Chapter 48: Gumawo

406 48 35
                                    

"A-Apa maksud ahjussi?" soal Jimin tatkala dia mendengar luahan Jungkook yang akan berhenti menjadi pengasuh mereka. Taehyung yang mendengar hanya diam, sambil menggengam hujung bajunya.

"A-Ahjussi dah buat kesilapan besar, Jimin. Dan... ahjussi rasa kamu semua dah besar, dan korang ada appa yang boleh jaga kamu lepas ni."

"T-Tapi, kenapa tiba-tiba? Apa ahjussi buat sampai ahjussi tak jaga kitorang lagi??" soal Jimin dengan nada tidak puas hatinya. Jungkook hanya mengeluh, dan melihat Taehyung yang dari tadi diam ditepinya membuatkan hatinya remuk.

"Jimin, meh sini." ajak Jungkook sambil menepuk ruang kosong disebelahnya. Jimin berjalan menghampirinya, dan memanjat katil milik Taehyung itu. Kedua tangan Jungkook masing-masing dibahu Jimin dan Taehyung.

"Ahjussi langgar etika kerja sebagai pengasuh, Jimin. Dan... mungkin sudah tiba masanya ahjussi perlu cari kehidupan sebenar. Takkan ahjussi nak jadi pengasuh korang sampai besar? Takkan ahjussi nak jadi pengasuh sampai tua? Kan?"

"Tapi, apa salahnya ahjussi jaga kitorang? C-Chim taknak, ahjussi. C-Chim macam appa kedua Chim dan Chim sayang ahjussi! Janganlah pergi.." kata Jimin lalu memeluk tubuh Jungkook. Jungkook hanya mengusap belakang Jimin untuk tenangkannya. Dia menoleh kekiri, melihat Taehyung masih diam.

"Tae? Gwaenchana?"

Taehyung hanya diam membeku disitu, masih tidak percaya apa yang dia dengar. Tangan Jungkook beralih kebawah dagunya, agar Taehyung memandangnya.

"Tae okay tak? Kenapa senyap?"

Taehyung tidak mampu tahan, dan perlahan-lahan dia menangis, dan akhirnya memeluk Jungkook.

"J-Jangan tinggalkan kami, tokki!! J-Jangan..." bisiknya, bahu Jungkook basah akibat air mata deras miliknya.

"T-Tokki terpaksa, Tae. T-Tokki kena ikut appa tokki pulang.." bisik Jungkook membuatkan pelukan Taehyung makin erat dilehernya.

"T-Tapi Tae nak jumpa tokki hari-hari!! Tae nak tokki usap kepala Tae hari-hari!! Janganlah pergi, tokki. T-Tae sayang tokki... sangat... sangat..."

Jungkook tidak mampu menahan sebak, dan turut menangis bersama pasangan kembar itu.

Hana yang berdiri kaku melihat mereka bertiga membuatkan hatinya begitu sebak. Jarinya menepis air matanya,dan menyandar di dinding tepi pintu bilik.

"Aku buat keputusan ni, demi keluarga aku. Maafkan aku, Jungkook.."

🍃

Jungkook menyelimuti Jimin dan Taehyung diatas katil yang sedang tidur nyenyak. Air matanya masih menakung, sebak bila dia teringat nasib mereka nanti, tanpa dia disisi mereka.

"Maafkan ahjussi Jimin, Tae, Gyu. Ahjussi gagal jaga korang dengan baik." bisiknya. Dia mengusap kepala Jimin, dan mencium dahinya... begitu juga Taehyung. Dia kemudian bangun, patung arnab pink dia terima dari mereka digenggam erat. Ayat Taehyung sebelum dia tidur masih terngiang ditelinganya.

"Nama patung ni, Cooky. Dia arnab comel yang kuat, macam tokki! Tokki jaga dia elok-elok tau! T-Tokki akan ingat Chim, Tae dan Gyu bila tengok Cooky. Nae?"

"Tokki akan jaga dia elok-elok, Taehyung. Gumawo.." bisiknya sambil senyum. Dia kemudian berjalan menghampiri pintu bilik itu, dan menoleh kembali kearah pasangan kembar itu.

"Annyeong..." bisiknya dan kemudian keluar dari bilik, membawa patung Cooky itu bersama.

Jungkook menuruni tangga, dan melihat Hana merenung tv yang sedang ligat bermain. Dia mengeluh ringan bila kehadirannya tidak dihiraukan.

"Aku dah selesai ucap selamat tinggal kat dorang. Aku harap—"

"Kau ambil masa lama kat atas dan aku tak tahu apa kau buat kat dorang." kata Hana dingin dan menoleh kearahnya. Jungkook menelan liur, melihat Hana yang begitu dingin.

"A-Aku tak buat apa-apa kat dorang. Dorang tengah tidur sebab penat seharian main. Aku harap, lepas ni dorang dapat pengasuh yang bagus dari aku.."

Hana hanya diam mendengar luahan Jungkook itu. Jungkook hanya mengeluh, dan berjalan menghampiri pintu rumah.

"Terima kasih atas segalanya, Hana. Aku hargai segala kenangan aku kat rumah ni, dan terima kasih sebab dah beri kepercayaan kau kat aku untuk menjaga dorang. Aku harap, kau tak lupa kenangan kita semua." katanya perlahan,dan kakinya melangkah keluar, memakai kasutnya. Dia menarik nafas dalam, dan menoleh kebelakang melihat Hana.

"A-Aku balik dulu. Terima kasih.." katanya perlahan, dan menutup pintu rumah itu. Dia berjalan keluar, tidak lupa dengan patung arnab Cooky ditangannya. Dia menoleh, dan merenung rumah itu kembali.

"Begitu banyak kenangan pahit manis aku bila bergelar babysitter kat rumah ni." Dia merenung patung Cooky itu semula dan senyum. "Mungkin inilah hikmah disebalik kenangan itu semua, dan aku harap langkah terakhir aku kat sini, membawa sinaran pada mereka semua lepas ni. Gumawo, babysitter..."

🌑🌑🌑

the end 🌚

[C] 𝙱𝙰𝙱𝚈𝚂𝙸𝚃𝚃𝙴𝚁 ; 🄹🄹🄺Where stories live. Discover now