18.Ιοντική Ισορροπία: η μεθοδολογία που λύνει κάθε άσκηση

4.8K 36 19
                                    

Στο σημερινό κεφάλαιο θα κάνουμε κάτι τελείως διαφορετικό καθώς εμπίπτει στα κομμάτια της "χημείας" και όχι καθαρά των συμβουλών για μελέτη.

Σημείωση απο το 2022: Το παρόν κεφάλαιο το έχω επεξεργαστεί και ως φοιτήτρια χημικού 

Θα σας δείξω το μυστικό για να λύνεται ασκήσεις Ιοντικής Ισορροπίας.

Από πέρυσι (2019- 1η χρονιά πανελλήνιες) έβρισκα τον εαυτό μου συχνά να εξηγεί αυτήν την μεθοδολογία σε φίλους οπότε ήρθε η ώρα να την μοιραστώ και μαζί σας!

*Αν έχετε κάποιο άλλο μάθημα ή κομμάτι τις ύλης που θέλετε να κάνω κάτι ανάλογο σχολιάστε το !*

Οι ασκήσεις ουσιαστικά θέλουν ψυχραιμία και μεθοδικότητα.

... και γνώση της βασικής θεωρίας! Αν πχ δεν ξέρεις αν ένα άλας είναι όξινο ή βασικό ή δεν ξέρεις τον τύπο για το Ρ.Δ. λογικό είναι να μην λύσεις άσκηση μετά. Εκεί περνάμε σε άλλα χωράφια.

Με την μεθοδολογία αυτή *που μου την έδειξε η καθηγήτρια μου στο φροντιστήριο πέρυσι (2019)* μπορείς να λύσεις οποιαδήποτε άσκηση *όχι β θέμα προφανώς ή πολλαπλής* αρκεί να την ακολουθήσεις σωστά. Κάθε βήμα έχει τον λόγο του που είναι εκεί και αν το παραλείψεις επειδή "βαριέσαι" κατά 99.9% θα κάνεις λάθος.

Όποτε πάμε να την δούμε!

Για Διάλυμα με 2 ή παραπάνω ουσίες:

Βήμα 1: Βρίσκουμε τα αρχικά mol κάθε ουσίας. ( n(αρχ)= C(αρχ) * V(αρχ) )

* αν δεν ξέρουμε το αρχικό C ή V , γράφουμε το n σε συνάρτηση του αγνώστου *

Βήμα 2: Ελέγχουμε αν αντιδρούν μεταξύ τους *αν όχι παραλείπουμε το Βήμα 3*

Βήμα 3: Γράφω τις αντιδράσεις, ΒΆΖΩ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ και κάνω πινακάκι με mol.

ΠΡΟΣΟΧΗ :Αν βάλουμε σε ένα διάλυμα πολυπρωτικα οξέα ή βάσεις πχ H2SO4 ή Ca(OH)2 πρέπει να βάλουμε συντελεστές στην αντίδραση εξουδετέρωσης ή και στην διάσταση. Τα πολυπρωτικά οξέα ιοντίζονται σε παραπάνω από ένα στάδια.

SoS : Όταν έχω ισχυρό οξύ ή ισχυρή βάση η αντίδρασή τους προηγείται. ΠΡώτα θα καταναλωθεί πλήρως το ισχυρό οξύ/βάση και μετά το ασθενές.

Πώς βρίσκω το "x" στο πινακάκι :

α. Αν ξέρω τα n(αρχ) μηδενίζω τα n(τελ) του αντιδρώντος σε έλλειμμα

β. Αν δεν ξέρω να n(αρχ) κάνω διερεύνηση με βάση το pH του τελικού διαλείμματος.

Δηλαδή: Αρχικά λέμε "Έστω ότι αντιδρούν πλήρως" και βρίσκουμε το pH που θα είχε το δια/μα αν αντιδρούσαν πλήρως. Αν το pH που μας δίνει η άσκηση είναι μικρότερο περίσσεψε οξύ αν είναι μεγαλύτερο περίσσεψε βάση 

ΠανελλήνιεςTahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon