Memandangkan ini percubaan pertama author,author harap lebih ramai yang tertarik untuk baca.Takutnya syok sendiri saja,huhu.Anyway,Enjoy!,
***
Tap!Tap!Tap!
Bunyi tapak kasut bertumit tinggi menarik perhatian beberapa orang pelanggan yang lain.Seorang gadis berpakaian ranggi disertakan dengan kaca mata hitam begitu anggun sedang berjalan.
Gadis itu berhenti di sebuah meja,tepat bertentangan dengan Iman.Iman bangun,berdiri sambil mempamerkan senyuman. "Sis?"
Gina membalas senyuman Iman.Senyuman kelat.Dia kemudiannya menarik kerusi di hadapannya.
"I'm sorry,I suddenly requested for this meeting."Kata Gina sambil melabuhkan punggungnya.Iman ikut duduk sambil menggeleng kecil. "It's okay.Kuliah hari ini pun dah habis."
"Iman,long no see,dear!" Ginw melambai mesra yang dibalas Iman dengan senyuman tipis. Selepas mereka berdua membuat pesanan minuman, keduanya kembali diam.
Iman sebenarnya tidak biasa dengan Gina. Walaupun mereka sepupu, tetapi jarang sekali mereka bertemu apatah lagi meluangkan masa bersama. Maklumlah, tinggal di negeri yang lain, gaya hidup juga lain. Mujur sahaja dia menuntut di universiti di Kuala Lumpur, bertemula juga mereka sekali-sekala.
"Hmm...actually I'm meeting you to ask you something big.."Gina memecahkan kesunyian. Iman mengangguk sebagai balasan.
"How big it is?"Iman cuba bergurau, menjemput senyuman di wajah Gina.
"Well...well, you will be shocked. Of course you can be shocked but please listen first,ok..."
***
Lay bersiap.Dia membetulkan tali lehernya sebelum Encik Hafez muncul. "Hey,bud.I will be somewhere for two days.Make sure to inform Gina."Pesan Encik Hafez sambil melabuhkan punggungnya di atas sofa.
Lay masuk semula ke dalam biliknya sebelum dia keluar semula dengan wajah yang berkerut.Dia berjalan ke dapur dan seterusnya ke ruang makan sebelum datang semula ke ruang tamu.
"Are you looking for this?"Soal Encik Hafez sambil menggoyang segugus kunci.Lay berhenti berjalan. "Yeah."Katanya sebelum berjalan mendekati Encik Hafez lalu mengambil kunci tersebut.
"You should ask me at the first place.That's how life. You ought to ask someone's help if you need to."Kata Encik Hafez sebelum berlalu pergi.
Lay diam. Dia tahu Encik Hafez sedang memgkritik sifat pendiamnya. Memikirkan itu, Lay menghembus nafasnya.
***
Iman menghempas pintu rumah sewanya. Huda yang berada di ruang tamu mengucap panjang akibat terkejut mendengar hentakan pintu.
"Sorry, Iman terhempas kuat pintu."Kata Iman mendatar sebelum segera beredar ke biliknya.
"Ya Allahla budak ini. Ha, nak ke mana tu. Mari makan cucur ni dulu."Huda yang sedang bersantai di ruang tamu mengurut dada.
Iman membuat isyarat menolak sambil tersenyum tipis. Tanpa mempedulikan bebelan Huda, Iman terus meluru masuk ke dalam biliknya.Kali ini,tiada bunyi hentakan.
Huda yang sedang menatap komputer riba segera meletakkan komputer ribanya di atas meja sebelum dia melangkah perlahan-lahan menuju ke bilik Iman.Terbit rasa gusar di dalam dirinya melihatkan Iman sebegitu muram.
"Iman..kau okay?"Soal Huda sambil mengetuk perlahan pintu bilik Iman.Tiada sahutan.
"Da..Kenapa ni?"Soal Aisya yang baru keluar dari biliknya.Dia terkejut apabila mendengar bunyi hentakan tadi yang membuatkan dirinya terdorong untuk memeriksa keadaan di luar.
Huda mengangkat bahu,tanda tidak tahu. "Aku rasa ada sesuatu yang dah berlaku,
jarang nak tengok Iman macam ni."Kata Aisya. "Mestilah kalau tak,tak akanlah tiba-tiba dia macam ni."Tempelak Huda semula.Aisya terdiam.Dia cuba mengetuk pintu bilik Iman.Apabila masih tiada jawapan,dia memandang ke arah Huda,"aku rasa kita patut bagi Iman sedikit masa."
