Chapter 9: Tokki

515 80 29
                                    

Hana berjalan di sepanjang hallway rumah tingkat atasnya mencari Gyuha. Langkahnya terhenti dihadapan bilik anak bongsunya dan membuka pintu perlahan. Hana menarik nafas lega bila dia melihat anaknya ada disitu.

"Gyuha, kenapa berkurung dalam bilik? Jom, turun bawah.." Ajak Hana mesra. Gyuha tetap tidak berganjak dari tempat duduknya dan menggeleng perlahan. Hana masuk kedalam bilik dan duduk disebelah anaknya.

"Kita ada tamu, sayang. Janganlah macam ni... Eomma tak pernah ajar anak-anak eomma sikap macam ni, kan?"

Gyuha menggeleng perlahan. Hana memeluk anaknya erat sambil mencium ubun-ubunnya.

"Percaya kat eomma, Jungkook ahjussi baik orangnya. Kita berkenalan dengan dia kat bawah. Okay?"

Gyuha tidak mampu menentang dan hanya mengangguk perlahan. Hana mengangkat tubuh Gyuha yang kecil itu dan mendukungnya.

"Sekarang, kita turun bawah ya.."

Sekali lagi Gyuha mengangguk dan meletakkan dagunya dibahu Hana. Matanya sempat tertancap pada gambar appanya yang tersenyum mesra diatas mejanya

Gyuha nak appa...

🍃

Hana dapat mendengar keriuhan dibawah membuatkan Hana tersenyum. Dia turun perlahan dan disambut oleh jeritan Taehyung.

"Eomma!! Dia tokki ARGHHH TAE NAK PELUK!!! ....boleh tak eomma?"

"Tidak boleh, Tae. Dia tetamu kita.. Hormat sikit ye, sayang?" Jawab Hana lembut. Hana dapat merasa pelukan erat di lehernya dan tahu, Gyuha tidak selesa dengan orang baru. Taehyung hanya memuncungkan bibir bawahnya dan mengekori Hana dari belakang.

"Jungkook, maaf lah kalau kau tengok anak aku pelik camni. Kau, tak kesah kan?"

Jungkook hanya senyum, melihat sisi keibuan yang jelas terlihat dalam diri Hana. Bertambah sisi kecantikan dia.

Haih~ kalaulah dia kata sayang tu kat akuu~

"Jungkook?? Duhh kenapa kau ni??"

Jungkook tersedar dari lamunannya dan hanya mengangguk kekok. Taehyung kembali semula ke tempat duduknya, disebelah Jimin yang dok korek hidung dia.

Hana cuba melepaskan pelukan Gyuha dilehernya tapi tetap dengan degilnya. Hana mengeluh ringan dan matanya melirik kearah jam dinding. Dia membulatkan matanya bila dia sudah lewat ke kliniknya.

"G-Gyuha, eomma dah lewat sangat-sangat ni. Gyuha duduk kat sebelah Chim oppa okay?"

Gyuha mengangguk dan meleraikan pelukannya. Jungkook dapat melihat wajah Gyuha sepenuhnya membuatkan dia teringat akan adiknya, Somi.

K-Kenapa wajah dia, sama dengan Somi??

"Jungkook, maaf sangat-sangat aku tak dapat teman kau berborak. Aku dah lewat sangat-sangat dan—"

Belum sempat Hana menghabiskan ayatnya, telefonnya berdering panjang menandakan ada satu panggiln masuk. Dia terus menjawab panggilan itu tanpa dia melihat siapa yang menelefonnya.

"Hello?"

"Doktor!! Kita ada kecemasan di klinik!!"

"Ah~ baik-baik. 15 minit lagi saya datang.."

Hana mematikan telefonnya dan berlari mengambil begnya di dapur dan kemudian berlari keluar menemui anak-anaknya.

"Bye, sayang. Eomma pergi dulu tau. Chim, Tae, jaga adik."

"Orait eomma!!" Jerit anak kembarnya serentak sambil tabik spring. Hana hanya senyum sambil mencium kepala anak-anaknya, satu persatu.

"Jungkook, ni kira kerja kau dihari pertama. Kau tahu kerja jaga budak kan?"

[C] 𝙱𝙰𝙱𝚈𝚂𝙸𝚃𝚃𝙴𝚁 ; 🄹🄹🄺Where stories live. Discover now