15 ; Hati & Perasaan

1.1K 69 4
                                    

Yara memeluk tubuh sambil menyandar di kerusi penumpang di sebelah pemandu. Hampir 2 jam perjalanan, Yara langsung tak membuka mulut. Begitu juga Haziq.

" Oi ! "

Tegur Haziq. Dia mengerling sekilas ke arah Yara.

Yara diam tak membalas. Berkerut Hazia melihat.

" Oi ! "

Dipanggil lagi. Yara masih mematung.

Haziq sakit hati menengok. Bukan Yara tak tahu dia paling pantang, kalau dia bercakap orang tu tak pandang dia. Engko fikir aku fans kau ke babi ? Tak beradab betul !

" Oi ! "

Ujar Haziq sedikit kuat.

" Can you shut the fuck up ? "

Jerkah Yara seraya memandang tajam ke arah Haziq.

Tersentak Haziq mendengar jerkahan Yara. First time duh kena jerkah dengan Yara. Selalu dia je yang jerkah Yara 😑

" Im not in mood. Just drive your car silently. "

Keras Yara bersuara seraya mengiring ke kiri. Dia betul-betul takde mood sekarang ni nak berbual. Dia tiba-tiba rasa menyampah dengan Haziq. Rasa menyemak je Haziq ni. Better Hazia diam daripada dia kena maki free je dengan Yara.

Haziq terkedu. What the hell is wrong with this girl ? Tiba-tiba nak marah. Bendera merah ke apa ? Haziq terus memulas volume radio. Dengar lagu bagus. Yara pon taknak berbual dengan dia. Kena sampuk apa tah. Malas nak layan ! Dia kembali fokus memandu.

Yara melepaskan keluhan kecil. Terkebil-kebil matanya memandang luar tingkap. Dia rasa nak menangis tanpa sebab. Just rasa nak let out everything. Maybe about perkara yang dia pendam. I dont know. Yara memejam mata. Nak tenangkan diri, fikiran dan hati.

Everything gonna be okay. Fighting Yara Nur Qistina ! You're strong girl !










____________________________


Haziq singgah sekejap di rumah Yara setelah tiba. Dia berbual-bual dengan En. Iskandar dan Pn. Halis. Yara pula terus menonong masuk ke dalam bilik. Dia mengangkat bagasinya bersama Haidar. Haziq ada nak tolong tapi ditegah sekeras-kerasnya oleh Yara. Haziq nak je lawan tadi tapi nanti kecoh pula dengan suara dia dan Yara bertekak. Tak memasal buat hal dekat rumah orang.

Naik je bilik, terus dia tak turun-turun. Bagi alasan yang dia penatlah kononya. Padahal tak pon. Haidar yang tahu perihal sebenar kenapa Yara berkelakuan begitu, hanya tersenyum kekok. Dia rasa kesian pun ada tengok Haziq tapi dia lagi kesian tengok kakak dia. Haih ! Tak tahulah dia. Haziq dan macam abanh dia. Yara pula memang dah sah kakak dia.

Haziq hanya mampu tersenyum. Dia tak rasa yang Yara keletihan. Dia dapat rasa yang Yara memang sengaja tak mahu berjumpa dia. Tapi dia hanya beriak biasa. Tak perlu nak melatah. Hampir 2 jam dia disitu, dia meminta diri untuk pulang. Mereka bersalaman seraya Haziq berlalu keluar.

Sepanjang perjalanan pulang ke rumah, dalam fikiran Haziq penuh dengan tanda tanya. Puas memikir apa salahnya sehingga Yara macam marah akan dia. Takkanlah sebab semalam. Its nothing kot. Just tak mahu melayan rajuk si Yara. Lagi pula dia penat. Bukan Yara tak tahu apa pekerjaan dia. Dia seorang atlet. Dah tentu setiap saat, minit dan jam masanya dipenuhi dengan training. Jadi sudah tentu dia keletihan.

Haziq mendengus. Dia mengajak Jake dan Opy melepak di mamak. Opy dah tentu bawa bini dia sekali. Takkan nak tinggal. Mia pon bukan orang lain. Kawan baik dia juga. Haziq takde cerita apa-apa pon dengan mereka bertiga. Tapi masing-masing boleh rasa ada something happen. But diaorang diamkan aja. Tunggu sampai Haziq bercerita. Bukan taknak tanya, tapi dah boleh tahu apa jawapannya.

Mereka lepas sehingga tengah malam. Opy dan Mia meminta diri untuk pulang dahulu. Tinggal Haziq dan Jake sahaja. Mereka masih disitu melepak dan berbual sehingga jam 3 pagi. Barulah masing-masing bergerak pulang ke rumah. Haziq terus terbongkang atas katil. Tak larat pula rasa nak tukar baju apa semua.





