Jag vaknade av larmet klockan 08:00. Jag gäspade stort, men ändå kändes det som sovmorgon om man jämförde med anstalten. Bara för att jag kunde så låg jag kvar tio minuter. Det knackade på min dörr och jag satte mig upp med täcket virat runt min kropp.
"Kom in!", ropade jag hest och Jess stack in huvudet.
"Godmorgon Bella, hoppas du sovit gott. Jag skjutsar dig och Lucas till skolan om en halvtimme", sa hon och jag log tacksamt mot henne.
"Tack", svarade jag och hon log varmt innan hon stängde dörren efter sig. Jag suckade och lät täcket falla från min kropp, sedan drog jag på mig en hoodie och satte mig vid sminkbordet. Jag kollade mig själv i spegeln och suckade. Mina ögon lös inte, mitt hår var inte livligt och mitt ansikte var svullet. Jag tog tag i en slinga och virade den runt fingret. Plötsligt fick jag impulsen att jag ville klippa av mig håret och jag bestämde att det fick bli ett uppdrag för efter skolan. Jag sminkade mig lätt, så att jag fick lite liv i ansiktet och satte upp håret i en slarvig bulle. Sedan behöll jag den vita hoodien jag hade på mig och drog på mig ett var svarta jeans. Jag sprutade på mig lite parfym men fick nästan kväljningar av alla minnen från huset med mamma och Carl som kom upp. Jag slängde parfymen i papperskorgen och tog min mobil som låg på laddning innan jag gick ner till köket. Där satt Paul och läste tidningen medan Jess pratade om någonting med Lucas. Paul log mot mig när jag kom ner och jag log tillbaka.
"Godmorgon", sa Lucas och jag sa godmorgon tillbaka. Jag var ingen frukostmänniska men av rent hyfs så satte jag mig ned och pressade i mig en macka. Mackan var gudomlig om man jämförde med vad jag ätit det senaste året.Efter frukosten åkte vi i Jess bil till min nya skola. Jag hade på mig ett par vita sneakers och en svart jacka.
"Tyvärr går inte ni i samma klass men jag har pratat med rektorn. Om du känner att du behöver en paus eller liknande så är det helt okej om du går iväg en stund eller missar någon lektion", sa Jess och jag log tacksamt mot henne. Det är helt sjukt hur mycket den här kvinnan gör för mig egentligen. Hon känner mig knappt men ändå har hon gjort mer för mig under 24 timmar än vad min egna mamma har gjort under hela mitt liv. Jag bet mig hårt i läppen och lät blicken vandra utanför fönstret.Hon stannade utanför en stor byggnad och Lucas hoppade ut.
"Lycka till nu", sa hon med ett leende.
"Tack", sa jag och hoppade ut. Jag följde med Lucas mot skolbyggnaden och han log mot mig.
"Nervös?", frågade han och av någon anledning så var jag det. Jag var rädd för att folk skulle veta vem jag var, hon med en pappa som knarkade ihjäl sig själv och hon som hamnade på ungdomsvårdsanstalt.
"Lite", svarade jag ärligt.
"Jag ska bara ta lite luft, gå i förväg du", sa jag när vi var precis utanför byggnaden. Han nickade och gick in. Jag drog upp ett ciggpaket ur fickan och stoppade den giftiga pinnen mellan mina läppar. Jag tände den och gick lite bakom skolbyggnaden. I sällskap med mina tankar rökte jag och kollade på alla som gick förbi. Ingen verkade märka att jag stod här, men jag klagade inte.
"Yes! Du är min räddare i nöden, säg att du har en tändare!", en tjej med brunt långt hår kom fram till mig. Hon hade blåa jeans och en svart kappa till. Hon var väldigt snygg och jag antog att killar gärna hängde efter henne.
"Absolut", sa jag och räckte över min tändare. Hon tog tacksamt emot den och tände sin cigg, sedan räckte hon tillbaka den.
