När jag vaknade nästa dag hörde jag röster nedifrån och förstod att Jess och Paul måste ha kommit hem. Jag gäspade och sträckte på mig i sängen innan jag reste mig upp och gick ned till köket där de satt och drack kaffe.
"Godmorgon, har ni haft det bra?", frågade jag medan jag tog ned ett glas och fyllde det med vatten.
"Godmorgon, ja det har varit underbart. Har ni haft det bra här hemma?", svarade Jess och jag nickade medan jag tog några klunkar av vattnet.
"Jadå", sa jag och i samma sekund kom Lucas ned från trappen.
"Godmorgon gubben", sa Jess och Lucas gav henne ett leende som svar.
"Vad ska ni hitta på idag då?", frågade Paul och riktade frågan mot mig och Lucas. Jag ryckte på axlarna. Jag borde plugga, men det var något jag aldrig gjort i hela mitt liv och jag tvivlade på att jag skulle börja nu.
"Jag ska träffa några av grabbarna", sa Lucas och jag fick lust att himla med ögonen åt hans ordval, men lät bli.
"Vad kul. Jag ska iväg och träna med en kompis och handlar på vägen hem. Skriv upp på handlingslistan om ni behöver någonting", sa Paul och jag nickade tacksamt åt honom.
"Gabriella vi kanske skulle kunna åka på en shoppingrunda, du och jag?", föreslog Jess och jag sprack upp i ett leende.
"Jättegärna, jag ska bara duscha och byta om", sa jag och hon nickade med ett leende.
"Vi kan säga att vi åker om två timmar", sa hon och jag log innan jag ställde in glaset i diskmaskinen och begav mig upp mot övervåningen för att ta en dusch och fräscha till mig.
En och en halvtimme senare var jag duschad, ombytt och hade aningens smink på mig. Jag satt på min säng och skrollade som vanligt igenom instagram medan jag väntade på att Jess skulle bli klar. En notis fick mitt hjärta att hoppa över ett slag.En ny följare @ Colinscott
Jag kollade på notisen tills den försvann innan jag klickade mig in på hans profil. Han hade några bilder på sig själv, annars var det mest på hans vänner. Jag tryckte på följ knappen och kunde inte låta bli ett litet leende som smög sig på mina läppar. Men sedan skakade jag av mig det och skärpte till mig. Han är en fuckboy. En fuckboy.
"Är du redo?", Jess stack in huvudet i mitt rum och jag log medan jag nickade åt henne.
"då åker vi", sa hon och jag ställde mig upp i sängen och följde efter henne ner till hallen där jag drog på mig skor och jacka. Sedan hoppade vi in i hennes bil och körde iväg.
"Det är så kul att se att du och Lucas funkar så bra ihop", sa hon och jag log.
"Ja, han är nästan som den bror jag aldrig fick", sa jag och sneglade på Jess för att se hennes reaktion på att jag nästan kallade Lucas för bror. Hon sprack upp i ett stort leende och jag andades ut.
"Jag är glad att du trivs", sa hon.
"Ja, allt det här är nästan för bra för att vara sant", sa jag och menade det. Allt jag hade just nu var för bra för att vara på riktigt och jag visste att snart skulle någon dra bort mattan under mina fötter. För det kunde väl ändå inte alltid vara såhär bra?Vi kom fram till centrumet och hoppade ur bilen.
"Vart vill du börja?", frågade hon och jag funderade ett tag.
"Gina kanske?", föreslog jag och hon nickade med ett leende.
"Skönt att jag har fått en shoppingkompis, de andra två bara suckar och klagar när jag drar med de för att shoppa", sa hon med ett skratt som jag hakade på.
"Den här skulle passa dig!", utropade Jess och höll upp en klänning. Jag skakade häftigt på huvudet, jag i klänning? Aldrig.
Hon plutade med läppen men hängde tillbaka den.
"Den här då?", sa hon kort där efter och höll upp en svart långärmad tröja. Den var rätt snygg och jag nickade.
"Bra, testa", sa hon och gav mig tröjan.
"Tillsammans med de här", sa hon och höll upp ett par mörka byxor i, vad som såg ut som, sidenmaterial. Kombon var egentligen lite för fint för min smak. Men skulle man på fest eller liknande kunde det faktiskt funka. Jag tog emot byxorna med ett skratt och konstaterade att Jess älskade att shoppa.
"Kila iväg och testa nu innan jag har gett dig halva butiken", skrattade hon och jag stämde in innan jag gick mot provhytterna.
Kläderna satt faktiskt förvånansvärt bra och jag gick ut och visade Jess som kollade på mig med öppen mun.
"Jisses vad snygg du blev", sa hon och jag log mot henne innan jag bytte tillbaka till mina vanliga kläder. Jag gick ut Jess igen och hon tog kläderna ifrån mig. Jag kollade lite konstigt på henne.
"Jag köper de åt dig", sa hon med ett leende och jag skakade på huvudet.
"Det behlver du absolut inte", sa jag.
"Jag vet att jag inte behöver, men jag vill", sa hon och jag blev varm i hela kroppen. Jag skulle nog aldrig förstå hur en människa kunde vara så genomsnäll och göra sånna här saker för mig. Jess var verkligen för bra för mig.När vi shoppat drog Jess med mig till ett fik.
"Vad vill du göra efter?", frågade Jess och jag ryckte lite lätt på axlarna.
"Jag skulle vilja hälsa på Kim", sa jag och hon nickade.
"Absolut, jag kör dig", sa hon och jag log stort. Hon var verkligen genomsnäll.Sagt och gjort så stod jag utanför anstalten och gick in genom besöksdörren. Jess var och handlade medan jag besökte Kim. Jag gick igenom den vanliga proceduren innan jag gick in i besöksrummet och väntade på att Kim skulle komma in. Några minuter senare hörde jag steg utanför och strax därefter var hon inne i rummet. Hon slängde sig i min famn och jag skrattade lite medan vi omfamnade varandra.
"Hur har du det?", frågade jag när vi släppte på kramen.
"Förjävligt , men om en månad är jag ute", sa hon och log lite. Jag log tillbaka.
"Du klarar det", sa jag.
Sedan spenderade vi en halvtimme med att prata om allt mellan himmel och jord innan besökstiden var ute och jag gick ut till Jess igen.
YOU ARE READING
Bakom galler
Teen FictionHon snubblade ofta här i livet. På orden, på gatstenarna, på sig själv.