15. Πώς να διαβάζεις θεωρία

2.5K 72 96
                                    

Στης πανελλήνιες αν είμαι για κάτι περήφανη αυτό είναι ότι έγραψα σωστά όλη την θεωρία!(μαγικό το ξέρω) Θέλετε να μάθετε πως τα κατάφερα ; 

Εδώ είναι μερικά από τα tips μου για μάθεις και  να γράψεις σωστά και εσύ την θεωρία στο επόμενο διαγώνισμα :

Τα θετικά μαθήματα έχουν θεωρία *σοκ* και μάλιστα πολύ θεωρία. Το λάθος που κάνουν πολλοί είναι να λύνουν ασκήσεις και να αγνοούν την θεωρία, να την αφήνουν τελευταία και τέλος να μην την γράφουνε ... Το όποιο είναι πολύ μεγάλη βλακεία, διότι η θεωρία είναι πολύ εύκολη στο να την μάθεις αν έχεις την κατάλληλη τεχνική.

   Αρχικά : ΔΕΝ ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΟΥΜΕ ΤΑ ΠΆΝΤΑ. Όλα είναι σημαντικά και όλα  πρέπει να τα μάθεις. Αν θες να επεξεργαστείς το κείμενο -κάτι που με βοήθησε εμένα- είναι να βγάζω πλαγιότιτλους σε κάθε παράγραφο(με την μορφή ερώτησης ) , να αριθμώ τα δεδομένα της κάθε παραγράφου (πχ  τα φυτά που έχουν υποστεί γενετική τροποποίηση για να εξηπηρετήσουν τους παραπάνω σκοπούς είναι (1) η σόγια , (2) το καλαμπόκι για ζωοτροφές , (3) ο καπνός , (4) το βαμβάκι , (5) η ελαιοκράμβη ) , να σημειώνω που έχει ορισμούς και να υπογραμμίζω ΜΟΝΟ λέξεις κλειδιά για να με βοηθούν να βρίσκω το αντίστοιχο κομμάτι του κειμένου όταν θέλω να θυμηθώ κάτι ή όταν το χρειάζομαι για μια απάντηση.

  Κάτι άλλο που μπορεί να βοηθήσει είναι να φτιάξετε δικές σας σημειώσεις  βάση το κείμενο, ακόμα και να μην της ξαναδιαβάσετε ποτέ- όσο φυσικά το κάνετε ενεργά και δεν αντιγράφετε παθητικά το κείμενο. Έμενα αυτό με βοήθησε πολύ στο τέλος  όταν η θεωρία έγινε πολλή, είχα φτιάξει σημειώσεις με τίτλο "τα βασικά σημεία της θεωρίας"  και από εκεί με την μορφή μπουλετ είχα ... τα βασικά σημεία της θεωρίας και τα διάβαζα  ώρα. Διότι το βιβλίο έχει πολύ μπλα -μπλα-μπλα που όταν κάνω επανάληψη απλά μου σπάει τα νεύρα *επειδή τα βιβλία είναι τέρμα κακογραμμένα σε μερικά κομμάτια*  όποτε σημειώσεις φορ λιφε .

 Ακόμα ένα πολύ κουλό πράγμα που και όμως δουλεύει είναι το εξής: Πες ότι έχεις να μάθεις απέξω ποιες ομάδες ανθρώπων είναι απαραίτητο να λάβουν γενετική καθοδήγηση. Φαντάσου ότι είσαι στο σαλόνι σου και έχεις 4 καλεσμένους που κάθονται στους δύο καναπέδες.  Υπάρχει μια γυναίκα με πολλαπλές αποβολές που κάθεται δίπλα σε μια έγκυο που είναι άνω των 35. Στον άλλον καναπέ κάθεται ένας φορέας και δίπλα του ένας τύπος με οικογενειακό ιστορικό... Έχω δώσει πανελλήνιες εδώ και πόσο καιρό και το θυμάμαι ακόμα , τόσο πολύ δουλεύει αυτή η μέθοδος.( δηλαδή είναι 4 ομάδες ατόμων : οι έγκυες άνω των 35 , οι γυναίκες με πολλαπλές αποβολές , φορείς ασθενειών και άτομα με οικογενειακό ιστορικό τα όποια τα έκανα άτομα και τα κάλεσα στο σαλόνι μου)

