Αυτό θα είναι το πρώτο part από τα δύο που θέλω να κάνω σχετικά με μια από τις πιο κρίσιμες φάσεις της προετοιμασίας : την επανάληψη.
Γύρο στον Φεβρουάριο με αρχές Μαρτίου είναι η φάση που έχετε τελειώσει την ύλη στο φροντιστήριο *γιατί στο σχολείο ούτε καν εκτός και αν δεν κάνετε καν τα κεφάλαια* όποτε μπαίνετε στην "τελική ευθεία ". Σε αυτήν την φάση σκοπός είναι η διαρκείς επανάληψη, η κάλυψη τυχών κενών που μπορεί να έχετε αλλά κυρίως να γράψετε διαγωνίσματα. Με τον καιρό έχω αναπτύξει διάφορους τρόπους προετοιμασίας και επανάληψης που χρησιμοποιώ μέχρι και τώρα *που η ζωή μου είναι μια τεράστια επανάληψη *
Όποτε λοιπόν ας ξεκινήσουμε με το βασικό : Πώς να διαχειριστείς τον χρόνο σου ;
Υπάρχουν 2 δρόμοι που μπορείς να πάρεις. Αρχικά μπορείς να πεις ότι "Θα κάτσω να διαβάσω σήμερα 4 ώρες και ότι προλάβω" ή να πεις " Σήμερα θα κάνω 10 ασκήσεις". Μπορείς δηλαδή να καθορίσεις τον χρόνο ή την ποσότητα της δουλείας σου.
Το κάθε ένα έχει να πλεονεκτήματα του και τα μειονεκτήματα του. Ας πούμε στον πρώτο τρόπο, δεν είναι εύκολο να υπολογίσεις τις αντοχές σου και δεν έχεις καθορίσει ακριβός το τι θα κάνεις όποτε μπορεί να χάσεις χρόνο σκεπτόμενος το πιο πρέπει να είναι το επόμενο βήμα. Στον δεύτερο υπάρχει περίπτωση να βάλεις παραπάνω δουλεία στον εαυτό σου από όση αντέχει με αποτέλεσμα να μην την τελειώσεις στο τέλος και να απογοητευτείς.
Το καθένα έχει και τα πλεονεκτήματα του. Με τον πρώτο τρόπο μπορείς να έχεις ένα πιο σταθερό πρόγραμμα το όποιο βοηθάει στην φάση που πας σχολείο. Η ρουτίνα βοηθάει πολύ και στην καταπολέμηση του άγχους. Με τον δεύτερο έχεις την επιλογή να προσαρμόσεις το διάβασμα στις ανάγκες σου δηλαδή να κάνεις ότι νιώθεις ότι χρειάζεσαι εκείνη την στιγμή και όταν το τελειώσεις μπορείς είτε να κάνεις κάτι άλλο. Αυτός ο δεύτερος τρόπος βοηθάει πολύ όταν δεν δίνεις πανελλήνιες και απλά διαβάζεις για το σχολείο .
Γενικά είναι σημαντικό να βάζεις ένα όριο στον εαυτό σου και να διαβάζεις μέχρι ένα όριο.Πιο εύκολα μπορείς να πείσεις τον εαυτό σου να κάτσει να λύσει 10 ασκήσεις ή να διαβάσει 4 ώρες πάρα να διαβάσει απλά.
Ο καθένας ανάλογα με τον τρόπο ζωής του και τον τρόπο σκέψεις του τον βολεύουν διαφορετικά πράγματα. Προσωπικά χρησιμοποιώ και τα δύο με τον εξής τρόπο : έχω γραμμένες σε μια άκρη ομάδες ασκήσεων απο το βοήθημα μου και δίνω στον εαυτό μου 5-7 ώρες να ολοκληρώσει όσες περισσότερες γίνεται.
Τώρα σχετικά με τα διαλείμματα και την διάρκεια, υπάρχουν οι εξής τρόποι να το δει κανείς :
α) Μια και έξω.
