Jungkook merenung bakal anak-anaknya makan kimbap sambil menonton wayang kartun 'The Little Vampire' di kaca tv. Jungkook tidak berapa fokus dengan cerita di tv, hanya merenung mereka bertiga sambil memikirkan masa depannya.
Jam menunjukkan pukul 7 malam dan dia baru saja mendapat mesej dari Hana yang dia akan pulang pukul 10. Jadi, masih ada masa 3 jam untuk dia habiskan kerjanya harini.
"Tokkii!!"
Lamunannya terhenti bila Taehyung memanggilnya.
"Ye, Taehyung."
"Vampire tu... wujud tak?" soalnya sambil menuding jari kearah satu anak vampire yang terbang menyelamatkan diri dari dikejar oleh pemburu. Jungkook memandang makhluk itu di tv sambil senyum.
"Kalau Taehyung rasa, wujud tak?" soalnya balik membuatkan Taehyung kembali merenung di tv itu.
"Emm... entah. Tae tak nampak vampire sebelum ni. Tokki pernah nampak tak?"
Jungkook hanya senyum sambil mengusap kepala Taehyung. Tidak lama kemudian, kedengaran bunyi pintu terbuka dan semua berpandangan kearah pintu itu.
"EOMMAA!!"
Semua budak-budak itu lari mendapatkan Hana lalu memeluknya. Pelukan dari anak-anaknya itu membuatkan Hana terdudul sambil gelak.
"Okay, okay dah. Eomma dah lemass~"
Mereka meleraikan pelukan mereka dan masing-masing memberi kucupan di dahi.
"Macam mana harini? Okay?"
"Hmp! Ahjussi tokki buatkan kitorang Kibap!!"
"Bukan Kibap la tetan. Kimbap!!" kata Jimin seloroh.
"Tch, sama le tu."
Hana hanya senyum melihat gelagat mereka dan beralih pandangannya kearah Jungkook yang kaku berdiri didepan tv.
"Maaf, Jungkook kalau anak-anak aku ada susahkan kau ke apa.." katanya sambil bangun, membetulkan bajunya.
"Eh t-tak... tak susah pun. A-Aku suka jaga dorang. C-Cuma... kenapa k-kau awal balik?"
Jungkook menampar mulutnya bila dia menyoalkan benda tu.
Aih pabo kau Jungkook pehal kau soal camtu.
"Oh, tadi ingatkan ada mensyuarat kat hospital. Tu yang balik awal. Ermm, kau dah mak—"
"Dia dah makan la eomma! Banyak, makan kibap.."
Jimin memukul lengan Taehyung.
"Bukan Kibap la KIMBAPP!!"
"Ish bising jelah kau ni. Suka hati aku la Kibap ke, Kimbap ke, Kau ke, aku tak kesah."
"Pesal pulak aku??"
Taehyung hanya menjongket bahu sambil berjalan kearah depan tv lalu duduk, diikuti oleh Jimin dibelakang. Kimbap masih lagi banyak tersisa disebabkan Jimin meletak beras pulut diperiuk banyak sangat. Jadi banyak Jungkook buat.
Gyuha masih disisi eommanya dan menarik tangan eommannya didepan tv. Dia mengambil satu potong Kimbap lalu dihulurkan kepada eommanya.
"Uh? Kimbap?"
"Tokki yang buat eomma! Sodaaapppp~~" jerit Taehyung sambil menyuap potongan Kimbap kemulutnya. Hana memandang Jungkook yang tersipu malu disitu.
"Kau yang buat?"
"B-Bukan aku je. Mereka pun tolong juga.."
Hana mengangguk lalu menyuapkan Kimbap itu kemulutnya.
YOU ARE READING
[C] 𝙱𝙰𝙱𝚈𝚂𝙸𝚃𝚃𝙴𝚁 ; 🄹🄹🄺
FanfictionJeon Jungkook.. Ingin mengejar cita-cita menjadi seorang guru tadika.. Akhirnya menjadi pengasuh kepada dua kembar tak seiras dan seorang kanak-kanak bisu. Start: 2 Nov 2017 Pub: 19 Jan 2018 End: 15 April 2018