____________________________



Pintu rumah Haziq dibuka dari luar. Perlahan-lahan dibuka. Tersembul gerangan yang tidak asing lagi. Dia menutup pintu. Kemudian dia menapak masuk ke dalam rumah. Kagum dia melihat rumah Haziq. Moden. Kemas. Cantik. Tak nampak macam orang lelaki yang duduk. Langsung tak bersepah.

Habis sampai ke dapur dia jelajah. Dan akhir sekali dia jumpa bilik tidur Haziq. Dia cuba memulas tombol pintu bilik. Kot berkunci atau tak. Nasib menyebelahinya. Bilik Haziq tak berkunci. Dia lantas masuk ke dalam.

Sebatang tubuh tegap sedang elok berbarin menelentang dengan selimut menutupi paras perut. Dia tersenyum manis. Dia menapak perlahan-lahan ke katil Haziq. Dia mengusap lembut wajah dan rambut lebat Haziq.

Lena Haziq rasa diganggu. Dia mencelikkan matanya perlahan-lahan. Dia nampak banyangan orang tapi kabur-kabur. Tekelip-kelip matanya juga menjelaskan pandangan. Bulat matanya apabila melihat empunya tuan badan.

" Macam mana boleh masuk !? "

Tanya Haziq dengan nada terkejut. Nasib dia lengkap berpakaian. Hikmah agaknya malam tadi dia malas nak cabut. Memang selalunya Haziq tidur half naked je.

" Err -- sorry. Saya tanya dengan Jake pass rumsh ab -- awak. "

Tergagap-gagap Kirana bersuara. Pantas dia menarik tangannya dari rambut Haziq. Terkejut dia bila Haziq tiba-tiba bersuara. Dia leka bermain rambut Haziq sampai tak perasan Haziq sudah terjaga.

Haziq pantas bangkit dari katilnya. Dia menarik tangan Kirana ikut keluar bersamanya. Sampai di pintu rumah, dia menolak perlahan Kirana duduk di luar rumah. Haziq turut keluar.

" Kenapa datang sini ? "

Tanya Haziq datar. Kenapa duduk luar ? Huh. Mati aku kalau pejabat agama datang. Tak kuasa aku nak kahwin dengan minah depan ni. Kalau Yara takpe juga. Dia sendiri yang call pejabat agama suruh datang rumah 😒😹

" Sa--ya cuma nak ajak aba -- awak keluar breakfast dengan saya. "

Ujar Kirana. Masih tersasul untuk memanggil Haziq abang.

Haziq mengurut pelipis. Dia rasa makin serabut sekarang ni. Better selesaikan sekarang juga. Kalau tak makin melarat.

" Listen here Kirana. I already have my half. My love. My soulmate. I guess you have fallen in love with me. Am i right ? --

Melihat wajah Kirana yang sudah menunduk. Makin menguatkan lagi sangkaan Haziq.

" -- better you forget it. I dont want to be in trouble. Especially with my love. Kau perempuan, dia perempuan. Just try to think it once. How do you feel if your boyfriend kena mengurat.  I mean like kena rampas or whatsoever. How do you feel as woman ? I hope you stop act like this. Respect girlfriend aku please. Aku taknak dia rasa kecil hati atau sakit hati atau sedih. Aku yang lelaki ni pon sebenarnya rasa tak selesa. Aku cuma anggap kau like my sister je. Sebab kau adik kepada Ali. Kawan baik aku. So, please stop acting like this. Aku tak kisah kalau kau nak jadi kawan aku tapi right now im not sure anymore. "

Haziq cuba menjelaskan. Kirana dah melampaui batas. Tengoklah sekarang. Sampai datang ke rumah. Yara sendiri pon belum pernah jejak ke sini tau. Yang si Jake pon jenis bangang tak sudah. Bodoh namatey.

Kirana tertunduk malu mendengar kata-kata Haziq. Hatinya rasa macam ditusuk-tusuk dengan berjuta pisau. Nak nangis tapi ditahan sebaik mungkin. Taknak kasi mengalir keluar depan Haziq.

Haziq meramas rambut lebatnya. Sakit kepala aku tau. Hensem sangat ke apa aku ni. Haduih. Sebelum ni takde pula perempuan terkejar-kejar ke dia. Lepas bercinta, eh eh ada pula yang datang. Haih. Cabaran bercinta. Memang macam ni agaknya. Nak menguji kesetiaan !





Abang Matin, You're Killing Me !  ( ON GOING )Where stories live. Discover now