Elevator Lady

2.8K 150 5
                                    

"When I reached there...there's already many peoples."Bella melepaskan nafasnya perlahan.Dia memandang ke arah Izul yang tekun menaip maklumat yang diberikannya.

"How did you know he was there?"Izul menyoal lagi.Matanya masih fokus pada skrin laptopnya.
Bella menaikkan bebola matanya.

"I told you!My EX-BOYFRIEND sent me the location!"Bella mula naik berang.Dia menyilangkan kakinya sambil nendengus. "Hey,are you a ghost?No need to yell,lady."Ujar Izul walaupun dia tidak kelihatan terganggu.Dia masih sahaja menaip.

Bella mencebik.Terpaksa.

Bella bercadang ingin membuli Izul lebih lama namun Izul lebih bijak menggunakan helah yang lebih berkesan untuk memaksanya memberi kerjasama.Kata Izul,
sekiranya Bella masih tidak mahu membantunya,dia tiada masalah berurusan dengan Lay sendiri.Bella sudah tentu tidak mahu melibatkan Lay.

"He shouldn't sent it.He's not even there when I came."Gumam Bella perlahan namun masih didengari Izul.

"Then why dont you go and look for him?"Izul mencapai gelas minuman yang dipesannya. Bella memandang Izul buat beberapa ketika.Dia terdiam.

Bella mengimbau semula saat-saat mereka berada di Australia bagi menghadiri sebuah program.Sebelum mereka ke sana,Lay masih berkelakuan biasa sehinggalah hari terakhir mereka di sana.Sejak daripada hari itu,Lay mengelak dari berjumpa dengannya.Bella sedar,Lay selalu bersikap acuh tidak acuh namun sepanjang hubungan mereka dia sedar Lay seorang yang prihatin dengan caranya sendiri.Namun semuanya berubah.

Saat Lay membuat keputusan untuk memutuskan hubungan mereka.

"Hey,do you hear me?"Izul mengetuk permukaan meja yang berjaya mengembalikan perhatian Bella kepadanya. Bella turut mencapai minumannya,tidak memberi sebarang riak kepada Izul. "I'm not here to talk about someone from my past."Suara Bella kedengaran perlahan.

Izul mendongak,memerhatikan gadis di hadapannya.Bella yang dikenalinya seorang yang tidak mempunyai perasaan belas.Selalu mengambil kesempatan di atas sifat toleransinya.
Bella juga,menurut persepsinya, adalah seorang gadis yang berani.

Sewaktu Izul menyatakan kemahuannya ingin menemu duga Bella,gadis itu beraninya memberi pandangan jengkel kepadanya.
Ya,Bella dan pandangan jengkelnya tiada berpisah.Namun,kali ini Izul tertarik melihat ke arahnya.Pertama kalinya,Izul mendengar nada yang sayu daripada Bella.

"What do you think you can do with this little information?What a waste of time."Bella menyergah Izul apabila dia perasan dirinya direnung.

Izul tersenyum segaris.

"Do you think I'm willing to fulfill your whatever wishes for no reason?There's something I want to do."Ujar Izul sambil tersenyum.Bella mengangkat bahu.

"Whatever."

***

Seusai sahaja pertemuannya dengan Izul di kafe,Bella tidak bercadang untuk ke mana-mana lagi.Menjadi seorang graduan yang tidak bekerjaya membuatkan masanya kosong daripada sebarang aktiviti. Memikirkan bebelan Livio yang menantinya,Bella membuat keputusan untuk pulang ke rumah sahaja.

"Ormannn...Stop that way!"

Suara jeritan seseorang mencuri perhatian Bella.Seorang wanita bertudung sedang berlari anak mengejar seorang kanak-kanak lelaki yang dilihatnya masih riang berlari.

"Mommmyy,come on!You should run too.That way you will more fat!"Kanak-kanak lelaki itu menjelir lidahnya kepada wanita itu yang kelihatan sedikit berang.

Diam-diam,Bella mengulum senyuman.Dia senang melihat kemesraan kanak-kanak itu bersama ibunya.

Mommy.

Can I love you,cousin?Where stories live. Discover now