Iman duduk termenung.Dia menyembamkan wajahnya di atas bantal.Sungguh dia celaru.Celaru dengan situasi yang dihadapinya. Permintaan yang dilakukan Gina sebentar tadi merupakan permintaan yang sangat tidak masuk akal.
"Iman,I tahu ini adalah permintaan yang sangat mengejut tetapi percayalah I tak buat semua ni tanpa sebab.I'm confident that you are the right person for me to ask,Iman.Orang yang paling sesuai untuk ini."
Iman melihat wajah Gina dengan pandangan tidak mengerti. "Sis,i don't know what you want to request but if there anything I can help,sure I will.Insya Allah."
Gina terdiam sebelum memulakan bicara. "You know,my brother?Lay."Lembut nada bicara Gina.Iman sedikit tersentak,apa permintaan Gina mempunyai kaitan dengan Lay?
"He used to be a cheerful boy.A cute one and also naughty.Very."Gina menunduk.Ada ketawa halus kedengaran di hujung bicaranya.Iman setia mendengar walaupun di dalam fikirannya sudah berfikir segala kemungkinan permintaan Gina.
"He once put a snake toy in my pillow.I was very shocked back then that I ran to mommy."Gina ketawa.
Mendengar perkataan 'mommy' disebut,Iman menjadi semakin terkedu.Ya,Iman mula menangkap hala tuju bicara Gina.
"Then,one day..Mommy left.Lay,me and Farra cried really hard."
Iman memerhatikan Gina.Wajah tirus Gina itu mulai berubah merah.Wajah anggun Gina itu pastilah diwarisi 'mommy' nya.
"It may sounds very cliche.Just drama things.But we happened to face it.Lay,he got a very high fever.It became worse as he was forced to stay at hospital for about two months."
Senyap.
"What a relief..He survived!"
Ketawa halus Gina kedengaran.
"Just could not imagine how hard it was for us.Growing without a mom.And honestly,with the busiest dad."
Bunyi helaan nafas yang berat mula kedengaran.
"Anyway,the result...Yeah,Lay did became the different one.He hardly speak.He hardly ask someone for something.He hardly rely on others.And...he never cry!Yeah,never."
Iman tersentak.Bayangan wajah Lay yang teresak-esak dalam tangisan terbayang di arena korneanya.
"But he did once and I saw it."
Iman tersentak.
"With you."
Jantung Iman berdegup kencang.Senyuman Gina yang tampak begitu kelat dipandangnya sekilas.Fikiran Iman mula memikirkan kejadian sewaktu dia menemui Lay menangis berseorangan di rumahya.Ternyata Gina memerhatikan kelakuan mereka dalam diam.
Gina menghembus nafas. "So I thought...maybe he's comfortable around you..." Lambat-lambat suara Gina, membuatkan Iman mengangkat alisnya, masih bingung hala tujuan percakapan mereka.
"Why not you try to get to know him?"Gina bersuara semula.
Iman terkesima sebentar sebelum dia tertawa kecil."Sis, i...i dont meant to be rude but how it's related to me? I mean..this is weird.And...just so you know, i dont do relationship without marriage."Iman tersenyum kelat, masih tidak memahami tujuan Gina yang sebenar.
Mendengar itu, Gina tiba-tiba mengangguk laju sambil tersenyum. Perkataan Iman mengena pancingannya.
"No Iman. I understand why you'te thinking that way but...just so you know, with you get to know him idea, i intend to have you...marrying him."
Melihat wajah Gina yang tidak berkedip, Iman mengerutkan dahinya, fikirnya Gina akan tertawa dan mengatakan bahawa dia sedang bergurau namun sebaliknya gadis itu menatapnya penuh harapan. She's being serious!
YOU ARE READING
Can I love you,cousin?
Romance"Pissed off.Really,you know!" "Then should i kiss you?" "You!!" "Why?Healing function." Kata orang,tak enak kalau berkahwin dengan sepupu sendiri namun itulah yang terjadi.Mereka disatukan bukanlah atas kehendak keluarga namun atas kerelaan masing-m...