Haziq menggenggam stereng kereta kuat. Keretanya memecut laju. Dia dalam perjalanan pulang ke rumah. Sakit hatinya melihat Yara bersama Naim tadi. Berani dia keluar ! Tanpa izin pula tu. Keluar dengan lelaki lain lagi. Membara je Haziq tadi. Nak je dia heret Yara balik.
Haziq terus membuka pintu rumah tanpa memberi salam. Ruang tamu kosong tapi tv terbuka. Haziq menapak laju ke bilik tetamu yang dihuni oleh Yara selama 2 minggu ni. Haziq berkerut apabila tiada kelibat dalam bilik tu. Ke dalam bilik air ? Fikirnya. Haziq masuk ke dalam bilik terus bilik air dituju. Pintu bilik air dibuka. Still takde.
Dia tak balik lagi ? Akal Haziq berkata. Hish tak mungkinlah. Yara mesti dah balik. Dengan tv terbuka. Rumah pon terang benderang je ni. Dia mesti dah balik. Mungkin Yara ada dekat - Haziq terus menapak keluar dari situ. Dia menuju ke satu bilik lagi. Bilik tidur utama. Bilik tidur dia dan Yara.
Haziq buka perlahan. Lega bila dia nampak Yara berbaring di atas katil king besar tu. Yara mengiring ke kanan membelakangi pintu bilik. Haziq menapak masuk perlahan. Dia mendekati Yara dan diintai Yara. Tidur rupanya. Sayu jantung Haziq tengok Yara sedang tidur dengan memeluk bajunya. Haziq melabuh punggung di sisi isterinya.
Dia boleh nampak kesan air mata Yara. Mesti dia nangis teruk tadi sampai tertidur. Haziq mengeluh lemah. Dia sakit hati tengok Yara menangis. Lagi sakit hati dia sebab Yara menangis sebab dia. Dia mengaku dia banyak abaikan Yara. Tapi itu semua di luar kemampuan dia nak mengawal keadaan. Antara keluarga yang menjaga dia sedari dia yatim piatu, yang menanggung hidupan hariannya dan isteri yang dicintai. Dia tak dapat nak memilih. Tapi tindakannya, memihak kepada keluarga sehingga abaikan Yara, isteri kesayangan dia.
Haziq kesal. Bodoh kau Haziq. Haziq bangkit dan berlalu ke bilik air. Dia belum isyak lagi. Selesai membersihkan diri dan solat, Haziq bergerak ke katil. Yara langsung tak bergerak dari posisinya. Hanya membatu berbaring seperti itu. Haziq cuba kejutkan Yara. Tapi langsung Yara tak terjaga. Haziq menepuk pipi Yara berkali-kali. Masih sama. Langsung tak terganggu. Selalunya kening dia, muka diamesti dah berkerut tak suka. Tapi ni tak. Mukanya statik je.
" Yara ! Bangunlah ! "
Haziq dah mula risau. Haziq cuba menarik Yara bangun. Kepala Yara lembik ke belakang. Haziq tercengang.
Yara pengsan ke !?
Bingkas Haziq mendukung Yara. Dia berlari anak keluar bilik. Dalam fikirannya cuma nak membawa Yara ke hospital. Dengan kain pelikatnya. Lantaklah. Dia memecut laju ke hospital. Setibanya di hospital, Yara terus diusung oleh beberapa orang jururawat. Haziq menunggu di luar. Mukanya tak usah cakap. Memang cemas gila.
" Macam mana isteri saya !? "
Haziq terus menanya sebaik doktor lelaki itu keluar dari bilik Yara.
Doktor lelaki itu tersenyum. Dia menepuk bahu Haziq beberapa kali.
" Dia tak apa-apa. Cuma badan dia kurang gula dan nutrien. And tahniah ! Dia mengandung. "
Haziq terpampam. Me -- ngandung ? Serius ah ? Haziq bulat mata tak percaya. Bibirnya pelan-pelang mengukir senyuman. Dia ketawa. Ketawa bahagia. Gembira yang dia bakal jadi ayah. Teruja nak menyambut kehadiran baru dalam keluarga kecil dia. Haziq tak henti mengucap syukur.
Haziq masuk ke dalam wad Yara sebaik selesai berbincang dengan doktor. Yara pregnant 2 minggu. Ni mesti yang haritu punya sangkut before Yara dingin betul dengan dia. Haziq duduk seraya memegang tangan kecil Yara. Dia tak sangka. Yara tengah mengandungkan anak dia. Dia usap perlahan perut Yara yang masih kempis.
Yara terjaga apabila terasa sesuatu di perutnya. Dia terkebil-kebil tengok perut dia yang tengah diusap Haziq. Haziq masih tak perasan yang dia sudah terjaga. Khusyuk sangat usap and admire perut dia. Dah kenapa !? Yara menepis perlahan tangan Haziq. Haziq tersentak. Dia mendongak memandang wajah tegang Yara.
YOU ARE READING
Abang Matin, You're Killing Me ! ( ON GOING )
Storie d'amoreTak reti buat sinopsis !