Στο σημερινό κεφάλαιο θα ήθελα να μιλήσω για το άγχος αλλά με έναν διαφορετικό τρόπο.
Πολλές φορές νιώθουμε ανασφάλεια για αυτά που ξέρουμε και αγχωνόμαστε ότι θα αποτύχουμε.
Αρχικά δεν υπάρχει "αποτυχία" όλοι οι δρόμοι οδηγούν κάπου ... μην κάθεσαι όμως να βρεις τώρα *ακόμα δεν έδωσες* τι θα κάνεις μετά. Αυτό το λέω επειδή ακούω κάτι χαζά του στυλ " Θα δώσω 3η φορά" ή " Θα δώσω κατατακτήριες" τα όποια δεν βγάζουν νόημα απο την άποψη ότι ναι μεν είναι καλό να έχουμε ένα πλάνο β έτσι ώστε την ημέρα των αποτελεσμάτων να μην πάθουμε εγκεφαλικό αν κάτι πάει λίγο στραβά αλλά απο κει και πέρα .... αν πας με την ψυχολογία ότι δεν θα περάσεις , δεν θα περάσεις.
Για αυτό θα μιλήσω για δύο φαινόμενα για να εξηγήσουμε 2 πράγματα : Γιατί αισθάνεσαι ότι δεν είσαι αρκετά καλός / -η και γιατί η αυτοπεποίθηση δεν προέρχεται πάντα απο εμπειρία και ικανότητες .
Φαινόμενο 1: Big fish litle pond effect
Με λίγα λόγια αυτό το φαινόμενο λέει ότι πχ
Έστω ότι είμαι σε ένα τμήμα με παιδιά που θέλουν να γράψουν περίπου 18Κ μόρια και καθ όλη την χρονιά γράφουν περίπου 90% στα διαγωνίσματα ενώ εγώ γράφω 85% ... συγκρινοντας υποσυνείδητα εμένα με τους άλλους θα θεωρήσω τον εαυτό μου αποτυχημενο και θα έχω χαμηλή αυτοπεποίθηση και τα υπόλοιπα παιδιά θα αισθάνονται αυτοπεποίθηση επειδή γράφουν καλύτερα απο εμένα. Ταυτόχρονα όμως σε άλλα τμήματα υπάρχουν παιδιά όπου γράφουν 95% στα διαγωνίσματα * δηλαδή καλύτερα απο τους συμμαθητές μου* και παιδιά όπου γράφουν 80% * δηλαδή χειρότερα απο εμένα* . Παρόλα αυτά και εγώ και οι συμμαθητές μου αισθανόμαστε είτε αρνητικά είτε θετικά επειδή συγκρίνουμε *υποσυνείδητα πάντα* τους εαυτούς μας με την μικρή ομάδα που ανήκουμε.
Οπότε είναι πολύ λογικό αν είσαι σε ένα τμήμα με πολύ καλούς μαθητές να νιώθεις κατώτερος ενώ στην πραγματικότητα είσαι πάνω απο τον μέσο όρο και το αντίθετο. Πρέπει να θυμόμαστε πάντα ότι ο καθένας κάνει την ατομική του προσπάθεια για να φτάσει όσο πιο υψηλά μπορεί. Από εκεί και πέρα δεν ανταγωνιζόμαστε τα άτομα τις τάξης μας αλλά όλη την Ελλάδα ... για αυτό άλλωστε λέγονται και " Πανελλήνιες" . Οι συμμαθητές μας δεν εκπροσωπούν τον γενικό πληθυσμό όποτε αν εσύ γράφεις 85% ενώ αυτοί 90% θυμήσου ότι υπάρχει μια ολόκληρη χώρα που μπορεί να γράφει 70%.
Αντίστοιχα αν γράφεις 60% ενώ το τμήμα σου γράφει 40% θυμήσου ότι υπάρχει ο μέσος όρος που γράφει 70% ... οπότε συνέχισε να προσπαθείς!