25 ; Prank or what ?

875 69 6
                                    

Raya pertama berjalan dengan lancar. Petang tu, seluruh ahli keluarga Yara ikut Haziq ke kubur. Kubur ibu bapa Haziq. Sedekahkan al-fatihah. Yara ikut menangis sebab dia sedih dan terharu dalam masa yang sama. Haziq kenalkan dia pada ibu bapa dia. Yara kekasih dia. Yara wife to be dia. Yara terharu. Gembira. Haziq nampak kasar di luar tapi lembut di dalam.

Malam itu, masih meriah. Mercun tak habis lagi kan. Hahahaha. Kalini, habis satu rumah join. Sra duh. Pn. Halis paling excited sekali. Naik mercun, mercun bola. Taknak main mercun naga macam Yara main. Berlagak. Lepastu terbaling ke rumah jiran sebelah sebab cuak sumbu mercun tu dah bakar. Nasiblah sumbu tu panjang. Pn. Halis pakai campak je tah kemana.

" Arghhhhhhh "

Pn. Halis berlari ke arah En. Iskandar lepas dia baling.

" Haahahahahahahah "

Terhambur gelak semua tengok Pn. Halis. Bapak comel makcik tua ni duh. Hahahahaa.

" You're so funny "

Ujar Yara seraya kembali ketawa besar. Pn. Halis buat muka. Geramnya aku dengan budak ni.

" You look so cute tho, mak "

Ujar Haidar. Haahahhaa. Jarang nak tengok Pn. Halis macam ni. Hahaha. Goals laaa siaa. Pn. Halis campak mercun bola yang berbaki di tangannya ke arah Haidar. Geram punya pasal.

" Haaahhahahahaha "

Bantai gelak je semua. Apesal comel sangat Pn. Halis malam ni.

Yang lain memang bahan gelak je tengok muka memucat Pn. Halis. Haahhhaa. Nasiblah jiran sebelah takada. Balik kampung. Semua budak-budak bujang pakat panjat tembok. Nak intai rumah sebelah. Ada yang rosak ke apa ke lepas kena baling mercun. En. Iskandar tak henti ketawa di sebelah Pn. Halis yang dah memuncung. Geram. Kepala Haziq, Yara, Haidar, Sara, Jad, Toya dan Alibu elok mendagu atas tembok. Selamat bila tengok takada yang rosak.

Dari lepas isyaa' tadi diaorang mula berparti depan rumah, sampailah lewat malam. Pukul 2:30 pagi, baru masing-masing masuk ke dalam rumah. Berseronok sampai tak perasan dah lewat. Esok nak kena bangun awal sebab saudara mara En. Iskandar dan Pn. Halis akan bertandang ke rumah. Semua akan tiba di kediaman En. Iskandar pada raya kedua atau ketiga.

______________________________

Yara terjaga dari lena bila dengar kekecohan dekat bawah. Dia celik sebelah mata. Sara dah takada. Dah bangun agaknya. Dia kerling jam.

9:00 a.m

Yara tutup balik sebelah mata yang dia celikkan tadi. Dia guling-guling atas katil beberapa minit sampai dia puas. Kemudian baru dia berhenti. Tapi tak bangun lagi dari katil. Dia bermalasan je atas katil dengan menelentang. Memang susah makhluk bernama Yara ni nak pisah dengan katil. Yara memang takkan bangun terus dari katil bila dia bangun dari tidur. Mesti dia buat rutin dia. Berguling atas tilam sampai puas.

" Yara "

Panggil Sara sebaik membuka pintu bilik Yara.

Yara tersentak. Dia pantas menoleh ke pintu. Sara ! Nampak kemas je. Dengan baju kebarung warna maroon. Raya lagi kan !

" Kenapa ? "

Serak suara Yara. Suara baru bangun tidur.

Sara berjalan mendekati katil lalu dilabuh punggung disitu. Tarik selimut yang membaluti tubuh Yara ke bawah.

Abang Matin, You're Killing Me !  ( ON GOING )Where stories live. Discover now