35 ; Rasa Hati

915 67 39
                                    

Haziq menekur lantai. Dah 2 jam dia menunggu di hadapan ruang OR ni tapi Yara masih tak keluar-keluar. Lampu di depan pintu pun masih menyala tanda pembedahan sedang dijalankan. Pn. Halis dan En. Iskandar bersandar di kerusi. Haidar pula duduk bersila di atas lantai. Kepenatan agaknya sebab asyik mundar mandir. Mengalahkan Haziq.

Sayang kakak !

" Lambat lagi ke ? "

Haziq menjungkit bahu menjawab pertanyaan Haidar. Dia sendiri pon tak tahu berapa lama masa yang diperlukan untuk lakukan pembedahan tu.

Haziq rasa berat nak berganjak dari tempat duduknya. Risau. Cuak. Resah. Takut. Bercelaru perasaannya tika ini. Kalau bernasib baik, Yara selamat. Kalau tidak ? Hmm ! Dalam hati tak henti berselawat dan berdoa semoga semuanya berjalan lancar.

Waktu hendak membawa Yara ke dewan bedah, cuak juga Haziq cuba nak jelaskan. Tapi Yara dah tahu. Dia memang dah tahu dia sakit. Dia akan dibedah. Haziq rasa luluh mendengar. Lebih lagi Yara memberitahunya sambil tersenyum manis. Langsung takde riak sedihnya, risaunya. Cuma tersenyum memandang Haziq.

" Tunggu jelah. Hg pikir senang nak bedah-bedah ni. "

Pn. Halis menjeling ke arah Haidar. Banyak sangat bunyinya. Duduk jelah diam, berdoa. Ini tidak, dok kehulur-kehilir. Haih.

Haidar mencebik. Tanya sikit pon nak marah. Itu nak marah. Ini nak marah. Ni nak mental ni rasa. Haidar bangkit dari lantai lalu dilabuhkan punggung di sebelah Haziq. Haidar meletakkan kepalanya di bahu kanan Haziq lalu memejamkan matanya.

" Tumpang jap, bang. Aku mengantuk sangat dah ni. Kalau yong dah keluar, kejut aku. "

Haziq hanya mengerling sekilas ke arah kanannya.

Macam-macamlah budak ni. Boleh lagi nak tidur waktu-waktu genting macam ni !





Lampu di depan pintu OR terpadam ! Tandanya pembedahan sudah selesai. Pintu automatik terbuka luas. Haziq, Pn. Halis dan En. Iskandar terus berdiri. Haidar tersentak dari tidurnya. Dia tercengang sekejap. Cuba memproses apa yang tengah berlaku.

Katil Yara ditolak keluar oleh 4 orang jururawat. Yara terbaring pucat di atas katil. Dengan kepala berbalut. Mata terpejam rapat. Kesan dari bius masih tak hilang lagi agaknya. Haziq luluh melihat. Kasihan isterinya ! Haidar yang perasan, terus bangun nak mengikut 4 orang jururawat tersebut. 

" Mari kita ke bilik saya. Kita bincang disana. "

Ujar Doktor Amira ringkas.






















" Alhamdullilah ! Semuanya berjalan lancar. Tumor Pn. Yara dah berjaya dikeluarkan. "

Haziq, Pn. Halis dan En. Iskandar mengucap syukur kepada Allah.

" Mungkin dalam masa beberapa jam, dia akan sedar. Sebaik saja dia sedar, tolong maklumkan kepada jururawat terus sebab dia masih dalam pantauan. "

Haziq mengangguk faham.

" Tumor tu memang dah buang semua ke ? "

Tanya Pn. Halis risau.

" Dah Pn. Tapi ada kemungkinan penyakit dia boleh datang semula. Biasalah. Kanser memang begitu. Tapi kalau Pn. Yara ikut semua nasihat kesihatan yang diberi, in shaa Allah, dia bebas dari kanser. "

" Kami dah boleh jenguk dia ke ? "

Doktor Amira mengangguk sambil tersenyum menjawab pertanyaan Haziq.

" Tapi jangan terlalu bising. Takut menganggu pesakit pulak. Pn. Yara baru nak stabil. "

Nasihat Doktor Amira lembut.

Doktor Amira menghantar pemergian ahli keluarga tersebut dengan senyuman. Sebaik saja kelibat mereka hilang, senyumannya turut hilang juga. Matanya bergenang menahan tangis dan sebak.

Dia menyembam muka di atas meja lalu tangisannya kedengaran. Teresak-esak dia menangis. Beria. Dia melepaskan tangisan beria seperti dah lama dia terseksa.

Krekkkkk ~

Pintu biliknya dibuka dari luar. Dr. Amira masih menangis. Tak perasan ada seseorang yang masuk ke dalam biliknya.

" Err -- Doktor tak apa-apa ke ? "

Haziq menegur lembut.

Serba salah juga nak masuk tadi. Dengan si Doktor Amira ni selak menangis. Tapi telefon dia tertinggal atas meja tu.

Dr. Amira tersentak. Dia mengangkat kepala. Mukanya lencun dengan air mata. Haziq tercengang. Mak aii. Menangis beria betul. Haziq menapak ke arah Doktor Amira yang tersedu menangis.

" H --- aziq "

Doktor Amira kembali menangis teresak.

Haziq terpinga. Dia tak tahu kenapa doktor cantik depan ni beria menangis. Selak sampai bengkak mata. Haziq duduk di hadapan Doktor Amira, dan sepantas kilat tangannya digenggam oleh Doktor Amira.

" H -- aziq "

Kemas dia genggam tangan besar Haziq.








































Hyeeee ! Harini otak aku macam berfungsi sikit ! But, short chap jelaaa ! Cukuplahhh nak lepas rindu dekat Haziq dengan Yara !

Tapi ni, rasanya dah boleh rindu Doktor Amira sekali kut ! 🙈😋

Maaf sebab lama gila tak update ! 😢

Abang Matin, You're Killing Me !  ( ON GOING )Where stories live. Discover now