"Mana nasi aku? Asal tak hidang lagi?" soal Atiqah sambil membuka tudung saji.
"Ira da hidang. Cuma nasi je belum senduk dalam pinggan," balas Munirah lembut.
"So, tunggu apa lagi? Senduk la nasi tu," tempelak Atiqah kepada Munirah. Munirah menyenduk nasi ke dalam pinggan.
"Ibu, jom sarapan. Ira da hidang," ajak Munirah. Ibu Munirah turut serta sarapan bersama anak-anaknya.
"Ira tak makan?" soal ibunya pelik.
"Ala bu... Biar je la dia. Kita makan dulu," balas Aina sambil mencedok sambal kerang ke dalam pinggannya.
"Ish, kamu ni! Ira, meh makan nak," ajak ibu Munirah.
"Tak apa la bu, makan la dulu. Ira nak bungkus nasi lemak ni. Nanti lambat pula," balas Munirah lembut.
Seusai membungkus nasi lemak, Munirah bergegas ke warung Pakcik Harun.
"Pakcik Harun, ni nasi lemaknya," kata Munirah kepada Pakcik Harun.
"Ha letak kat tempat biasa. Ni duit semalam," balas Pakcik Harun.
"Terima kasih," ucap Munirah lembut.
Seusai menghantar nasi lemak ke warung Pakcik Harun, Munirah bergegas pulang ke rumah. Dia perlu bersiap-siap untuk pergi ke kerja pula.
Munirah kerja di sebuah kilang makanan. Setiap hari, dia ke kilang dengan menaiki kereta kawannya, Syuhada, yang turut bekerja di situ. Munirah juga menjual nasi lemak di tempat kerjanya. Dia mengambil tempahan setiap hari. Kebanyakan pekerja kilang di situ akan menempah nasi lemak untuk sarapan pagi.
"Ira pergi dulu ye, ibu. Assalamualaikum. Ibu jaga diri tau," ucap Munirah sebelum bertolak ke tempat kerjanya.
"Waalaikumussalam..." balas ibu Munirah.
*******
"Kau da sarapan?" soal Syuhada kepada Munirah.
"Belum lagi. Nanti kita sarapan sama2 la," balas Munirah.
"Ada kan nasi lemak paru aku?" soal Syuhada lagi.
"Mesti la ada. Tu yang pertama aku masak tau," balas Munirah sambil ketawa kecil.
"Yey..." balas Syuhada gembira.
Setiba di kilang, masing-masing tidak sabar mengambil nasi lemak yang ditempah. Kebiasaannya, Munirah akan datang lebih awal supaya proses jual beli lebih teratur.
YOU ARE READING
Sayangi Aku
Historia CortaCerita ini mengisahkan tentang seorang gadis yang bernama Munirah. Munirah merupakan seorang anak angkat kepada seorang ibu yang mempunyai lima orang anak perempuan. Anak-anak perempuannya tidak boleh menerima kehadiran Munirah di dalam keluarga ter...