Chapter 49: Kenangan

450 47 19
                                    

5 tahun kemudian... hehe

"Appa! Kitorang pergi sekolah dulu tau! Byee~!!" jerit Taehyung sambil melambai dan Jimin dan Gyuha hanya mengangguk, sambil senyum.

"Tunggu eomma kat kereta tau. Kejap lagi eomma sampai. Chim jaga adik kejap. Eomma nak cakap sikit kat appa.."

Jimin hanya mengangguk, dan kemudian mengarahkan adik-adiknya untuk mengikutnya dari belakang.

"Chim oppa macam mak itik, suruh kite ikut dia kat belakang.." bisik Gyuha dan didengar oleh Taehyung sendiri.

"Chimm!! Gyuha kata kan... kau macam mak itik HAHAHAHA~!!" jerit Taehyung membuatkan Gyuha kalut jadinya.

"Ish! Tae oppa jahat!!" marah Gyuha lalu memukul lengan Taehyung kasar. Hana yang merenung mereka dari jauh hanya menggeleng dan senyum. Pandangannya dialih dihadapannya semula.

"Mingyu, saya gerak dulu tau. Jimin, Taehyung dan Gyuha harini pindah sekolah baru kat sini. Dan, mereka nampak comel dengan uniform sekolah baru dorang." bisik Hana sambil tangannya memegang batu tanda disitu.

"Dan... wasiat awak untuk jumpa Jungkook, saya belum tunaikan lagi. Saya tak tahu nak cari kat mana, saya dah tanya kawan-kawan dia, kali terakhir dorang kata 2  tahun lalu dia dah pergi Jepun, dengan appanya. Maafkan saya, Mingyu. Saya gagal untuk tunaikan wasiat awak.." tangannya masih memegang batu tanda milik Mingyu itu, air matanya mula bertakung.

"Saengil chukahae, Mingyu-ah. Awak suami yang baik bagi saya, dan saya takkan lupakan kenangan kita bersama. Anak-anak semua rindukan kehadiran awak. Awak tenanglah disana." bisiknya lagi dan mengesat air matanya.

2 tahun lalu, Mingyu telah diserang kanser paru-paru, akibat dari pembedahan yang hampir meragut nyawanya 5 tahun lalu. Niat Mingyu untuk bersama Hana dan anaknya akhirnya tercapai, tapi tidak begitu lama. Akhirnya Mingyu dapat lena tenang selamanya, dengan impiannya yang dah pun tercapai.

Hana memberi penghormatan terakhir, dan kemudian berlalu pergi, menyaksikan bunga sakura mekar dan gugur disepanjang jalan di tanah perkuburan itu.

🍃

"Argh— Ow shit tak guna!" dengus Jungkook apabila jari kakinya tersepak kaki meja akibat kelam kabut nak pergi sekolah. Daniel yang baru keluar dari dapur sambil tangannya memegang sepiring sandwich dan air digelas hanya gelak.

"Wow rilek ah. Kau kelam kabut camni pehal? Baru 7 pagi kot.." kata Daniel sambil merenung jam dinding.

"Argh— jam 7 itulah aku lambat siot nak pergi sekolah. Aku kena ada kat sekolah sebelum pukul 7:30 ni semua sebab kau lah ni!" marah Jungkook lalu membaling stoking hitam kat muka Daniel.

"Eww— yah pehal sebab aku lak?!"

"Kau yang ajak aku semalam tengok netflix buduh kau."

"Woi! Kau yang beria sangat semalam nak join kenapa? Aku dah cakap kat kau semalam, esok kau nak kesekolah, esok kau nak kesekolah kau bukan layan pun. Padan muka kau buduh." bebel Daniel lalu membaling stoking hitam itu balik kat kepala Jungkook. Jungkook hanya roll-eyes menyampah mendengar tazkirah itu.

"Dah lah! Aku pergi dulu."

"Ei, tak nak makan sandwich unik aku ke? Kau tak makan—"

"Tak. Aku tak sudi. Bubaiii~" kata Jungkook lalu berlari keluar membawa begnya dan kunci kereta, meninggalkan Daniel sorang diri didalam.

"Ceh tak sudi konon. Nasib aku lah ada roomate ego camni. Kerek tol." rungutnya dan menjeling kearah jam didinding. Dia ternganga bila melihat jam hampir menujukkan pukul 7:30.

[C] 𝙱𝙰𝙱𝚈𝚂𝙸𝚃𝚃𝙴𝚁 ; 🄹🄹🄺Where stories live. Discover now