  Ή μπορείτε να βάλετε της διάφορες προιποθέσεις μέσα στα συρτάρια σας (πχ το ποιες είναι οι προϋποθέσεις διάγνωσης μιας γενετικής ασθένειας , λες ας πούμε : Στο συρτάρι με τις κάλτσες θα βάλω το να γνωρίζουμε την ασθένεια απο πάνω στις πιτζάμες θα βάλω το να γνωρίζουμε την συχνότητα εμφάνισης και πάει λέγοντας) 

ή ακόμα και να κάνετε ένα μικρό "χορευτικό" με τα δάκτυλα σας για να θυμηθείτε με ακρίβεια έναν ορισμό και άλλα τέτοια κουλά που δουλεύουν τέλεια όταν δυσκολεύεστε  να μάθετε κάτι. Υπάρχουν πολλά βίντεο στο youtube που το εξηγούν καλύτερα από ότι εγώ όποτε δείτε το σαν ένα ερέθισμα για το ψάξετε λίγο παραπάνω αν σας ενδιαφέρει

Επιπλέον μπορεί να σας βολεύει να φτιάξετε flashcards * με χαρτί είτε σε εφαρμογή στο κινητό* για να κάνετε επανάληψη *βέβαια καλό είναι να μην φτιάχνεται τις κάρτες τελευταία στιγμή αλλά καθ όλη την δοιάκια  της χρονιάς*

 Αυτό που είναι ποιο σημαντικό, είναι να δείτε τι τύπου ερωτήσεις θεωρίας πέφτουν γενικά και πιάσετε λίγο το στυλ των ερωτήσεων, αν έχετε την δυνατότητα .Στην περίπτωση των πανελληνίων , μελετήστε τα πρόσφατα διαγωνίσματα των τελευταίων ετών (κανονικές, επαναληπτικές, ομογενών ) Αυτό θα σας βοηθήσει να καταλάβετε τι είναι ποιο "sos" και τι ποιο δύσκολο να πέσει

Τέλος, μην κάνετε το λάθος και ΔΕΝ διαβάζεται θεωρία από την αρχή. Η θεωρία είναι πολλή και αν την αφήσετε θα μαζευτεί και μετά δεν θα μπορείτε εύκολα να την μάθετε . Θέλει συνέχεια επανάληψη ! Πάρτε λίγο χρόνο απο την ημέρα σας και πείτε: Α έχω λίγο χρόνο μιας και έχω τελειώσει νωρίτερα με την φυσική, ας διαβάσω το 6ο κεφάλαιο στην χημεία * που είναι μόνο θεωρία ξέρω γω* ή ας περάσω μια φορά της κάρτες μου σχετικά με της ασθένειες του αίματος στο λεωφορείο/στην στάση ,τώρα που γυρίζω πίσω στο σπίτι από το σχολείο.

  Την περίοδο που ακόμα μαθαίνετε καινούργια πράγματα όμως καλό θα ήταν να δώσετε προτεραιότητα στο μάθημα της ημέρας. ΑΝ ΔΕΝ ΤΟ ΕΧΕΙΣ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΠΩΣ ΠΑΣ ΝΑ ΤΟ ΜΑΘΕΙΣ;

Πιο σημαντικό είναι μεσα στην χρονια να καταλάβεις την θεωρία και η παπαγαλία θα έρθει φυσικά στο τέλος με τον καιρό και την τριβή.  

Κάθε πρωί μάλιστα σε κάποια φάση σηκωνόμουν στις 5 και έκανα επανάληψη όλα τα σχεδιαγράμματα που επιπλέον με βοήθησε άπειρα - η ρουτίνα δηλαδή και η συνεχής τριβή με την θεωρία *δεν είναι ανάγκη να γίνεται στις 5 το πρωί*.

Αυτό που πρέπει να θυμάστε είναι ότι αν αφήσετε την θεωρία και αυτή θα σας αφήσει. Μην την αφήνεται τελευταία στιγμή, μην την διαβάζετε μια φορά και μετά την παρατάτε και θα δείτε ότι θα αποδώσει πολύ καλύτερα απο τις ασκήσεις στο διαγώνισμα. 

Εύχομαι να σας φάνηκε χρήσιμο! 

-Λύρα

ΠανελλήνιεςWhere stories live. Discover now