Το να διαλέξεις κατεύθυνση νωρίς είναι πολύ σημαντικό για έναν και μόνο λόγο: Ξεκινάς προετοιμασία νωρίτερα. Τι θέλω να πω με αυτό;
Αρχικά, ας μιλήσουμε λίγο για την δική μου εμπειρία και το πώς έφτασα εγώ στην κατεύθυνση που είμαι.
Εγώ διάλεξα την θετική κατεύθυνση στην δευτέρα λυκείου και έπειτα συνέχισα στην τρίτη λυκείου στην θετική. Στην αρχή έκανα και βιολογία και μαθηματικά μέχρι που διάλεξα να δώσω μόνο την βιολογία. Το ξέρω ότι φέτος δεν μπορείς να τα έχεις και τα δύο ευτυχώς! Κουράστηκα πολύ με το να τα έχω και τα δύο μαζί.
Στην αρχή στο δίλημμα θεωρητική ή θετική είπα θετική μόνο και μόνο επειδή δεν είχε αρχαία... το όποιο είναι λάθος. Μην σνομπάρετε μια κατεύθυνση μόνο και μόνο επειδή δεν σας αρέσει ένα μάθημα. Ο τρόπος που θα σας συμβούλευα να το δείτε είναι περισσότερο "που με βγάζει αυτός ο δρόμος"
Είναι πολύ σημαντικό να δείτε τι σχολές έχει το κάθε πεδίο πριν πάρετε την απόφαση να το ακολουθήσετε. Μην στέκεστε μόνο στα μαθήματα. Το ξέρω ότι είναι πολύ δύσκολο να βρεις το που θα περάσεις αλλά σαν μια γενική ιδέα πρέπει να ξέρεις ποια πεδία δεν σε ενδιαφέρουν καθόλου.
Αν δεν δε ενδιαφέρει η φιλολογία σε οποιαδήποτε γλώσσα, η μελέτη της ιστορίας, η κοινωνιολογία, η νομική, οι πολιτικές επιστήμες, η ψυχολογία, η φιλοσοφία και γενικά αυτό που λέμε "Soft sciences" τότε η θεωρητική δεν είναι για εσένα!
Αν δεν σε ενδιαφέρει το να γίνεις μηχανικός και να πας στο πολυτεχνείο , δεν σε ενδιαφέρουν τα καθαρά ή εφαρμοσμένα μαθηματικά, η φυσική με όλα της παρακλάδια, η σχεδίαση συστημάτων και γενικά οι επιστήμες τότε το 2ο πεδίο (θετική με μαθηματικά) δεν είναι για εσένα!
Αν δεν σου αρέσει η βιολογία, το περιβάλλον, η υγεία, τα ζώα, τα φυτά, η χημεία, τα εργαστήρια, η διατροφή και τα λοιπά τότε το 3ο πεδίο(θετική με βιολογία ) δεν είναι για εσένα!
Αν δεν σου αρέσουν οι υπολογιστές και ο προγραμματισμός, το μάρκετινγκ, τα οικονομικά και οι επιτηρήσεις τότε το 4ο πεδίο (γνωστά ως οικονομικά ) δεν είναι για εσένα.
Σημ: είμαι τέρμα άσχετη με αυτό το πεδίο όποτε ψάξτε το μόνοι σας για παραπάνω πράγματα.
Δεν είναι ανάγκη να σου αρέσουν όλα, έστω ένα από τα παραπάνω για να κάνεις την επιλογή σου. Τα μαθήματα που έχει το κάθε πεδίο δεν είναι αυτά που θα έχει και η κάθε σχολή ντε και καλά. Στην ψυχολογία έχει βιολογία και στην φαρμακευτική έχει οικονομικά. Παράλληλα, υπάρχουν σχολές στο 2ο πεδίο (θετική με μαθηματικά ) που δεν έχουν καν χημεία και ας την δίνεις πανελλήνιες! Και τα αρχαία δεν χρειάζονται προφανώς σε όλες τις σχολές της θεωρητικής! (μην πω σε καμία)
Η συμβουλή μου λοιπόν γενικά όταν παίρνετε αποφάσεις για το μέλλον σας είναι να μην κοιτάτε μόνο το άμεσο αλλά και το απώτερο μέλλον. Να κοιτάτε που με βγάζει αυτό, και τι μπορώ να κάνω μετά απο αυτό.
Αν και πάλι δεν έχετε ιδέα μια καλή στρατηγική είναι: κάνω ότι μπορώ έτσι ώστε να έχω τις περισσότερες επιλογές. Αν είσαι λοιπόν στην δύσκολη θέση και δεν ξέρεις τι να διαλέξεις τότε μάλλον η θετική είναι το καλύτερο μέρος γιατί έχει τις περισσότερες επιλογές ενώ η θεωρητική είναι λίγο ποιο κλειστή.
Το σημαντικό είναι γενικά να βρείτε τι είναι αυτό που σας αρέσει και να μην το μπερδεύεται με το τι σας λένε οι άλλοι ότι σας πάει ή το τι θέλουν οι γονείς σας ή στο σε τι είστε απλά καλοί.
Γιατί είναι σημαντικό όμως να έχεις διαλέξει έστω και νοητά ένα πεδίο;
Για να ξεκινήσεις προετοιμασία φυσικά !
Με την άποψη ότι σε αρχικό επίπεδο θα πρέπει να έχεις πολύ καλές βάσεις. Το να πας στην θεωρητική χωρίς να έχεις διαβάσει ένα ολόκληρο γυμνάσιο αρχαία είναι ρίσκο και θα είναι δύσκολο !
Έπειτα έρχεστε και το θέμα "φροντιστήριο"
Προσωπικά προτείνω να αρχίσετε φροντιστήριο από την αρχή της δευτέρας λυκείου. Όσο ποιο σύντομα αποφασίσεις, τόσο ποιο άνετα μπορείς να ξεκινήσεις προετοιμασία. Και είναι σημαντικό να ξεκινήσεις όσο ποιο νωρίς γίνεται. Όχι ότι το καλοκαίρι της Β λυκείου είναι αργά (όμως, να ξεκινήσεις από το Σεπτέμβριο είναι αργά ) αλλά δεν είναι ιδανικό ...
Τα λέμε στο επόμενο !
-Λύρα