Hai reader-reader yang saya kasihi sekalian!
Terima kasih kerana sudi membaca karya saya.Terima kasih kepada yang meninggalkan komen.Anda berjaya membuatkan saya tersenyum tanpa henti sekurang-kurangnya 10 minit.😊
Enjoy!
***
Lay terdiam.
"Gina?"
"Yeah.Gina,your sister?"Iman memandang ke arah Lay.Dia memerhatikan reaksi Lay yang kelihatan sedikit terkesima.
"We are good."Ujar Lay.
"Good?Just it?"Iman menaikkan keningnya.Lay terus memberikan fokusnya pada pemanduannya.
"So,dont you guys usually make something together?"Iman menyoal lagi yang membuatkan Lay mencuri pandang ke arah Iman melalui refleks cermin kereta.Suatu perasaan tidak enak menjengah perasaan Lay apabila dia perasan nada suara Iman kedengaran sedikit tegas.
Lay berfikir sejenak bagi memberikan jawapan kepada Iman sebelum telefonnya berbunyi.Iman mencapai telefon Lay lalu menghulurkannya kepada lelaki itu.
"Hold it for me."Lay memberi isyarat kepada Iman.Iman akur lalu mengaktifkan panggilan itu.Seperti biasa,Encik Yusof ataupun Liza yang akan menelefon Lay.Antara sesuatu yang Iman kagum dengan Lay ialah sikap berdedikasinya terhadap kerja.
Iman bersandar semula di kerusi keretanya sambil kembali melihat ke luar tingkap sambil membiarkan Lay bercakap mengenai hal pejabatnya.Pandangan Iman bertukar sayu.
'Won't you tell that you're planning something on me with your sister?'Iman berbisik di dalam diam.
***
Anis menutup failnya.
"Prof,anything else?"Anis mendongakkan kepalanya sebelum dia menaikkan tangan,menghalang cahaya matahari daripda membolos.
"No.Let's get ready to go back.It's so hot."Dr Farah membetulkan topinya,sedaya-upaya menghalang terik matahari menyentuh wajahnya.Dia berjalan mendekati seorang pegawai lalu mengatakan sesuatu.Setelah itu,Dr Farah melambai ke arah Anis,mengisyaratkan bahawa mereka akan beredar.
"It's realllyyy hoot,I swear."Anis segera berjalan ke arah meja di suatu sudut sebaik sahaja mereka memasuki sebuah restoran.
"Macam tak biasa je.Malaysia and Vietnam.Not a big difference."Ujar Dr Farah lalu memanggil pelayan.
Anis tersengih mengiakan. "Both are so hot."
"Anything to eat?"Dr Farah membelek huluran menu yang dihulurkan pelayan itu sebaik sahaja menu itu dihulurkan."Anything cold.Sundae!"Nada suara Anis berubah ceria.Dr Farah sekadar tersenyum kecil melihat kegirangan Anis.
Sebaik sahaja selesai membuat pesanan,Dr Farah mencapai begnya.Dia mengeluarkan telefonnya.
"Two days to go.After that,we gotta enjoy ourselves!"Dr Farah mengangkat keningnya.Anis tertawa mengiakan.
Hari ini adalah hari yang memenatkan buat mereka.Mereka mengikuti persidangan penemuan artifak bagi menambahkan data pengajian.Mereka juga melakukan survei lapangan di lokasi kajian bagi menentukan potensi kajian khususnya ekskavasi boleh diteruskan.
"Dr,kenapa kita datang sini?I mean,yeah..I like it here but hearing Dr Norin's team went to Japan,makes me envious."Soal Anis,melihat ke arah Dr Farah yang masih khusyuk nemeriksa jadual mereka di telefonnya.
"You ungrateful kid!Don't you prefer South East Asian culture?"Dr Farah mengetuk kepala Anis membuatkan Anis mengerang perlahan.Dia kemudiannya memuncung.
YOU ARE READING
Can I love you,cousin?
Romance"Pissed off.Really,you know!" "Then should i kiss you?" "You!!" "Why?Healing function." Kata orang,tak enak kalau berkahwin dengan sepupu sendiri namun itulah yang terjadi.Mereka disatukan bukanlah atas kehendak keluarga namun atas kerelaan masing-m...