Cempaka berdiri tegak mengadap barisan yang panjang. Rasa puas bila melihat semua kaunter penuh dengan pelanggan. Strategi promosinya selama hampir 3 bulan telah menampakkan hasilnya. Sesekali dia bergoyang tubuh ke kiri dan ke kanan. Terasa agak hangat berada dalam kostum beruang coklat yang menjadi pakaian rasminya selama ini. Tiba-tiba tangan Cempaka ditarik-tarik. Rupanya ada anak kecil, setinggi paras lutut Cempaka sedang tersenyum-senyum teruja.
Cempaka terus melambai-lambai mesra.
"Hai Adik.." Sapa Cempaka sambil membuat aksi comel.
"Haikal...jangan kacau bear tu.." kedengaran suara bapa anak kecil itu yang berlari-lari anak mendapatkan Haikal yang sudah mula menendang-nendang kaki beruang Cempaka.
Si bapa terus mendukung Haikal.
"Dik.. sorry ye.. anak saya ni memang geram kalau nampak bear besar..." Terang si bapa sambil menahan anaknya yang sedang meronta-ronta minta dilepaskan.
Cempaka cuma angguk-angguk perlahan. Terasa berat kepalanya yang bersarung sambil tangannya di mulut.
"Boleh ambik gambar?" Si bapa bertanya lagi.
Beruang mengangguk untuk kesekian kalinya.
Swafoto diambil bertiga. Teruja sungguh Haikal. Sebenarnya bapanya juga teruja gembira. Cuma mungkin guna alasan anak menutup keterujaan.
Haikal memanjat pula badan beruang, Cempaka terus mendukung anak kecil itu. Haikal memeluk erat sambil menyanyi kecil entah lagu apa. Cempaka cuma melayan sambil menari perlahan memeluk Haikal.
Si bapa cuma garu kepala. Tidak lama, datang seorang wanita menghampiri si bapa.
"Abang.. ambikla Haikal tu. Kesian dah bear tu.." suruh si ibu. Si bapa menurut.
"Haikal.. jom . Mummy dah sampai ni." Si bapa mendukukung Haikal pula. Sempat kepala beruang ditepuk Haikal.
"ish..haikal... Dik Sorry dik...terima kasih ye.." Si bapa dan ibu berjalan pergi sambil membawa anak kecil yang masih melambai-lambai beruang berkepala senget.
Cempaka membetulkan kepala beruangnya. Dia merenung langkah keluarga itu.