"Dah selesai makan?" Soal Jungkook setelah melihat mereka semua kekenyangan di atas kerusi. Semua makanan dah habis licin, walaupun dipaksa makan sayur. Terutama Jimin.
Mereka bertiga mengangguk perlahan. Jungkook tersenyum sambil menyusun piring-piring kotor itu. Namun perbuatannya terhenti bila Taehyung tiba-tiba cuba memanjat diatas ribanya.
"Tokki!! Macam mana tokki boleh masak semua ni?? Eomma tak pernah masak semua macam ni!! ARGHHH TOKKII!!!" Jerit Taehyung dengan riangnya sambil mengangkat tangannya. Jungkook hanya senyum sambil memegang kedua tangannya.
"Betul nak tahu?"
Taehyung mengangguk laju.
"Okay, sebelum tu, tolong ahjussi angkat mangkuk piring ni semua. Boleh kan?"
"Hmp!! Tae, Chim dan Gyu akan tolong tokki kemas piring!!" Taehyung turun dari riba Jungkook dan melihat Jimin mula meninggalkan dapur itu senyap-senyap.
"Oi CHIMM!!! KAU JANGAN NAK LARI EH."
Jimin memutarkan bola matanya dan menoleh. "Manade aku lari!"
"Kau tu kalau bab tolong orang memang malas! Jom kita tolong tokki.."
Jimin menoleh kearah Jungkook, kemudian kearah Taehyung.
"Tak nak— YAHHH!!"
Taehyung menarik tangan Jimin dan memberinya dua mangkuk dan menyruhnya meletakkan diatas singki.
"Haih~ baru je aku nak maen." Bisik Jimin sambil mengangkat mangkuk itu. Jungkook mengusap kepala Jimin sambil senyum.
"Nanti lepas ni, barulah main. Ahjussi bagi balek Ipad tu kat korang."
Jimin mendongak dengan wajahnya excited.
"Woah~ Ye ke??"
"Tak pasti."
"Alaaaa~"
Jungkook meninggalkan Jimin disitu dan mengangkat piring dan gelas kaca ke sinki lalu mencucinya.
🍃
Jimin, Taehyung dan Gyuha kini berdiri ditengah-tengah ruang tamu, berhadapan dengan Jungkook yang duduk diatas sofa.
"Pehal ahjussi tu suruh kita kat sini?" Bisik Jimin lagi. Taehyung hanya jongket bahu sambil memegang tangan Gyuha.
"Okay, tujuan ahjussi panggil korang kat sini sebab ahjussi nak tahu nama kamu semua."
"Tapi ahjussi tokki kan dah tahu—"
"Aku tak percaya nama kau pelik camtu. Ahjussi nak tahu, supaya senang ahjussi nak jerit nama kamu nanti.."
Kedengaran bunyi keluhan dari mereka semua. Gyuha pulak hanya diam, dan sesekali dia menggenggam tangan Taehyung apabila Jungkook memandangnya.
"Okay, mula dari yang gendut ni dulu."
Jimin mendongak dan memandng Jungkook dengan matanya yang besar.
"Aku bukan gendut lah ahjussi!!" Bentak Jimin sambil menghentak kakinya. Taehyung disebelah hanya terkekek, dan menerima renungan tajam dari Jimin.
"Yela. Sorry. Okay, nama kamu apa?" Soal Jungkook lembut.
"Nama aku Jimin."
Jungkook mengangguk. "Pastu?"
"Umur... Haih~ 5 tahun."
"5 tahun??! Biar betul??" Soal Jungkook terkejut.
"Pe? Ingat aku umur 7 tahun ke?" Perli Jimin sambil menyilangkan tangannya didadanya.
YOU ARE READING
[C] 𝙱𝙰𝙱𝚈𝚂𝙸𝚃𝚃𝙴𝚁 ; 🄹🄹🄺
FanfictionJeon Jungkook.. Ingin mengejar cita-cita menjadi seorang guru tadika.. Akhirnya menjadi pengasuh kepada dua kembar tak seiras dan seorang kanak-kanak bisu. Start: 2 Nov 2017 Pub: 19 Jan 2018 End: 15 April 2018