" Woi Yara. Bangunlahhhhhh ! "
Jerit Sara betul-betul di telinga Yara.
Yara yang sedang enak tidur tersentak. Terbangun terus dia lalu bangkit mengejut.
" Arghhh "
Yara memegang kepalanya. Sakit sebab dia bangun mengejut.
Sara menghembuskan nafas lega. Dari pukul 7 tadi dia kejut Yara bangun. Dah pesan kot jangan tidur lepas subuh tadi. Tapi si Yara ni buat tak endah. Dia p tidur juga. Tengoklah sekarang ni. Liat betul nak bangun. Sara dah kejut pukul 7 tadi. Dia nak pergi bersihkan diri then siap-siap.
Lepas mandi, dia tengok Yara syok lagi tidur. Siap berselubung habis dengan selimut. Sara kejut lagi. Tak bangun-bangun juga. Dia tengok jam, dah pukul 7:20 pagi. Susah betullah budak ni sorang. Sara dah mula menggigil. Sejuk. Dia cuma pakai baju mandi je. Jadi dia siap-siap pakai baju raya dia dulu.
Bila dia keluar semula dari walk in closet, Yara tak bangun juga. Jam dah 7:35 pagi. Masa makin berjalan. Dekat bawah, dah mula riuh dengan suara yang lain. Lebih lagi suara Pn. Halis. Dia kena uruskan 4 anak bujangnya. Jad, Toya, Alibu dan Haidar.
" Mak ! Nampak baju Toya tak !? "
" Mak ! Butang baju Jad dekat mana !?
" Mak ! Boxer spiderman Alibu yang basuh semalam dah kering ke belum !? "
" Mak ! Baju Haidar dah renyuk balik ! Tolong gosok ! "
Macam-macam betullah. Memang kelam kabut Pn. Halis dibuatnya. Masing-masing dah besar. Tapi masih lagi tak pandai nak urus diri. Itulah. Dah pesan. Jangan tidur lepas subuh. Tapi degil. Tengoklah sekarang. Dah lewat. En. Iskandar dengan Haziq relaks je duduk bersandar dekat sofa ruang tamu. Tunggu budak berempat tu siap. Nak pergi sembahyang raya.
Pn. Halis memang tak menang tangan. Nasiblah lauk-pauk semua dah siap dimasak malam semalam. Tinggal nak dihangatkan semula. Sara pon ada tolong-tolong sikit. Nak harapkan Yara ? Memang tolong makan jelah. Dia lagi seronok main dekat laman depan dengan yang lain. Terjerit terpekik sana sini. Pn. Halis pon dah malas nak melayan. Dah masak sangat dengan perangai Yara tu. Harapnya kalau kahwin, berubahlah perangai tu.
" Kau dah apahal gila dok jerit-jerit ? "
Ujar Yara kegeraman. Ditengok Sara yang sudah siap pakai baju kurung warna biru pekat. Cuma muka tak dioles mekap lagi.
" Kau tengok jam tu dah pukul berapa ? Ni pagi raya Yara oi. Pagi raya. "
Ujar Sara. Memerli sikit si Yara ni. Takkan pagi raya nak bangun tengah hari.
Yara kerling jam. Dah pukul 7:40 pagi. Bulat mata dia. Terus dia bangkit dari katil dan berlari ke bilik air. Nasib baju semua dia dah iron malam tadi. Kalau tidak ? Tak tahulah dia. Padan muka kau. Siapa suruh tidur lepas subuh tadi. Yara mengutuk diri sendiri. Selesai mandi semua, Yara cepat-cepat sarung baju rayanya. Warna nude dan hitam. Gabungan warna yang cantik !
Dia keluar dari walk in closet. Tengok Sara tengah bersolek. Nampak cantik je. Sara memang pandai bersolek. Cakap je nak macam mana. Natural. Tebal. Baby doll. Haaa semua dia boleh. Yara mendekati Sara.
" Sara. Tolong dandan aku juga. "
Tercengang Sara sekejap lepas dengar permintaan Yara.
Biar betik !? Yara nak berdandan ? Nak solek ? Yara susah tau nak solek. Setiap tahun pagi raya. Dia cuma tepek bedak dan lip balm je. Tak kurang tak lebih. Tapi ni !? Tup tup nak berdandan.
Laju Sara bangun dari kerusi. Dia dudukkan Yara di situ. Dia dah selesai bersolek. Tak lama pon untuk orang pakar macam Sara. Dia pandang wajah selamba Yara melalui cermin.