"sedapkan anti?" tanya mel, yang menyuap bubur ke dalam mulut faridah. Adam langsung tidak memandang mel, dia tahu itu semua lakonan.
"Adam. Sedap betul bubur yang mel masak. Bertuah kalau kamu kawin dengan mel haritu." ujar faridah.
"ish,anti ni. Benda dah lama. Tak perlu nak ungkit. Mungkin adam tak nak mel sebab dia kan ikut cakap isteri dia. Takpa, mel redha." balas mel dengan berlakon baik.
Adam menjeling menyampah.
"mama teringin sangat nak dapat cucu daripada mel. Tapi.. Semua tu just mimpi." rungut faridah.
"takpa, walaupun adam tak kawin dengan mel. Mel akan tetap jaga angi sampai bila-bila!"
"mel bakal menantu yang paling anti suka! Terima kasih sebab layan anti dengan baik."
"mama. Adam keluar kejab." pinta adam, lalu bangun melangkah keluar daripada bilik itu.
Makin lama duduk, makin menyampah dengan perbualan mereka.
Adam berhenti melangkah melihat anuar dan haura seperti berbincang tentang sesuatu. Wajah haura kelihatan kecewa."haura." tegur adam. Anuar menoleh memandang adam yang tercegat di tangga.
"adam? Kamu dah melawat mama?" soal anuar.
Adam mengangguk, dia menuju ke arah mereka. pantas haura mengesat air matanya yang menitis ke pipi.
"papa dengan haura bincang tentang apa? Macam series aje?"
"takda apa. Cuma pasal mama aje. Kesian mama sakit. Saya rasa elok lagi kalau awak jaga mama. Kita tidur sini aje lah. Sampai mama kembali macam dulu." ujar haura dan mencadangkan sesuatu.
"tapi mel tu yang tergedik nak jaga. Menyampah adam duduk dalam bilik tu." degus adam.
Anuar ketawa kecil.
"mel memang selalu datang sini. Mama kamu tu tak habis-habis nak bela si mel. Biarlah mel tu nak buat apa sekalipun, tetap nak maafkan." ujar anuar.
"tapi ada betul jugak apa yang haura cadang tadi. Sebagai tanda minta maaf adam pada mama sebab larikan diri. Adam kena jaga mama." sokong adam.
"baguslah. Nanti papa suruh siti kemaskan bilik kamu. Papa nak jenguk mama sekejab ye. Laila nak ikut, atok? " pinta anuar.
"nak!"sahut laila.
Anuar pun pergi daripada situ dengan memimpin tangan laila, setelah kelibatnya hilang pantas adam melabuh punggung disebelah haura.
"apasal muka kau macam sedih? Papa ada buat something dekat kau ke?" tegur adam.
"takda. Saya kesiankan mama. Tu je."
"ye ke? Kau jangan tipu aku. Kalau aku dapat tahu benda betul, nahas kau."
"saya cakap jujur. Tak tipu awak pun." ujar haura.
Adam hanya mengangguk kepalanya. Dia memandang kiri dan kanan. Tiada orang.
"aku nak tanya kau sesuatu boleh?" soal adam.
Haura mengangguk kepala.
"kau sebenarnya tak buta kan?" teka adam. Haura terdiam.
"mana awak tahu?" soal haura.
"aku baca surat khabar lama dalam almari kau semalam. Apasal kau tak bagi tahu aku? Kau kata kau buta sebab serpihan kaca masuk mata. Tapi dalam akhbar tu kata.. Orang yang tukar mata dengan kau."
"saya malas nak Ingat tentang tu. Buat sakit hati aje."
"hei,kau tau tak? Benda macam ni kita tak biarkan. Kalau aku kena macam kau. Aku cari orang tu sampai dapat. Sebab dia dah seksa kau selama bertahun lamanya."
"apa yang awak boleh buat? Huh? Awak takkan dapat mata awak balik."
"siapa kata? Kalau kita lapor pada pihak polis. Kau akan dapat mata kau balik."
"tapi saya pun dah tak ingin nak tengok dunia." degus haura.
Adam menggeleng kepala,dia menyentuh kedua belah tangan haura.
"tapi aku nak kau tengok aku."
"apa maksud awak?" soal haura.
"sebenarnya.. Aku nak sangat kau tengok muka suami kau walaupun sekali. Aku sanggup pinjamkan mata aku untuk kau asalkan kau dapat tengok aku. Walaupun aku tak buta, tapi tahu sangat apa yang kau nak." ujar adam.
Haura tersenyum.
"tak payah berlagak hero lah adam. Awak ingat.. Derma mata ni benda yang macam mana? Awak bagi lepastu ambil balik? Macam tu?"
"tak kesahlah macam mana pun. Tapi aku sanggup buat semua tu untuk kau nampak aku."
"dan awak sanggup kalau mama tak terima awak? Dia kan tak suka orang cacat dalam rumah ni?" soal haura.
Adam terdiam. Haura tersenyum menyenget. Dia tahu adam takkan mampu menahan penderitaan begitu.
"sanggup hilang kerja? Hilang keluarga? Jadi penjual tisu? Kerja biasa? Sanggup ke awak terima semua tu. Saya rasa orang kaya macam awak takkan sanggup tempuh benda macam tu. Sebab itulah.. Saya dahulu." ujar haura.
"saya sedih dan kecewa sangat bila dapat tahu yang saya sebenarnya tak buta tapi orang kianat. Betapa kecewanya saya waktu tu hanya Allah saja yang tahu. Pertama kali saya hilang kerja yang selama ni buatkan saya jadi kaya raya. Daripada seorang usahawan sebuah hotel besar mewah kepada penjual tisu di taman." sambung haura lagi.
Haura mengesat air matanya yang hampir menitis. Sedih apabila mengingati semula segala kenangan pahitnya dulu.
"awak rasa kenangan paling sedih dalam hidup awak dahulu adalah kehilangan zulaikha. Tapi saya.. Kehilangan paling pedih dan sedih adalah kehilangan semua benda hanya disebabkan mata yang hilang. Saya cuma ada mak dan ayah waktu tu untuk bangkitkan semangat saya. Saya malu jadi Penjual tisu, saya malu jadi ejekan orang dan saya malu bila semua orang yang sanjung saya dulu terus tolak saya ke tepi." ujar haura.
Adam tidak membalas apa. Anuar dan laila kembali menuju ke ruang tamu.
"haura. Kamu tak nak melawat mama ke?" tegur anuar.
"nak. Saya pergi melawat kejab ye."pinta haura.
Dia pun bangun meninggalkan adam di ruang tamu. Adam mengeluh kecil dia mengesat wajahnya seketika.
YOU ARE READING
Mencintaimu Mr. Arrogant (Dalam Proses Mengedit Semula)
Romance1 in love 26/7/2019 "Mama nak kamu kawin dengan Mel! itu calon pilihan mama."-Faridah "Mikail takkan kawin dengan perempuan gedik ni. dia bukan pilihan mikail."-Adam Mikail ____________ "kenapa encik sanggup buat macam ni dekat saya...