17

104 9 0
                                    

Di dalam kereta, Mirza cuba berbual-bual dengan Amira. "Awak demam ke?" soal Mirza sambil memandang sekilas wajah Amira.

"Rasa macam nak demam. Tiba-tiba, rasa pening kepala ni. Btw, terima kasih tolong hantar kan saya ke klinik," jawab Amira lembut.

"Sama-sama. Kebetulan saya tak ada apa nak dibuat."

"Awak... Saya nak tanya sikit boleh?" soal Amira membuatkan jantung Mirza berdetak kencang.

"Tanya la."

"Macam mana awak boleh kenal Munirah ye?" Soalan Amira membuatkan Mirza tersenyum sendiri.

"Masa pertama kali saya datang kampung ni, saya terjumpa dia. Saya minta tolong dia tunjuk arah ke rumah Makcik Rusiah," terang Mirza.

Penerangan Mirza masih tidak memuaskan hati Amira. "Lepas tu? Tadi, keluar sama-sama tu?

Mirza ketawa kecil apabila mendengar soalan daripada Amira. "Kami kawan je la. Kebetulan saya suka beli nasi lemak dia kat warung Pakcik Harun."

"Oh..." balas Amira ringkas. "So, korang hanya kawan je la ek?"

"Ye, kami kawan je. Kenapa? Cemburu ke?"

"Mana ada. Saya tanya je. Tahu kan dia hanya adik angkat saya?"

"Oh, ye ke?" Mirza berpura-pura tidak tahu apa-apa tentang Munirah. Dia sudah berjanji untuk merahsiakan perbualannya bersama Munirah ketika mereka berbual di tepi pantai pada pagi tadi.

"Ye. Dia hanya adik angkat saya. Ibu dan ayah dia sudah meninggal dunia ketika dia masih kecil."

"Okay, da sampai. Jom." ajak Mirza setelah dia mematikan enjin keretanya.

Mirza dan Amira menuju ke sebuah klinik. Sesudah Amira menerima rawatan daripada seorang doktor, mereka menuju ke sebuah restoran untuk menjamu selera.

"Awak nak makan apa?" soal Mirza sambil membelek menu yang dipegangnya.

"Nasi goreng seafood."

"Minum?"

"Apple Juice."

"Saya nak bihun sup dan teh panas," kata Mirza kepada seorang pelayan restoran itu. Kemudian, dia memulang semula menu kepada pelayan restoran itu.

"Lepas makan ni, jangan lupa makan ubat ye. Dapat MC tak?" soal Mirza kepada Amira.

"Tak dapat."

"Oh. Awak kerja kat mana?" soal Mirza lagi.

"Butik Zara."

"Oh, Butik Zara. Kat Mydin kan?"

"Ye, kat Mydin. Awak anak saudara Makcik Rusiah ke?" soal Amira pula.

"Eh, tak la. Saya anak angkat Makcik Rusiah," jawab Mirza jujur.

"Anak angkat?"

"Ye, anak angkat. Kenapa? Terkejut ek? Haha"

"Saya tak pernah tahu pun."

"Sekarang dah tahu kan? Haha"

"Haha... Tak sangka Makcik Rusiah ada anak angkat yang tampan kan?" balas Amira sambil tersenyum memandang Mirza.

Mirza tergamam apabila Amira memujinya. Mukanya kemerahan menahan malu. "Terima kasih puji saya."

Makanan tiba lalu mereka makan sambil berbual-bual. Kemudian, mereka pulang ke rumah masing-masing.

"Terima kasih ye hantar saya ke klinik," ucap Amira sambil tersenyum manis.

"Sama-sama. Sampaikan salam saya pada ibu awak ye."

Ibu Amira ternampak sebuah kereta di halaman rumahnya. 'Kereta Mirza ni,' getusnya.

Tiba-tiba, dia ternampak Amira keluar dari kereta tersebut dengan raut wajah yang gembira.

Amira memberi salam sebelum masuk ke dalam rumah.

"Keluar dengan siapa tu?" sapa ibu Amira.

"Abang Mirza, bu. Dia bawak Mira ke klinik tadi. Mira demam."

"Oh. Macam mana sekarang? Ibu tengok macam dah sihat je ni."

"Haha sihat la ibu, jumpa permata hati."

Jawapan Amira membuatkan ibunya berasa serba salah. Dia tidak tahu sama ada dia patut tumpang gembira atau tidak. Kini, kedua-dua anaknya ada hati dengan Mirza, anak angkat Makcik Rusiah.

Sayangi AkuWhere stories live. Discover now