Μπορεί να μην το συστήνουν πολλοί ειδικοί αλλά εμένα δεν με βοηθάνε τα πολλά και μικρά διαλείμματα. Προτιμώ να διαβάζω για μεγάλα χρονικά διαστήματα * από 2 μέχρι 4 ώρες * και ενδιάμεσα να κάνω ένα break για φαγητό ή μια μικρή βόλτα ή κάτι για 1-2 ώρες. Ο στόχος μου είναι να διαβάζω τουλάχιστον 5- 8 ώρες την ημέρα, ξεκινάω συνήθως με ένα μεγάλο study session, κάνω διάλειμμα και μετά κάνω ένα μικρότερο . Διαφορετικά, με τα πολλά διαλείμματα δεν μπορώ να συγκεντρωθώ με τις πολλές και γρήγορες εναλλαγές.
β) Η μέθοδος pomodoro
Υπάρχει μια πολύ γνωστή μέθοδος διαβάσματος που λέγετε pomodoro * και είναι apparetly η ντομάτα στα ιταλικά * και προτείνει το εξής :
Διάβασε για 25 λεπτά, κάνε 5 λεπτά διάλειμμα. Επανάλαβε 4 φορές και κάνε 20 λεπτά διάλειμμα.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι μέσα σε αυτά τα 5 λεπτά δεν χαζεύουμε στο κινητό αλλά κάνουμε πράγματα όπως: stretching * για να ξεπιαστούμε λίγο * , καθαρίζουμε τον χώρο μας , πάμε τουαλέτα, φτιάχνουμε καφέ ή τσάι , τρώμε κάτι *πχ ένα φρούτο* , περπατάμε στο σπίτι χωρίς λόγο κτλ .
Αυτή η μέθοδος δουλεύει επειδή ντεμεκ επειδή σπας τον χρόνο διαβάσματος σου και δεν σου φαίνεται τόσο υπερβολικό όλο αυτό όποτε έχεις μεγαλύτερη θέληση να το συνεχίσεις.
Ακόμα και κάτι δικό σας να κάνετε που σας βολεύει φροντίστε να μην κάνετε τα ακόλουθα :
1.Μην κοιτάτε το κινητό σας και τις ειδοποιήσεις σας την ώρα που κάνετε διάλειμμα.
2. Μην υπερβαίνει την αντιστοιχία ώρες διαλείμματος προς χρόνο διαβάσματος το 1/4 Δηλαδή για κάθε ώρα που διαβάζεται καλό είναι να μην κάνετε πάνω απο 15 λεπτά διάλειμμα. Αν πχ διαβάσετε 3 ώρες καλό θα ήταν να κάνετε λιγότερο από 45 λεπτά διάλειμμα , για 4 ώρες λιγότερο απο 1 ώρα κτλ.
Μια ακόμα οπτική είναι η εξής : Μπορείτε μην κάνετε καν διάλειμμα Δεν είναι ανάγκη να κάνετε διαλείμματα καν από την άποψη ότι αν έχεις 3 ώρες ανάμεσα στο σχολείο και στο φροντιστήριο, απλά κάτσε διάβασε. Μπορείς να μοιράσεις τον χρόνο του διαβάσματος του σε πολλά study sessions τα οποία να χωράνε ανάμεσα στο πρόγραμμα σου *πριν το σχολείο, μετά το σχολείο, μετά το φροντιστήριο*.
Τέλος να πω το εξής : Σήμερα μιλάω ξεκάθαρα για το πώς να διαχειριστεί τον χρόνο σου και όχι για το "Πώς να βρεις όρεξη να διαβάσεις" .Μπορείς με μικρά tricks να βοηθήσεις τον εαυτό σου να διαβάζει περισσότερο αλλά δεν μπορώ να σας πίσω να διαβάσετε. Δεν υπάρχει μαγικός τρόπος .Αν θέλεις κάτι πολύ τότε βρίσκεις την θέληση και την δύναμη να προσπαθήσεις.
Αυτά απο εμένα , τα λέμε στο επόμενο
-Λύρα