På lunchen satt vi oss vid ett tomt bord men snart kom Lucas och tre till och slog sig ned vid oss.
"Ser att du träffat skolans mongo", sa han till mig och nickade mot Julia. Jag skrattade åt honom och Julia smällde till han över armen.
"Käften kukunge", fick hon ur sig.
"Dessutom, varför har du inte sagt att hon bor hos dig?", utbrast hon och Lucas ryckte på axlarna.
"Du frågade aldrig", sa han och hon blängde på honom.
"Idiot"
"Mamma vill julbaka idag och hon säger att du är välkommen", sa han och kollade på Julia.
"Kommer", sa hon glatt.
"Men inte för din skull. Kommer endast dit för att Bella är där", sa hon och jag blinkade åt henne.
"Hej tjejor", sa en kille och två andra stod bredvid och log.
"Det här är mina vänner, Kevin, Theo och Liam", presenterade Lucas. Jag hälsade på alla och de slog sig ned vid oss. Julia fick blickar av Kevin hela tiden och jag förstod snabbt att han var intresserad. Inte för att jag inte förstod honom, hon var ursnygg.Efter skolan hämtade Paul oss tre och vi åkte hem. Jag fick sitta fram och småpratade med Paul hela vägen hem. Han var lika rar och godhjärtad som sin fru.
Väl hemma hade Jess förberett med deg till lussebullar och pepparkakor.
"Pax för pepparkakshus!", sa Lucas.
"Lugn. Bella, vad vill du göra?", frågade Jess och jag tyckte på axlarna. Jag hade aldrig julbakat i hela mitt liv, eller iallafall inte som jag kunde minnas.
"Spelar absolut ingen roll", sa jag.
"Då gör du pepparkakshus med mig", bestämde Lucas och jag skrattade.
"Okej", sa jag och sedan satte vi igång. De hade köpt ett färdigt hus så vi behövde bara sätta ihop det själva. Jag försökte sätta ihop en vägg med en annan vägg men det slutade med att jag råkade bryta ena väggen på mitten så jag gav över ansvaret på Lucas som satte ihop huset lätt som en plätt. När huset var ihopsatt började vi pynta huset. I bakgrunden hade vi julmusik och vi alla sjöng med högt. Julia kunde sjunga, till skillnad från oss andra, men det hindrade inte oss från att sjunga med.
Vårt pepparkakshus blev rätt så fint och när vi var klara var även Jess och Julia klara med lussebullarna.
"Jag och Paul måste tyvärr kila iväg på ett möte, men vi kommer tillbaka senare. Ät gärna lussebullar", sa hon och försvann iväg.
Vi la upp några lussebullar på ett fat och satte oss i soffan.
"Ska vi kolla någon julfilm?", frågade Lucas och jag nickade medan Julia glatt tjöt till. Jag blev smått avundsjuk på hennes glad energi, jag själv var inte alls så pratglad och mest deprimerad. Jag suckade svagt och kände ångesten komma krypandes men vet mig själv hårt i tungan. Inte nu.
Vi satte på en julfilm och jag lyckades på något sett somna för när jag vaknade var det eftertexterna som rullade på tvn.
"Godmorgon", log Lucas och jag log nyvaket.
"Kan vi inte åka och shoppa?", frågade Julia och Lucas gjorde en grimas.
"Trååkigt", sa han och Julia lipade åt honom.
"Dessutom är det sent, alla affärer stänger om typ en timme", fortsatte han medan han började plocka undan våra tallrikar.
"Bella vill du åka och shoppa med mig imorgon?", Julia vände sig mot mig. Med tanke på hur lite kläder jag hade så behövde jag uppdatera min garderob aningens.
"Absolut"
YOU ARE READING
Bakom galler
Teen FictionHon snubblade ofta här i livet. På orden, på gatstenarna, på sig själv.