"Är det okej om jag gör dig sällskap?", frågade hon och jag nickade.
"Jag känner ändå ingen här, så är tacksam för sällskap", sa jag och hon spärrade upp ögonen.
"Vänta! Du måste ju vara Gabriella. Den nya i min klass?", utropade hon och jag log åt hennes energi.
"That's me", sa jag och hon räckte fram handen hon inte höll ciggen i. Jag skakade den och hon presenterade sig som Julia.
"Då kan ju jag visa dig runt sen", sa hon och log. Jag log tillbaka och när vi rökt klart styrde vi stegen mot skolan.
"Skönt att jag hittat en rökkompis, nästan alla på den här skolan är miljötöntar och veganer. Jag vet inte hur många arga jag haft efter mig för att jag rökt eller råkat slänga lite mat", sa hon och gjorde en grimas.
"Inte för att det är något fel på folk som bryr sig om miljön eller är veganer, men det kan bli lite mycket. Kan de lugna ner sig lite?", sa hon och jag brast ut i skratt.
"Förstår vad du menar", sa jag och hon log tacksamt.
"Och är de inte miljötöntar så är dem fjortisar och jag umgås helst inte men dem. Dock finns det fullt av sådana i vår klass", fortsatte hon medan vi gick igenom korridoren.
"Det finns en, och hans kompisar, som är helt okej. Lucas heter han", sa hon och jag kollade på henne.
"Lucas Bolton?", frågade jag och hon stannade upp.
"Ja, känner du honom?", frågade hon.
"Känner och känner. Jag typ bor med honom", sa jag med ett litet skratt.
"Ohmygod", fick hon ur sig.
"Och den jäveln har inte sagt något? Han ska få smaka på grus", sa hon och jag skrattade. Med tanke på hur hon pratade om honom så antog jag att de kände varandra rätt bra.
"Här är rektorns kontor, jag väntar på dig i klassrummet", sa hon och jag tackade henne innan jag knackade på.
"Kom in!", hörde jag inifrån och jag öppnade dörren.
"Hej, du måste vara Gabriella?", frågade en äldre man som förmodligen var rektorn.
"Det stämmer", sa jag och han log.
"Välkommen", sa han och skakade min hand.
"Du går i klass 3c och jag har pratat med Jess. Du har tillåtelse att gå ifrån eller ta en paus ifall du behöver. Din klass vet inget om din bakgrund, det är upp till dig ifall du vill berätta eller inte", förklarade han och jag var tacksam över att ingen visste något.
"Kom så ska jag visa dig till din första lektion", sa han och jag följde efter honom.
Vi stannade utanför en dörr och han log mot mig innan han tryckte ner handtaget och öppnade dörren. Han nickade åt mig att gå in och jag gjorde som han sa. Läraren lös upp och log mot mig.
"Välkommen! Det här är vår nya elev Gabriella", sa hon och allas blickar vändes mot mig. Jag blickade ut över klassrummet och när jag mötte Julias blick log jag. Jag såg att platsen bredvid henne var ledig och när läraren bad mig slå mig ned så satte jag mig bredvid henne. Lektionen satte igång och jag orkade inte lyssna på lärarens genomgång. Plötsligt öppnades dörren och en kille kom in. Han hade andan i halsen och när jag såg honom stannade mitt hjärta. Colin? Men när han vände sig om så insåg jag att det inte alls var Colin, det var inte ens likt. Killen hade blåa ögon och ljusbrunt hår. Han var kortade än Colin och så mycket som jag kunde se så hade han inte en enda tatuering. Jag suckade och slog till mig själv mentalt. Hur svårt skulle det vara att få ut Colin ur mitt huvud?
"Är du okej?", frågade Julia och kollade utforskande på mig. Jag nickade och log mot henne.
"Fastnade i tankar bara"
YOU ARE READING
Bakom galler
Teen FictionHon snubblade ofta här i livet. På orden, på gatstenarna, på sig själv.