Chapter 7: Lewat

543 79 27
                                    

Hari sabtu.

Di mana hari Jeon Jungkook memulakan kerjayanya sebagai Babysitter.

Walaupun bukan kerja yang dia idamkan, tapi dapat lah juga dia menjaga budak. Dan yang bestnya..

Dia menjaga anak-anak Hana, Jung Hana crush jantung pisang hatinya yang tak lapuk dek telan zaman purba pebenda aku mengarut ni.

Dan sekarang, dia sedang berlari merempuh orang-orang disitu ibarat dialah bola boling yang menghentam botol-botol tu (srsly aku tak tahu apa benda nama botol tu).

"SORRY!! SORRY!! SOOORRYYY~"

Dia berlari sambil meminta maaf pada orang yang dia langgar disepanjang jalan tu. Dia dah lewat sejam dari yang dijanjikan. Disebabkan dia tak cukup tidur semalam sebab dok terbayang dengan kerja baharunya.

Dia melirik jam ditelefon yang digenggamnya itu dan mula memecut laju, tidak menghiraukan orang yang dilanggarnya.

Aku harap Hana tak marah kat aku~

🍃

"EOMMA!!"

"OMAKKAU POCOT TERLEPONG!!!"

"....eomma??"

Hana menoleh kebelakang cemas mendengar suara anaknya memanggilnya.

"Haih Tae janganlah buat eomma terkejut..." Kata Hana sambil mengurut dadanya. Taehyung hanya memberi box-smilenya, membuatkan Hana turut tersenyum.

"Kenapa ni? Nak makan?"

Taehyung menggeleng laju sambil mengkembungkan pipinya.

"Habis? Tae nak ape masuk dapur?" Soal Hana sambil memotong roti sandwich menjadi segi tiga.

Taehyung mengalih pandangannya kearah meja bulat disitu dan berjalan menuju kesitu. Dia memanjat gigih kerusi tinggi itu dan duduk diatasnya.

"Eomma!! Tae nak cucu!!"

Hana menoleh kearahnya. "Susu?"

"Hmp! Cucu cokelat!!"

"Okay, Tae tunggu tau.." Kata Hana lembut sambil menyusun roti sandwich diatas pinggan. Dia mula mengambil gelas dan susu kotak di peti sejuk lalu dituangnya. Tidak lama kemudian, anaknya lagi datang dari ruang tamu.

"Eomma!!"

Hana menoleh dan melihat anaknya lagi satu di depan pintu dapur. "Ye, Chim?"

Jimin menoleh kearah Taehyung dengan muka bengisnya, begitu juga Taehyung. Jimin berjalan dengan kakinya yang comel itu lalu memeluk kaki Hana.

"Chim nak susu?"

Jimin memandang ibunya dengan eye-smilenya sambil mengangguk.

"Hmp!! Nak cucu cokelat jugak!!"

"Ehh~ mana boleh!! Hitu haku punya!!"

Jimin memandang Taehyung sambil menjelir lidah.

"Aaaa eomma!! Tengok Chim tu!! Dia olok Tae!!"

"Chim, jangan lah buat Tae camtu..." Kata Hana lembut sambil mengambil lagi gelas lalu menuangkan susu coklat didalamnya.

"Hahah Chim kena marahh~"

Jimin merenung Taehyung tajam membuatkan Taehyung menelan liur.

"Dah, dah. Semua dapat susu coklat ni. Kejap, mana Gyuha??"

Masing-masing menjongket bahu tanda tidak tahu. Hana meletakkan gelas itu diatas meja dapur itu. Jimin mengikutnya dari belakang dan memanjat gigih ke kerusi yang agak tinggi baginya.

"Hahah dia tak boleh naik buwekk~"

Jimin merenung Taehyung dan berjalan menghampirinya. Taehyung yang dalam diam takut melihat sisi Jimin itu hanya diam memerhati Jimin.

Hana meninggalkan anak kembarnya didapur dan mula mencari Gyuha diruang tamu. Dia menarik nafas lega sebab anak perempuannya sedang duduk diam menonton cerita Pingu di tv. Sesekali dia tersenyum melihat Gyuha senyum di depan tv. Hana berjalan menghampirinya dan mengusap kepala anaknya.

"Gyuha.. Jom, kita makan?"

Gyuha menoleh dan mengangguk. Hana mendukung anaknya dan berjalan kearah dapur. Dia sempat melirik jam didinding dan mengeluh.

Agaknya Jungkook datang ke tak?

🍃

Hana meletakkan susu perisa strawberry di hadapan Gyuha yang setia menanti. Jimin dan Taehyung hanya sibuk dengan diri masing-masing. Ada yang tengah gigit gelas, ada yang isap gelas(?) Hana hanya menggeleng perlahan sambil senyum melihat anak-anaknya.

Tidak lama kemudian, dia terdengar bunyi loceng diluar. Hana segera mengelap tangannya menggunakan tisu dapur dan bergegas keluar. Jimin dan Taehyung mula memandang sesama sendiri.

"Siapakah yang datang??"

"Entah. Hobie ahjussi kot~" Jawab Taehyung sambil menggigit gelas itu.

"Haih aku tak shuka la Hobie ahjussi tu. Bising."

"Woah aku pon!! Kau suka Hobie ahjussi tak Gyuha??" Soal Taehyung sambil memandang Gyuha. Gyuha hanya diam sambil menanti siapa yang datang waktu sekarang ni. Dalam hatinya, dia mengharap agar appanya datang menemuinya, memeluknya, menciumnya, macam dulu.

"Dia tak suka le tu agaknya." Bisik Jimin sambil menghabiskan sisa susunya.

Hana membuka pintu rumahnya dan terjengul Jungkook sambil tercungap-cungap.

"Jungkook? Kau lari ke?"

Jungkook tidak mampu berkata, hanya mencuba untuk menstabilkan nafasnya. Beberapa saat kemudian, nafasnya mula teratur dan meluruskan dirinya.

"Ergh! Sorry aku lambat. Heheh~" Sengih Jungkook sambil meraba kepalanya. Hana hanya mengangguk dan mempersilakannya masuk. Jungkook membuka kasutnya, dan memakai house slipper pink cat yang tersedia di depan pintu.

"Kau duduk dulu, sementara aku bawakan kau air. Sebelum tu, kau dah makan?"

Soalan Hana yang bernada lembut itu sedikit sebanyak mencairkan hati Jungkook. Jungkook seolah-olah hanyut dan merenung Hana tanpa henti.

"Jungkook? Jungkook?? JEON JUNGKOOK??!"

"Hah? A-Apa??"

Hana mengeluh ringan. "Kau okay ke tak ni? Kejap aku bawakan kau air.." Hana berjalan meninggalkan Jungkook diruang tamu. Jungkook hanya mengangguk dan matanya meliar disekeliling rumahnya.

"Cantik rumah dia. Aku suka.." Bisik Jungkook. Rumah yang berkonsepkan klasik Jepun dan ada element Barat dicampurkan menjadi unik bila dipandang. Tidak lama kemudian, dia terdengar bunyi riuh dari arah dapur. Suara kanak-kanak yang pastinya, lebih dari sorang.

Hana... Ada berapa orang anak sebenarnya??

Dan ini membuatkan Jungkook sedikit cemas.

🌑🌑🌑

[C] 𝙱𝙰𝙱𝚈𝚂𝙸𝚃𝚃𝙴𝚁 ; 🄹🄹🄺Where stories live. Discover now