang sama. Didorong rasa seronok dan naif, Tuan Mahmud tidak menyalahkan Faris.
YOU ARE READING
Arwah Cik Puan Ramona
Mystery / ThrillerDalam keadaan yang sangat pelik, Lisa dinikahkan dengan Tuan Mahmud, seorang orang kaya yang sekali ganda usianya. Apa yang menyeramkan adalah dia mempunyai rupa paras dengan arwah Cik Puan Ramona iaitu isteri Tuan Mahmud yang sudah meninggal bertah...