"Horunge!", Kims tjut fick mig reagera och jag kollade ut genom klassrummet och fick syn på Kim och någon annan tjej som stod och skrek på varandra. Den andra tjejen skrek något tillbaka och Kim höjde handen för att klappa till henne. Jag flög upp från min stol och ryckte upp dörren från klassrummet.
"Gabriella!", röt läraren bakom mig men jag brydde mig inte. Oturligt nog hann en vakt ta tag i mig innan jag hann fram till Kim och i samma sekund drog två andra vakter isär Kim och den andra tjejen.
"Hon ska fucking dö!", röt Kim och försökte slingra sig loss ur vaktens grepp. Den andra tjejen kollade bitchigt på henne med ett malligt flin.
"Lägg av båta två!", röt en av vakterna och de drog de åt två olika håll. Jag mötte Kims blick och det syntes på långa vägar att hon var förbannad.
"Tillbaka till lektionen Gabriella", sa vakten och öppnade dörren åt mig. Jag suckade men gjorde som han sa. Han låste dörren efter mig och jag slog mig ned på min plats igen och återgick till min mattebok. Man kunde ju tro att när man var på anstalt så skulle man slippa gå i skolan, men nej.När skoldagen var slut och vi fick komma tillbaka till vår avdelning letade jag genast rätt på Kim. Det var inte särskilt svårt för hon satt på sin säng.
"Hej", sa jag och slog mig ned bredvid henne. Hon kollade upp på mig och jag såg tårarna i hennes ögon. Jag sträckte ut armarna och hon kurade ihop sig i min famn.
"Hon snackade en massa bullshit om min brorsa och jag försökte ignorera henne i början men tillslut tappade jag det", snyftade hon och kollade upp på mig med röda ögon.
"Jag får två veckors förlängning", snyftade hon och jag kramade om henne hårdare.
"Det är okej, du klarar två veckor till. Dessutom har du ju mig", sa jag med ett leende. Hon log igenom tårarna.
"Vad sitter hon och bölar för då?", hörde jag en bitchig röst fråga. Jag behövde inte ens kolla upp för att veta att det var självaste Thea som stod där. Jag vände mig om och såg hon stå där med armarna korsade. Det blonda håret hade hon uppsatt i en tofs och hon såg ärligt talat ut som en drogförstörd Barbie.
"Thea håll käften och gå härifrån", sa jag så trevligt som jag kunde. Hon kollade bitchigt på mig.
"Gud, du har verkligen attitydproblem", sa hon men sedan vände hon på klacken och gick därifrån. Jag suckade högt och Kim brast ut i skratt.
"Hon är verkligen komisk", sa hon och jag kunde inte annat än att hålla med. Så som hon höll på fick det bara henne att se dum ut.På middagen satt jag med Kim och småpratade om allt. Jag var glad att jag hade klickat med henne så som jag hade gjort, hon var nästan som en lillasyster för mig.
"Tjena ladies", sa Colin och slog sig ned bredvid mig. Jag kollade konstigt på honom.
"Vad vill du Colin?", frågade jag och kollade när han tog en tugga av lasagnen.
"Just nu? Äta min mat", sa han och flinade lite då han visste att det inte var det jag menade. Jag himlade med ögonen.
"Nej men inget, jag vill bara umgås med er", sa han och log oskyldigt. Jag kollade på honom ett tag men ryckte sedan på axlarna. Vad skulle jag göra? Be honom dra åt helvete fast han inte gjort något fel?
"Okej så Colin, berätta. Varför är du här?", frågade Kim.
"Misshandel och droger, typ", sa han och ryckte på axlarna.
"Det var några som ringde polisen på mig för att jag spöade en snorunge och sedan hittade de droger i min ficka. De gjorde en husrannsakan och hitta droger i min lägenhet", sa han och suckade lite svagt.
"Ni då?", frågade han och flackade med blicken mellan oss.
"Droger", sa Kim.
"Rån", sa jag och Colin kollade med ett höjt ögonbryn på mig.
"Stygg flicka", sa han sedan med ett flin och jag kollade argt på honom. Jag är inte hans flicka.
"Hur länge?", frågade Kim.
"Ett år", sa han och skrapade av det sista från hans tallrik. När han var klar sköt han iväg brickan aningens, som en demonstration av att han var klar.
"Jag hoppas vi får följa med på utflykten imorgon", sa Kim och jag kollade frågandes på henne, vad menade hon?
"Vilken utflykt?", frågade jag.
"Vet ni inte? Det är aktivitetsdag varje fredag för vår grupp, vilket innebär att de flesta får åka på en utflykt eller aktivitet. Imorgon ska vi isåfall till ett shoppingcenter", sa hon och jag sprack upp.
"Fett kul!", sa jag och hon nickade.
"Men de delar upp så alla åker inte till samma, mindre rymningsrisk så tydligen", fortsatte hon. "Och de som inte får följa med är de som sägs ha uppfört sig dåligt under veckan eller liknande", sa hon och gjorde en grimas. Hon tänkte förmodligen på händelsen tidigare idag. Om uppfört sig dåligt innebär att ha hoppat på en vakt antog jag att jag inte fick följa med. Jag suckade svagt, vad skulle jag göra här helt själv imorgon då?
YOU ARE READING
Bakom galler
Teen FictionHon snubblade ofta här i livet. På orden, på gatstenarna, på sig själv.